ارسال پاداش نقدی برای کاربر
شما در حال حمایت به صورت مهمان هستید.
مبلغ مورد نظر خود را انتخاب کنید
1000 تومان
2000 تومان
4000 تومان
6000 تومان
8000 تومان
9000 تومان
10000 تومان
مبالغ دیگر
و یا مبلغ مورد نظر خود را وارد کنید
واریز آنلاین از طریق کارت های عضو شتاب
معرفی رشته های دانشگاهی(ریاضی) - صفحه 4
جشنامه

http://fidibo.com/



نودهشتیا
فید آر اس اس
صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234
نمایش نتایج: از شماره 31 تا 33 , از مجموع 33
  1. Top | #31

    کاربر متوسط


    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    نوشته ها
    248
    میانگین پست در روز
    0.13
    محل سکونت
    تهران
    تشکر از کاربر
    0
    تشکر شده 85 در 32 پست
    اندازه فونت

    پیش فرض Re: معرفی رشته های دانشگاهی(ریاضی)

    فیزیک
    دیباچه: شاید بشر اولین بار با کشف قانون حرکت،قانونی که حیات و هستی وابسته به آن است، با علم فیزیک آشنا شد. علمی کهبه یاری آن چرخها را ساخت، شکار کرد و شکارش را حمل نمود و سپس به مروربا کشف قوانین بیشتری از علم فیزیک توانست بنیاد مسائل و قوانین طبیعت رادرک و با به خدمت در آوردن و استفاده از این قوانین به تمدن قرن بیستم دستپیدا کند. به زبان دیگر فیزیک علم زندگی است و میتوان گفت کهجهان در بزرگترین مقیاس تا ریزترین مقیاس در ارتباط با علم فیزیکمیباشد اما آنچه در رشته فیزیک در حد لیسانس آموزش داده میشودعبارت است از فیزیک دبیرستانی به اضافه فیزیک قرن بیستم . ازسوی دیگر میتوان گفت که فیزیک در حد لیسانس مفاهیم فیزیکدبیرستانی را عمیقتر کرده و طرز برخورد با مسائل فیزیکی را آموزشمیدهد. این رشته در دوره کارشناسی دارای 5 گرایش اتمی ـ مولکولی،هستهای، حالت جامد، هواشناسی و اختر فیزیک است که تعداد واحدهایتخصصی هریک از این گرایشها در دوره کارشناسی بسیار محدود است و بههمین دلیل گرایشهای فوق در این دوره تفاوت محسوسی با یکدیگرندارند.(این رشته در دو مقطع دکترای پیوسته و کارشناسی در آزمون سراسریدانشجو میپذیرد.)
    گرایش اتمی ـ مولکولی:
    فیزیک اتمی به بررسی نقل و انتقال الکترونهای اطراف هستهمیپردازد و خواص آنها را مورد بررسی قرار میدهد؛ یعنی ما در فیزیکاتمی کاری به این نداریم که هسته از چه تشکیل شده است بلکههسته برای ما مرکزی با بار مثبت است و بیشتر توجه ما جلبالکترونهای اطراف هسته میشود.
    درسهای این رشته در طول تحصیل :
    دروس مشترک بین گرایشهای مختلف فیزیک:
    ریاضی عمومی ، معادلات دیفرانسیل، فیزیک پایه ، شیمی عمومی،مبانی کامپیوتر و برنامهسازی ، فیزیک جدید ، مکانیک تحلیلی ،ترمودینامیک و مکانیک آماری، ریاضی فیزیک ، الکترومغناطیس ، مکانیککوانتومی ، اپتیک .
    دروس تخصصی گرایش اتمی ـ مولکولی:
    اپتیک کاربردی، اسپکتروسکپی، روشهای تجربی در فیزیک اتمی، کاربردهای لیزر، تکنیک خلاء .
    گرایش فیزیک هستهای:
    در فیزیک هستهای، خود هسته، مورد مطالعه قرار میگیرد؛ یعنیمتخصصان و دانشمندان بررسی میکنند که هسته از چه تشکیل شده و چهنیروهایی بین اجزای هسته حکمفرما است و در نتیجه واکنشهای انجامشده، چقدر انرژی آزاد میگردد؟
    دروس تخصصی گرایش هستهای :
    فیزیک هستهای ، فیزیک راکتور ، آشکار سازها و سیستمها، اندازهگیریهستهای، شتابدهندههای ذرات، رادیوایزوتوپ و کاربرد آن، شیمیهستهای، حفاظت در برابر پرتوها.
    گرایش فیزیک حالت جامد:
    گرایش حالت جامد مربوط به سیستمهای بس ذرهای مخصوصاً جامداتاست. ابتداییترین کار در این گرایش بررسی بلورهای جامدات و خواصاپتیکی، مکانیکی، الکتریکی و صوتی امواجی است که در آن منتشرمیشود. این بررسی منجر به پدیدههای مختلفی مثل ابر رسانایی،نیمهرسانایی یا پخش و انتقال گرما میگردد.
    دروس تخصصی گرایش حالت جامد:
    فیزیک حالت جامد، فیزیک لایههای نازک، فیزیک قطعات نیمهرسانا ،ابررسانایی و کاربرد آن، بلورشناسی، الکترونیک ، رشد بلور و تکنولوژینیمهرساناها است.
    گرایش هواشناسی:
    گرایش هواشناسی، اطلاعات پایهای و متنوعی درباره انواع پدیدههایجوی و برخورد علمی با آنها ارائه میدهد و همچنین با مطالعه دینامیکوضعیت هوا میتوان بررسی کرد که شرایط هوا چگونه تغییر کرده و چهپارامترهایی برای ایجاد این تغییر لازم است؟
    دروس تخصصی گرایش هواشناسی :
    هواشناسی سینوپتیکی ، هواشناسی دینامیکی ، هواشناسی فیزیکی ، آمار در هواشناسی.
    گرایش اختر فیزیک :
    سه بخش اصلی این گرایش را نجوم رصدی، اخترشناسی و کیهانشناسیتشکیل میدهد. در بخش نجوم که جنبه مشاهداتی دارد، پدیدههایمختلف نجومی را رصد و ثبت کرده و سپس از آنها عکس گرفته و طیفآنها را میسنجند. در اخترشناسی که جنبه نظری دارد وضعیت ستارگانمورد مطالعه قرار میگیرد؛ یعنی بررسی میشود که هر ستاره در چهمرحلهای قرار دارد و چه اتفاقاتی برایش رخ میدهد؟ کیهانشناسی نیزبه صورت کلاسیک به چگونگی ایجاد جهان و تشکیل ساختارهای کهکشانیمانند خوشهها و ابر خوشهها میپردازد.
    تواناییهای لازم :
    برخلاف رشتههای مهندسی که با اتفاقات علمی سر و کار دارند دررشتههای علوم پایه از جمله فیزیک به چگونگی پیشآمدهای علمیتوجه میکنند و در واقع به دنبال یافتن دلایل و چرایی هر پدیده یااتفاق هستند و به همین دلیل داوطلبانی که مستعد، باهوش و کنجکاوهستند، میتوانند در این رشته موفق گردند. از سوی دیگر فیزیک منهایریاضی؛ یعنی صفر به همین دلیل دانشجویان این رشته باید از نظرریاضیات در سطح بسیار بالایی باشند.
    موقعیت شغلی در ایران :
    اگر کسی فیزیک را خوب خوانده باشد در سازمانهای مختلف کشور ازقبیل صداوسیما، برنامه و بودجه، مخابرات و همچنین در صنایع مختلفمفید واقع شده و موفق میگردد. چون دانشجویان فیزیک مطالب مختلفیاز قبیل الکتریسیته و مکانیک میخوانند و در زمینههای مختلف دیدوسیعی پیدا میکنند. همچنین فارغالتحصیلان این رشته در حد کارشناسیمیتوانند در نیروگاههای هستهای، مراکز تولید قطعات غیرهادی وسلولهای خورشیدی، صنایع تولید و نگهداری لیزر در صنعت، مراکز پزشکیو نظامی و سازمان انرژی اتمی فعالیت کنند.
    منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
    برگرفته از وبلاگ تبیان
    وای این شب چقدر تاریک است

  2. Top | #32

    کاربر متوسط


    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    نوشته ها
    248
    میانگین پست در روز
    0.13
    محل سکونت
    تهران
    تشکر از کاربر
    0
    تشکر شده 85 در 32 پست
    اندازه فونت

    پیش فرض Re: معرفی رشته های دانشگاهی(ریاضی)

    ریاضی
    دیباچه: هر روز چند بار از چهار عمل اصلیاستفاده میکنید؟ مفاهیم هندسی از قبیل طول، مساحت و حجم چقدر در زندگیروزمره شما کاربرد دارد؟ خیابانها و میدانهایی که محل عبور و مرور شمااست، ساختمانی که در آن زندگی میکنید و وسایل زندگیتان چه شکلی دارند؟آیا غیر از این است که همه آنها از اشکال هندسی هستند یا ترکیبی از ایناشکال میباشند؟ میبینید که همه ما در زندگی روزمره خود به میزان زیادیاز دانش ریاضی استفاده میکنیم از سوی دیگر ریاضیات، پایه علوم و مهندسیاست و امروزه همه رشتههایی که پایه علمی دارند، از الگوهای ریاضی استفادهمیکنند و در واقع هر چقدر که شغل یک فرد تخصصیتر شود، میزان ریاضیاتیکه لازم دارد، بیشتر میگردد.برای مثال یک مهندس الکترونیک از آنالیزتابعی و فرآیندهای تصادفی استفاده میکند یا یک برنامهریز پروژههایاقتصادی، از مطالب پیشرفته آماری مانند سریهای زمانی، به عنوان ابزارکار یاری میگیرد. به همین دلیل امروزه تربیت متخصصان علم ریاضی؛ یعنیافرادی که قادر هستند ریاضیات مورد نیاز را آموزش داده و یا تولید کنند،اهمیت بسیار زیادی دارد. چرا که لازمه پیشرفت در تکنولوژی، توجه به دانشریاضی میباشد.اما این دانش مهم و پایه چیست؟ آیا میتوان این علم را درچند جمله معرفی کرد؟ بدون شک معرفی علوم پایه بخصوص علم ریاضی که مادر همهعلوم است، کار بسیار دشواری است.زیرا این علم از یک سو ذهنی و تجریدی و ازسوی دیگر عملی میباشد و در نتیجه یک تعریف باید کلی باشد تا بتواند تمامیابعاد دانش ریاضی را در بربگیرد.در کل میتوان گفت که ریاضیات هنری استباستانی و از همان آغاز از جمله ذهنیترین و در عین حال عملیترینتلاشهای آدمی بوده است؛ یعنی از همان 1800 سال پیش از میلاد کهبابلیها در زمینه خواص تجریدی اعداد به پژوهش پرداختند، ریاضیات درکنار جنبههای ادراکی نظری، به صورت ابزاری که هر روز برایمسّاحی زمین، دریانوردی و ساختن بناهای بزرگ مورد نیاز بود، به کارمیرفت. امروزه نیز وضع به همین منوال است و شاید به همین دلیلما در رشته ریاضی با دو گرایش ریاضی محض و کاربردی روبرو هستیم. دراین میان عموماً ریاضیات کاربردی را به شاخهای از ریاضی میگوییمکه کاربرد عملی مشخصی داشته باشد برای مثال در اقتصاد، کامپیوتر،فیزیک یا آمار و احتمال کاربرد داشته باشد و ریاضی محض نیز بهشاخهای گفته میشود که به نظریهپردازی ریاضی میپردازد اما بایدتوجه داشت که امروزه این دو گرایش آنچنان درهم ادغام شدهاندکه مرزی را نمیتوان بین آنها مشخص کرد. زیرا گاه یک تئوری کاملاًمحض وارد مرحله کاربردی شده و چون در عمل با مشکل روبرو میشود،بار دیگر به حوزه تئوری برمیگردد و در نهایت پس از رفع نقایص،دوباره وارد مرحله کاربردی میشود؛ یعنی یک تعامل و ارتباطدوجانبهای بین ریاضی کاربردی و محض وجود دارد.
    تواناییهای لازم :
    دانشجوی رشته ریاضی باید شخصی صبور و با حوصله باشد و از صرف وقتدر حل مسائل دریغ نکند و در کل لازم است که به درس ریاضیعلاقهمند بوده و در دوره متوسطه، دانشآموز موفقی در رشته ریاضیباشد. این رشته نیازمند دانشجویانی است که از نظر ذهنی،آمادگی جذبایدههای جدید را داشته باشند و بتوانند الگوها و نظم را درک کرده ومسائل غیرمتعارف را حل کنند. به عبارت دیگر یک روحیه علمی، تفکرانتقادی و توانایی تجزیه و تحلیل داشته باشند.
    موقعیت شغلی در ایران :
    کاربرد ریاضی در علوم مختلف انکارناپذیر است. برای مثال مبحثآنالیز تابعی در مکانیک کوانتومی، کاربرد بسیار زیادی دارد یا دربیشتر رشتههای مهندسی معادله "لاپ لاسی" که یک معادله ریاضیاست، مورد استفاده قرار میگیرد. در جامعهشناسی نیز نظریه احتمال ونظریه گروهها نقش بسیار مهمی ایفا میکند. در کل باید گفت که همهصنایع، زیرساخت ریاضی دارند و به همین دلیل در همه مراکز صنعتی وتحقیقاتی دنیا، ریاضیدانها در کنار مهندسین و دانشمندان سایر علوم،حضوری فعال دارند و آنچه در نهایت ارائه میشود، نتیجه کار تیمیآنها است. در جامعه ما نیز اگر مشاغل جنبه علمی داشته باشند، قطعاًبه تعداد قابل توجهی ریاضیدان نیاز خواهیم داشت چون یک ریاضیدانمیتواند مشکلات را به روش علمی حل کند. البته این به آن معنانیست که در حال حاضر هیچ فرصت شغلی برای یک ریاضیدان وجود ندارداما باید حضور ریاضیدانها در مراکز تحقیقاتی و صنعتی پررنگتر باشد.یک لیسانس ریاضی به دلیل نظم فکری و بینش عمیقی که در طیتحصیل به دست میآورد، میتواند با مطالعه و تلاش شخصی در بسیاریاز شغلها، حتی شغلهایی که در ظاهر ارتباطی با ریاضی ندارد موفقگردد.(این رشته در دو مقطع دکترای پیوسته و کارشناسی در آزمون سراسریدانشجو میپذیرد.)
    درسهای این رشته در طول تحصیل :
    دروس مشترک بین گرایشهای ریاضی :
    ریاضی ، آنالیز ، جبر ، مبانی ریاضیات، آمار ، معادلات دیفرانسیل،جبر خطی ، مبانی هندسه، توابع مختلط، آنالیز عددی ، مبانیکامپیوتر، گراف، نظریه معادلات دیفرانسیل، نظریه اعداد.
    دروس تخصصی گرایش ریاضی محض:
    جبر ، آنالیز ، هندسه موضعی، توپولوژی، هندسه دیفرانسیل.
    دروس تخصصی گرایش ریاضی کاربردی:
    تحقیق در عملیات ، آنالیز عددی ، فرآیندهای تصادفی، ساختمان دادهها، سریهای زمانی، زبان برنامهنویسی پیشرفته
    منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش.
    برگرفته از وبلاگ تبیان

  3. Top | #33

    کاربر متوسط


    تاریخ عضویت
    شهریور 1388
    نوشته ها
    248
    میانگین پست در روز
    0.13
    محل سکونت
    تهران
    تشکر از کاربر
    0
    تشکر شده 85 در 32 پست
    اندازه فونت

    پیش فرض Re: معرفی رشته های دانشگاهی(ریاضی)

    شیمی

    دیباچه: شیمی علم اتمها، پیوندها و مولکولهااست. دانشی که میتواند خواص ماده، چگونگی تغییرات و شیوه تولید آنها رااز هسته اتم گرفته تا کهکشانها بررسی کند و رشته شیمی، رشتهای است کهبه پرورش متخصصانی میپردازد که با مطالعه و تحقیق و آزمایش به ابداع ونوآوری پرداخته یا فرآوردههای شیمیایی را کنترل میکنند. این رشته در سطحکارشناسی به بررسی و مطالعه اجمالی ترکیب، ساختار و ویژگیهای مادهو همچنین کنترل آزمایشگاهی فرآیندهای شیمیایی میپردازد. رشته شیمیدارای دو بخش علم شیمی و صنایع شیمی است که علم شیمی به عنوانیکی از علوم پایه زیربنای علوم مختلفی همچون بیولوژی،بیوتکنولوژی، پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و رشتههای متعدد مهندسیاست. اما صنایع شیمیایی عبارت است از صنایعی که در آنها واکنششیمیایی انجام میگیرد؛ یعنی اقسام مواد اولیه تبدیل به محصولاتجدید میگردد که خواص این محصولات تا حدودی با مواد اولیه متفاوتاست. رشته شیمی دارای دو گرایش محض و کاربردی است که در گرایشمحض مبنای کار، علم شیمی است و دانشجو درباره چهار گرایش اصلیعلم شیمی که عبارتند از:
    شیمیآلی، معدنی، تجزیه و شیمی فیزیک دروسی را مطالعه میکند. امادر شیمی کاربردی، دروس پایه شیمی کمتر مطالعه میشود و دانشجویکسری از دروس مربوط به مهندسی شیمی مثل اصول صنایع شیمیایی وتصفیه آب و فاضلاب را میگذراند. میتوان گفت که فارغالتحصیل شیمی محضدر شروع یک فعالیت صنعتی نقش دارد چرا که راهکارهای تئوریک ساخت یک مادهرا ارائه میدهد و سپس یک فارغالتحصیل شیمی کاربردی طراحی نیمهصنعتیماده موردنظر را ارائه میدهد.
    تواناییهای لازم :
    "شیمی؛ یعنی حفظ کردن صدها فرمول، عدد و رقم" بسیاری از دانشآموزان چنینتصوری نسبت به شیمی دارند. زیرا حجم مطالب کتاب شیمی دبیرستانی زیاد وفرصت تدریس محدود است و به ناچار دبیران و محصلان به جای تحلیل و استدلالمفاهیم به سوی مسائل ذهنی و حفظی کشیده میشوند در حالی که شیمی تلفیقیاز مهارتهای ذهنی و استدلالی است و اگر کسی بخواهد در این رشتهموفق گردد، باید در هر دو زمینه توانمند باشد و حتی میتوان گفت کهقدرت استدلال بیش از قدرت حافظه در این رشته اهمیت دارد. دانشجویشیمی لازم است در دروس ریاضی، شیمی و فیزیک قوی باشد و رشتهشیمی را دوست بدارد، یعنی از مطالعه درس شیمی لذت ببرد و خستهنشود. گفتنی است که رشته شیمی از بین داوطلبان گروه ریاضی و فنی و علومتجربی دانشجو میپذیرد. البته برخی از دانشگاهها و مراکز آموزش عالی فقطاز گروه آزمایشی علومتجربی دانشجو میپذیرند.
    موقعیت شغلی در ایران :
    تعدادی از فارغالتحصیلان شیمی جذب صنایع شیمیایی مختلف مثلصنایع رنگ سازی، چرم سازی، پتروشیمی، مواد غذایی، لوازم بهداشتیو آرایشی میشوند و در بخش آزمایشگاههای کنترل کیفیت محصولاتشیمیایی یا واحد تولید آنها کار میکنند. هر کارخانهای که دایر شود، دربخش کنترل کیفیت کالاهای ساخته شده نیاز به یک شیمیست دارد.همچنین در تمام صنایع احتیاج به فارغالتحصیلان شیمی داریم تامواد اولیه را با توجه به استانداردهای جهانی بررسی کرده و ردّ یاقبول بکنند. گفتنی است که فارغالتحصیلان این رشته توانایی تغییرو تبدیل بر روی مواد خام را دارند و به یاری همین توانایی، تعدادزیادی از فارغالتحصیلان این رشته کارگاهها یا کارخانههایشیمیایی کوچک یا بزرگ دایر کرده و در کار خود نیز موفق بودهاند.
    درسهای این رشته در طول تحصیل:
    دروس مشترک در گرایشهای شیمی:
    ریاضی عمومی، فیزیک پایه، شیمی عمومی، معادلات دیفرانسیل، شیمیآلی، شیمی تجزیه ، شیمی تجزیه دستگاهی، شیمی فیزیک، شیمی معدنی،زبان تخصصی شیمی، کاربرد طیفسنجی در شیمی آلی، جداسازی و شناسائیترکیبات آلی، مبانی کامپیوتر و برنامهنویسی، روش استفاده از متونعلمی شیمی، کارگاه یا شیشهگری.
    دروس تخصصی گرایش شیمی محض:
    اصول صنایع شیمیایی، شیمی آلی فلزی، مبانی شیمی کوانتومی، گرافیک و نقشهخوانی، شیمی فیزیک آلی، طیفسنج مولکولی.
    دروس تخصصی گرایش شیمی کاربردی:
    کارگاه یا شیشهگری، گرافیک و نقشهخوانی، اصول محاسبات شیمیصنعتی، شیمی صنعتی، کارآموزی تابستانی، گزارشنویسی و سمینار، اصولتصفیه آب و پسابهای صنعتی، خوردگی فلزات. (بسیاری از درسهایاین رشته همراه با آزمایشگاه است.)
    منبع: کتاب آشنایی با رشته های دانشگاهی سازمان سنجش آموزش کشورتالیف خانم فیروزه سودایی ونرم افزار سامان رشته ی سازمان سنجش
    برگرفته از وبلاگ تبیان

صفحه 4 از 4 نخستنخست 1234

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •