بازگشت   نودهشتیا > آموزش > آموزش های متفرقه

 
 تبلیغات 
عصر پادشاهان
ارسال موضوع جدید  پاسخ
 
ابزارهای موضوع جستجو در موضوع نحوه نمایش
قدیمی ۲۷ مرداد ۱۳۸۹, ۰۴:۵۰ قبل از ظهر   #21 (لینک مستقیم)
کاربر فعال
 
paeez123 آواتار ها
 
بدون امتیاز  0 امتیاز     
پیش فرض چگونه کارگردان شویم؟

بخش هجدهم: چگونه کارگردان شویم؟
چگونه کارگردان شویم؟ راهنمای کاری برای شغل کارگردانی و نکات مهم
***********************************************

کارگردانی فیلم هیجان انگیز است و می تواند نیاز هنری شما را برآورده کند اما همچنین می تواند مانند سردردی برای شما باشد. شما هر قسمت ساخت فیلم را از هماهنگی گروه گرفته تا هدایت هنرپیشه ها را بر عهده دارید و آخرین مرحله تصمیمات با شماست. شما باید با نقشه کاریتان و با میزان سرمایه ای که در اختیار دارید پیش بروید و حتی زمانیکه همه در گروه شما انرژی خود را برای کار از دست داده اند علاوه بر داشتن انرژی باید دیگران را به ذوق برای کار آورید. اگر می توانید همه اینها را انجام دهید و تحمل کنید و با ذوق هنری خوب همه را هدایت کنید و فیلم بسازید ممکن است روزی کارگردان موفقی شوید.



راهنمای کاری برای کارگردانی

1. به آموزشگاه یا دانشگاه رشته ی سینما و تلویزیون بروید.

2. به شهرهایی که ساخت فیلم در آنها بیشتر صورت می گیرد بروید و در آنجا زندگی کنید. (مثلآ در ایران به تهران و یا در آمریکا به لس انجلس بروید)

3. وارد کارهای کمکی و دستیاری در تولید فیلم شوید. ممکن است در ابتدا پولی به شما نرسد اما تجربه ها و ارتباطات مفیدی بدست خواهید آورد.

4. تا جایی که می توانید کار انجام دهید و تجربه کسب کنید و مثل دیوانه ها در مورد رشته ی خود بیاموزید زیرا میزان اطلاعات در هنر گسترده و نامحدود است. زمانیکه ویدیوهایی به اسم خود آماده کردید و چیزهایی برای نمایش داشتید می توانید آنرا به کسانیکه در این ضمینه کار می کنند نشان دهید.

5. در شرکت های تلویزیونی و تولیدکنندگان سینمایی به کار دستیاری کارگردانی یا منشی صحنه مشغول شوید. اگر چه در این کارها شاید بیشتر با جوانب فرعی مشغول باشید اما جزو نزدیکترین افراد به کارگردان می شوید و گاهی ممکن است بعضی از وظایف او را به عهده ی شما بیافتد.

6. در ابتدا ساده بیاندیشید. کارگردانی موزیک ویدیو، ویدیوهای آموزشی و تبلیغاتی راه خوبی برای شروع است.

7. برای فیلم غیر وابسته ی () خود سرمایه جمع کنید. بنابر امکانات تکنولوژی امروز ساخت فیلم ارزانتر از گذشته است. فیلم خود را به فستیوال بفرستید و برای شکوفا شدن خود در آنجا دعا کنید.

8. با بازی در مقابل دوربین فیلم های خود یک هنرپیشه ی خوب و با تجربه شوید.

9. مدیر نمایش شوید و اخرین شاهکارهای خود را به نمایش بگذارید و هنرپیشه و کارگردان های تازه کار را تربیت کنید.



نکات مهم

سبک کار دیگران را بررسی کنید اما از آنها تقلید نکنید. شما باید سبک خاص خود را داشته باشید.

با مردم به نرمی و متانت رفتار کنید. مردم رفتار شما را بیشتر از فیلم هایتان به یاد خواهند آورد.

این شغل در جهات مختلف بسیار پیچیده است که باید وظایفی را به دسگران دهید. بنایراین با استعدادترین و مسئولیت پذیرترین افراد را به این منظور انتخاب کنید.

درآمد کارگردانی می تواند بسیار متغییر باشد که بستگی به میزان کاری که سالانه بدست شما میرسد و میزان موفقیت کارهایتان دارد.

ادامه دارد...



قلبي كه به جستجوي روياهايش برود هرگز رنج نخواهد كشيد زيرا هر لحظه از اين جستجو يك قدم نزديك شدن به خدا و ابديت است.
paeez123 آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
تشکر شده توسط :

تبلیغات

دانلود

قدیمی ۲۹ مرداد ۱۳۸۹, ۰۴:۰۳ قبل از ظهر   #22 (لینک مستقیم)
کاربر فعال
 
paeez123 آواتار ها
 
بدون امتیاز  0 امتیاز     
پیش فرض شروع ارتباطات برای کارگردانی

بخش نوزدهم: شروع ارتباطات برای کارگردانی

چگونه وارد ارتباطات برای کارگردانی شویم؟ راهنمای کاری و نکات مهم
***********************************************

راه های مختلفی برای شغل کارگردانی وجود دارد.
راهنمای کاری

۱. ذهن خود را برای یافتن ارتباطاتی با کسانی که در ضمینه های کارگردانی سینما، تلویزیون (کارگردانی تلویزیون), تبلیغات، موزیک ویدیو، و یا حتی کارهای دانشجویی فعالیت دارند جستجو کنید و در کنار آنها کار کنید.

۲. می توانید وارد آموزشگاه فیلمسازی شوید تا هم اطلاعات لازم و هم ارتباطات مورد نیاز را بدست آورید.

۳. وارد مجموعه های فیلمسازی (Movie Sets) یا شرکت های تولیدی (Productions) شوید و به عنوان دستیار هر یک از عوامل شروع بکار کنید تا دوستانی را در آنجا پیدا کنید.

۴. شغل هایی مانند کارگردانی موزیک ویدیو یا تبلیغات را هدف قرار دهید زیرا کارگردان های فیلم گاهی در این ضمینه ها نیز فعالیت دارند.

۵. فیلم بسازید. برای شروع فيلم های كوتاه (مثلآ 10 دقیقه) می تواند مطلوب باشد. سپس فیلم خود را به فستیوالها و جشنواره ها بفرستید زیرا در آنجا با افراد زیادی درست همانند خود که نیاز به ارتباطات دارند را خواهید یافت و شرکت شما در این مراسم ها و دیدن فیلم های دیگران کمک می کند که آنها را بشناسید که چقدر استعداد دارند و می توانند به شما کمک کنند.

۶. با افراد حرفه ای که می شناسید در ارتباط باشید. آنها را ملاقات کنید یا کارت های پستال در ایام مهم برای کارگردانها، هنرپیشه ها یا شرکت ها مهمی که می پسندید بفرستید. این ارتباطات برای شما فرصت خواهند شد.



نکات مهم

- خلاق و مصمم باشید و بدانید که فقط یک راه برای کارگردان شدن وجود ندارد هر چیزی امکان پذیر است.

- مجلاتی که در مورد فیلمسازی منطفه ی که فعالیت می کنید را تعقیب کنید تا از شغل های احتمالی که بوجود می آید باخبر باشید.

- و نهایت ارتباطات، ارتباطات، ارتباطات. شاید بتوان گفت مهمترین عامل موفقیت کارگردان ها بخصوص کارگردانان جوان. ارتباطات خود را افزایش دهید.

ادامه دارد....
paeez123 آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
تشکر شده توسط :
قدیمی ۵ شهريور ۱۳۸۹, ۱۲:۲۱ قبل از ظهر   #23 (لینک مستقیم)
کاربر فعال
 
paeez123 آواتار ها
 
بدون امتیاز  0 امتیاز     
پیش فرض طراحی شیوه های تولید

بخش بیستم: طراحی شیوه های تولید
طراحی شیوه های تولید, یافتن بهترین تغییر نما دوربین و تدوین در هنگام ضبط وضعیت و موقعیت دوربین, متن تصویری, گزینش نقطه دید
**********************************************



برای یافتن بهترین تغییر نما دوربین و تدوین در هنگام ضبط وضعیت و موقعیت دوربین دو راه اساسی وجود دارد .

نمای مستقیم از روبهرو:
دوربین را مستقیما روبهروی سوژه قرار میدهید و با کمک لنز زوم ،اندازه نماهای مختلف را انتخاب میکنید . نتیجه کار حالت ماشینی و خسته کنندهای خواهد داشت. برخی مواقع ، دو دوربین را درکنار هم و روبهروی سوژه قرار میدهند. با یکی نماهای باز و با دیگری نماهای بسته را میگیرند و نماها در هم برش میخورند. اما بازهم حاصل کار معمولی و بیارزش است.
جایی که قرار است یک حرکت دنبالهدار را فقط با یک دوربین ،تصویربرداری کنید ، میتوانید با تغییر اندازه نماها و نقطه دید دوربین ،تنوع تصویری بسیاری خلق کنید.

روش آزمون و خطا:
در این سبک ،کارگردان دوربین را به شکل تجربی ،برای دستیابی به زوایای بسیار جالب وجذاب تصویری دور سوژه به حرکت در میآورد و سپس سوژه و زمینه تصویر را نسبت به موقعیت قرار گرفتن دوربین تنظیم میکند و بهترین ترکیب موجود را به دست میآورد. این روش تجربی شاید برای سوژههای ساکن و ایستا مناسب باشد، اما بسیار وقتگیر است. حال اگر نما را تغییر دهید یا به دوربین دیگری از زاویه دیگر برش دهید ،تمام ماجرا اشکال پیدا خواهد کرد.
به جای این کار ،بهتر است از نماهای از پیش طراحی شده ،یا از شیوههای به کارگیری فیلمنامههای مصور استفاده کنیم.

متن تصویری
این روش بر اساس اسلوب معینی برنامه ریزی شده است و کارگردان داستان برنامهاش را مرور میکند و از نماهای مختلف آن طرحهایی سردستی میکشد . سپس بر اساس تصویرنامه مصور خود در مورد محل استقرار دوربینها تصمیم میگیرد .

برای مثال :
" مردی با پسری که چند لحظه پیش شیشه پنجره را شکست است روبهرو میشود ( بخش 2تصویر) " تصاویر روش ونحوه عمل را نشان میدهند و حرکات دوربین به این سکانس جان میبخشد.

گزینش نقطه دید
دراین روش بسیار متداول ، دوربینها در نقاطی که از نظر کار تلویزیونی نقاطی با کارآیی ویژه هستند ، قرار میگیرند و ازآنجا بازی وحرکات صحنه را نظاره میکنند. (بخش 1تصویر)
در تولید با روش سه دوربینه ، یکی از دوربینها نسبت به مرکز صحنه ،درست در وسط و دو دوربین دیگر در طرفین صحنه قرار میگیرند. یکی از دوربینها روی نماهای باز تا متوسط و دوربینهای دوم و سوم روی نماهای متوسط تا بسته تمرکز پیدا میکنند .
اندازه نماها جهت تناسب داشتن با نوع حرکت و بازی در صحنه تغییر مییابند.
این رهیافت اگر درست به ثمر برسد ، آثار و نتایج بسیار خوبی از خود به جای میگذارد. از آنجا که دوربینها ،زیاد از جای تعیین شده خود حرکت نمیکنند ،نماها منظم و آراسته و هماهنگ گرفته میشوند و تمرین بسیار ساده و بدون پیچیدگی مسیر خود را طی میکند. ضمنا ، زمانی که در بخشی از برنامه ، بازیگران به صورت خودجوش و بدون برنامهریزی قبلی بازی میکنند ،تصویربرداران نیز میتوانند با ارائه نماهای مناسب ،کارگردان را یاری کنند ، او نیز هرجا که لازم بداند تصاویر را به هم برش میزند.
هنگامی که دوربینها مرتب در اطراف صحنه میچرخند، برای پیشگیری از موارد زیر باید قبلا دقت و تمرینات لازم را انجام داد: دیده شدن دوربینها درقاب تصویر یکدیگر؛ ظاهر شدن بخشهای خارج از محدوده دکور صحنه ؛ گرفته شدن نماهای معکوس که خط فرضی را میشکنند، تداوم تصویری ضعیف وغیره.

دامه دارد....
paeez123 آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
تشکر شده توسط :
قدیمی ۱۰ شهريور ۱۳۸۹, ۰۲:۴۰ قبل از ظهر   #24 (لینک مستقیم)
کاربر فعال
 
paeez123 آواتار ها
 
بدون امتیاز  0 امتیاز     
پیش فرض کارگردانی تئاتر

اصول کارگردانی تئاتر, تهیه و تدارک در کارگردانی, کار عملی با بازیگران, گزینش ایده, تجزیه و تحلیل متن, انتخاب عوامل و کار عملی با بازیگران, مهمترین و اساسیترین ابزار و عناصر کارگردانی
**********************************************

مراحل کارگردانی

کارگردانی عمدتاً شامل دو مرحله است:
۱- تهیه و تدارک
۲- کار عملی با بازیگران

که تهیه و تدارک خود شامل مراحل زیر میباشد:

الف- گزینش ایده:
در این مرحله کارگردان با سئوالاتی روبروست که باید واضح و دقیق به آنها پاسخ گوید و این پاسخها هدایتگر او تا انتها می-باشند و همچنین اگر سئوالات درست پاسخ داده شود میتواند تا حدی موفقیت اثر را در نزد تماشاگر تضمین کند. سئوالات به قرار زیر است:
۱- چه میخواهم بگویم؟
۲ - چرا؟ انگیزة این گفتن چیست؟

۳- چگونه؟ (به چه سبک وشیوهای)
۴- برای چه کسانی اجرا خواهد شد؟

۵- کی؟ (در چه شرایط زمانی)

۶- کجا؟

۷- با چه امکاناتی؟

به طور معمول شخص کارگردان با توجه به شرایط سیاسی- اجتماعی و فرهنگی جامعه و با انگیزههای روحی، روانی و سیاسی- اجتماعی و با توجه به قدرت کارگردانی خود و امکانات اجرایی و توان بازیگران و گروه نمایشنامه را برای اجرا انتخاب میکند.

ب- تجزیه و تحلیل متن
وظیفة اساسی کارگردان عبارتست از تفسیر و شناخت درونمایة نمایشنامه و آموزش و هدایت بازیگران. که بخش اول مربوط به این مرحله میباشد.

اصل اساسی کار کارگردان اینست که بفهمد چگونه یک نمایشنامه محتوای خودش را ارائه میدهد؟ باید میان فرم یعنی چگونگی ارائه مفهوم نمایش وخود نمایش یعنی آنچه در ساختار اثر است وجه تمایز عینی قائل شد بنابراین پیش از هر کار باید ساختار هنری اثر بررسی شود زیرا در آن روندی دراماتیک جریان دارد و حوادث آن بر کاراکترها تاٌثیر میگذارد. موقعیتها شاید کاملاً عینی و برون گرایانه باشد مانند داستانهای پلیسی یا سمبولیک و فلسفی مانند در انتظار گودو:

کارگردان در این مرحله باید شناخت درستی از نمایشنامه بیابد، بداند که نمایشنامه دارای چه ژانری است؟ بر پایة کدام سبک و یا سبکها پیش میرود؟ اگر از ترکیب سبکهای مختلف پدید آمده دقیقاًسبکها کدامند؟ و نهایتاً هدف کارگردان از اجرا چیست؟

کارگردان باید آنقدر متن را بخواند و برای خود آنالیز کند تا به حدی رسد که از آن متن اشباع شود و همه چیز به شکل تصویر در ذهن او تشکیل شود و آنقدر بر اثر تسلط یابد که متن را رها کند و به اصطلاح متن نوشته شده را زمین بگذارد و از این جاست که میتواند تمرین را شروع کند. اینها همه جز با ادراک در مورد متن و تحلیل نمایشنامه اتفاق نمیافتد. و ادراک نیز عبارتست از دیدگاه کلی کارگردان دربارة متن آنهم بعد از اینکه آن را احساس کرده سپس جزء به جزء مورد بررسی قرار داده است.

“چهار نیروی محرکه کارگردان را به هنگام کار بر روی نمایشنامه هدایت میکند:

۱- “دید” او نسبت به نمایشنامه که میتواند بر همة وجوه اجرا از بازیگری گرفته تا صحنه پردازی مسلط باشد.
۲-” شناخت جامع” نیروهای پویای نمایشنامه- فرازو فرود متن- لحظات بلند و آهسته آن و ضرباهنگهای تند و کند

۳- مهارت در ایجاد” ارتباط” که به بازیگران و طراحان کمک میکند خلاقترین دقت و توجه خود را وقف نمایشنامه کنند

۴- “تمایل شدید” به جلب توجه تماشاگران با تهییج ذهن، قلب و روح آنان

در مجموع میتوان گفت در مرحلة تجزیه و تحلیل کارگردان باید به دو بخش بپردازد و آن دو بخش را به واضحترین شکل ممکن برای خود تصویر سازی کند. این دو بخش عبارتند از: الف- چراها؟ ب- چگونگی
که با تحلیل نمایشنامه به لحاظ ساختاری و مضمونی میتوان به چراها رسید و آنها را پاسخ داد. اما مهمتر از چراها برای کارگردان در چگونگی است که “چگونگی” با شناخت به دست میآید.

یعنی کارگردان ابتدا باید به تحلیل برسد و بعد از تحلیل به شناخت. و با شناخت کامل و درست است که چگونگی اجرای یک اثر را میتوان تشخیص دهد و این” چگونگی” است که راهگشای او تا انتها میباشد.
بسیاری از کارگردانان به دلیل ناآگاهی و یا ناتوانی، فقط در سر تمرین به « چراها » میپردازند کاری که یک دراماتورژ، تحلیلگر، جامعه شناس، یا فیلسوف هم در موضوع تخصصی خود میتوانند بکنند لذا تمرین به بحثهایی تئوری کشیده میشود. مباحثی که هیچ کمکی به کار و گروه بازیگران نمیکند. و در نهایت شما فقط خواندن یک نمایشنامه را بر روی صحنه میبینید. اما رسیدن به « چگونگی » نیاز به هوش، خلاقیت، قدرت کارگردانی، و دید دقیق و مناسب به زندگی دارد. به عنوان مثال همه میدانند هملت دچار تردید و تفکر زدگی است اما مهم اینست که ما چگونه این تردیدها و تفکر زدگی را بر روی صحنه در قالب عناصر دیداری و شنیداری دریافت کنیم.

ج- انتخاب عوامل
در این مرحله کارگردان با توجه به نوع نمایش و اجرا و توان و امکانات خود دست به انتخاب عوامل میزند و در حقیقت گروه را تشکیل میدهد که نیاز به ظرافت و هوشمندی میباشد تا بهترین و زبده ترین و باسوادترین عوامل انتخاب شود و این خود نیاز به شناخت دارد. یعنی کارگردان همیشه باید لیستی از عوامل مختلف را در ذهن داشته باشد و در شرایط مختلف بهترین گروه را انتخاب کند.

و اما مرحله بعدی کار عملی با بازیگران است که خود شامل هفت بخش میباشد.

الف- روخوانی و مباحثه: که به دور میز خوانی نیز معروف است. دراین بخش از کار نقشها با توجه به خود نقش و توان و جنس بازی بازیگران تقسیم میشوند که یکی از مهمترین اعمال کارگردانی است و انجام آن نیاز به شناخت وسیعی ازامکانات فرد فرد هنرپیشگان دارد و همچنین نیاز به قدرت فراوان کارگردان.
و دیگر اینکه نمایشنامه معمولاً توسط کارگردان برای گروه خوانده میشود که کارگردان از این فرصت برای بیان درک خود از اثر و تشریح حال و هوایی که بازیگران باید در آن کار کنند استفاده میکند. وبعد از آن نوبت روخوانی است که مدت آن بستگی به شیوة کارگردانی دارد. بعضی ازکارگردانان این دوره را بسیار کوتاه برگزار میکنند و عدهای آنقدر این مرحله را طولانی میکنند تا به اصطلاح حس بازیگران در پایشان بریزد. یعنی آنقدر آنها را مینشاند تا بازیگران به یک درجة بالایی از احساس و هیجان برسند و بعد به یکباره آنها را بر روی صحنه رها میسازد.

ب- تعیین حرکات: در این مرحله کارگردان با توجه به بداهه سازی و خلاقیت بازیگران بر روی صحنه و طرح از پیش تعیین شده خود براساس موقعیتها و لحظههای متن، حرکات بازیگران را مشخص میکند.

ج – کار روی دیالوگ: در این مرحله کارگردان به تقطیع حسی دیالوگها می-پردازد و براساس خود جملهها، فضاها را برای بازیگران تفکیک میکند و همچنین به آکسون گذاری درست جملهها میپردازد. در خیلی از کارها دیده میشود که یک پاراگراف چند خطی را بازیگر یکدست و مونوتن بر روی صحنه بیان میکند در حالیکه وقتی پاراگراف را تقطیع میکنید میبینید که همان پاراگراف از ده جمله یا بیشتر تشکیل شده و هر کدام از این جملهها در یک فضای مخصوص به خود گفته میشود و لذا احساس بیانی خاص خود را دارا میباشند و باز برای رفتن از یک فضا به فضای دیگر پاساژ حسی لازم است. اینها همه در این مرحله با راهنمایی کارگردان تصحیح میگردند.

چ – پیراستن: در این مرحله حواشی و شاخ و برگهای اضافی حذف میگردد. ناهماهنگیها گرفته میشود و بی نظمیها، نظم مییابد.

ﻫ - مرور: در این مرحله ریزه کاریهای تکنیکی و حرفهای مورد توجه قرار میگیرد.

د- تمرینات فنی: در این مرحله تمرین با نور و دکور صورت میگیرد. و دراین مرحله است که کارگردان و طراح صحنه و لباس باید به یک هماهنگی در صحنه برسند. در بعضی مواقع کارگردان مجبور است از بعضی میزانسنها و تصویر سازیهای خود بگذرد چرا که مهم اجرای هماهنگ میباشد.

ذ- تمرین نهایی: که همان اجرای ژنرال است و در این تمرین لباسها نیز حاضر شده و بازیگران با تصور یک اجرای کامل باید بر روی صحنه روند.

در بخش آخر به توضیح و تشریح مهمترین و اساسیترین ابزار و عناصر کارگردانی پرداخته میشود که عبارتند از:

۱- حرکت: اهمیت حرکت را در نمایش نباید دست کم گرفت. حرکت رکن اساسی تئاتر را تشکیل میدهد و ارزش آن حتی بیشتر از ارزش بصری نمایش است و کارگردان باید پیش از تمرینات از خودش بپرسد چقدر از داستان نمایش بوسیلة کلمات به بیان در آمده و چقدر از طریق حرکت.

حرکت وسیلهای است اساسی جهت به منصۀ ظهور رساندن و متجلی کردن هر چه بیشتر خصوصیات اخلاقی، آرزوها، تمایلات درونی و اهداف شخص بازی.
از طریق حرکت و عمل آنچه را که ذهنی است و در درون شخص بازی میگذرد و قابل رؤیت نیست تجسم میبخشیم و برابر چشم تماشاکنان به داوری میگذاریم.

حرکت که امری مکانیکی است به صورت واسطهای عینی، بین دو پدیدة ذهنی عمل میکند از یک طرف ذهنیات شخص بازی را برملا میسازد و دیگر آنکه از طریق تجسم بخشیدن به ذهنیات شخص بازی و ایجاد ارتباط با تماشاکن در ذهن او رسوخ میکند و بر اندوختههای ذهنیاش اثر میگذارد.

در مجموع میتوان گفت جوهرة نمایش بر مبنای حرکت شکل میگیرد. حرکت تبدیل قوه به فعلیت است. تبدیل ذهن است به عین، و از موقعیت پرسوناژ در لحظه نسبت به احساس شخصی خود و تقابل با شخصیت مقابل نشاٌت میگیرد و ادامه مییابد و باز در این تقابل است که حرکت به سکون تبدیل میشود.

۲- میزانسن: مجموعة ایستها و حرکتهای بازیگران و اشیاء که کارگردان آنها را با شم هنری خود برای صحنه ابداع میکند و به طور کلی مجموعة عناصر شنیداری، دیداری در یک ساختار مناسب را میزانسن گویند. و حرکت باعث تغییر میزانسن میشود.
که به اشتباه بسیاری حرکت و جابجایی بازیگران را میزانسن میپندارند و عدهای نیز آن را میزان مینامند که البته میزان یعنی ترازو. !!!

۳- ترکیب: تئاتر هنری است ترکیبی از خط، رنگ، بافت، سطح، حجم، کلام، صوت…

۴- تصویر: انتقال بار معنا از طریق عناصر عینی و بصری و صوری. ترکیب مجموعه عناصری که ما را به معنا و مفهومی عمیقتر از ظاهر آنها برساند تصویر است.

۵- ترکیب تصویری: کنارهم قراردادن اجزاء، اشیاءو عناصر به حکم عقل و منطق برای انتقال بار معنا از طریق یک تصویر زیبا.

ریتم: ریتم تا حدی اشاره دارد به تاٌثیر فزایندة ضربانهای متفاوت واحدها و شاید، شیوة دیگری است برای توصیف کردن موج زدنهای متن. تعریف فرهنگ و بستر از ریتم میتواند نقطة شروع خوبی باشد: تاٌثیری که به واسطة عناصر نمایشنامه خلق میشود…. و به گسترش زمانمند کنش مربوط است. بنابراین تعریف میتوان فهمید که ریتم تاٌثیر نواختهای فزاینده است و اینکه روشی است برای تبیین نواختهای چندگانه که با هم همنشین هستند. یک جریان یکنواخت باعث کرختی تماشاگر میشود. و اگر این جریان سرعتی سریعتر از حد معمول زندگی دارا باشد تماشاگر عصبی و آشفته و کلافه میشود. پس ریتم نمایش باید ریتمی منطبق با ریتم زندگی داشته باشد و تنظیم ریتم بوسیلة تمام عناصر موجود در صحنه صورت میگیرد، که مهمترین آنها ریتم درونی و بیرونی بازیگر است که فضا و حال و هوای نمایش را آشکار میسازد.

هدایت بازیگر: کارگردانی موفق است و میتواند بازیهای زنده و پر انرژی از بازیگران دریافت کند که بتواند از طریق توضیح و تشریح شخصیت و توجیه بازیگر، او را هدایت کند. از هر عاملی و ابزاری استفاده کند تا بازیگر را به نقش برساند. و اما سادهترین، راحتترین و بدترین شکل هدایت بازیگر آنست که کارگردان خود به جای بازیگر بازی کند چرا که ممکن است کارگردان نتواند از عهدة اجرای نقش به نحوة مطلوب بر آید و همچنین ممکن است کارگردان آنقدر خوب نقش را اجرا کند که دیگر فرصتی برای خود انگیختگی و تخیل بازیگر باقی نماند و یا ممکن است کارگردان آنقدر نقش را خوب بازی کند که بازیگر در خود احساس بی لیاقتی کند.

بسیاری از کارگردانها بهانه میآورند که بازیگر نمیتواند و من مجبورم به جای او بازی کنم تا یاد بگیرد اما باید گفت که او خود، وظیفة کارگردانی را نمیداند و بهترست کارگردانی را کنار بگذارد اگر به طریقی دیگر نمیتواند بازیگر را هدایت کند.

در آخر باید گفت که کارگردانی علم است، تکنیک است به اضافة هنر، و بخش علم و تکنیک را باید فرا گرفت و نیاز به هوش و حساسیت بالایی دارد. و اما کارگردانی چیزی نیست جز آفرینش زندگی یا بخشی از آن بر روی صحنه، و باز میگویم که بهترین مرجع و کتاب و استاد برای فراگیری کارگردانی، شناخت زندگی و آدمها با همة زیروبمش میباشد.

و باید گفت صحنه ماشین پروازی است که باید با مهارت کامل هدایت شود. کارگردان با شناخت محدودیتهای فرم هنری خود میداند کدام راه باز و آزاد است به همین دلیل است که میتواند دیگران را با خود همراه کند. هدف او پرواز در عین محدودیتها است. کارگردانی، عمل کردن به شکل کاملاً آزاد در فضایی محدود و یا نشان دادن آزادی در قفس است.

ادامه دارد....
paeez123 آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
تشکر شده توسط :
قدیمی ۱۵ شهريور ۱۳۸۹, ۰۸:۰۳ قبل از ظهر   #25 (لینک مستقیم)
کاربر فعال
 
paeez123 آواتار ها
 
بدون امتیاز  0 امتیاز     
پیش فرض نحوه دکوپاژ کردن

بخش بیست و دوم: نحوه دکوپاژ کردن

نحوه ي دکوپاژ کردن فيلم نامه قبل از شروع تصویربرداری
***********************************************

براي دکوپاژ تصویربرداری (Shooting) قبل از هر چيزي بايد فرم دکوپاژ را تهيه کنيد خودتان هم مي توانيد طراحي کنيد, خيلي ساده است. گام آغازين براي دکوپاژ يک سکانس اين است که ابتدا بايد از خود چند سؤال بپرسيم:

1. سکانس مورد نظر در چه موقعيت زماني و مکاني اتفاق مي افتد؟
2. هدف از اين سکانس چيست؟
3. سکانس چه چيزي را مي خواهد به مخاطب انتقال دهد؟
4. اين سکانس چه تأثيري روي مخاطب دارد؟

بعد از پيدا کردن پاسخ سؤالات مربوطه که بايد به پاسخهاي روشني رسيده باشيم با پيروي از اصول ميزانسن (Mise en scene) ، میزانسن کاراکتر را تجسم و يادداشت مي کنيم، کاراکتر ما دراز کشيده يا نشسته ؟ لم داده يا ايستاده ؟ مسير نگاه و حالتهاي مختلف اعضا بدن را مشخص مي کنيم.

بعد با توجه به اصول پيام شناسي موقعيت کاراکتر (Character) را نسبت به آکسسوار (وسايل صحنه) مشخص مي کنيم و در صورت نياز نحوه استفاده از آنها را يادداشت مي کنيم.

البته شايد پلان اول سکانس ما بدون کاراکتر باشد مثلاً نماي عمومي شهر در شب يا نماي عمومي يک آپارتمان باشد. که در اينصورت به ثبت مراحل اوليه که توضيح داده شد نيازي نيست.

سپس Set Up يعني جاي دوربين را مشخص مي کنيم. از مهمترين نکات کارگرداني انتخاب جاي صحيح دوربين است که در چه موقعيتي نسبت به کاراکتر يا به طور کلي سوژه قرار بگيرد.

بعد اندازه نما را مشخص مي کنيم که Long Shot (نماي باز) باشه يا Tight Shot (نماي بسته)؟ بازيگر در نماي Close Up يا در نماي Medium باشد؟ يا ... بعد در صورت نياز مسير حرکت بازيگر را يادداشت مي کنيم و اگر خواستيم نحوه استفاده از ابزارهاي حرکتي مثل Crane يا Travelling رو هم ثبت مي کنيم.

معمولاً در برگه دکوپاژ نوع موسيقي، افکت ، آمبيانس(صداي محيط) و جلوه هاي ويژه را هم براي هر سکانس بطور جداگانه ثبت مي کنند.

يک نکته مهم: هميشه وقتي دکوپاژ مي کنيم بايد اول و آخر پلان را دقيقاً بدانيم تا به پايان مشخصي نرسيديم پلان بعدي را دکوپاژ نکنيم.

نکته اساسي ديگر اينکه آنقدر بايد به دکوپاژهاي متفاوت فکر کرد تا به دکوپاژ ايده آل رسيد و اين مستلزم فيلم ديدن البته فيلم خوب ديدن!!! از تمریناتی که توصیه می کنم تماشای صحنه هایی خاص از فیلمهایی که دوست دارید بصورت مکرر است و در این حال سعی کنید دکوپاژ آن صحنه ها را برای خود بنویسید و در مورد آن با استاد و یا شخصی حرفه ای بحث کنید.

مراحلي که توضيح داده شد براي دکوپاژ پلان اول بود حالا براي پلان هاي بعدي با حفظ راکوردها بايد همين سيکل رو طي کنيم. حفظ راکوردها حين ضبط از وظايف مهم منشي صحنه شما است، به همين خاطر به منشي صحنه حافظه کارگردان می گویند.

ادامه دارد...
paeez123 آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
تشکر شده توسط :
قدیمی ۱۷ شهريور ۱۳۸۹, ۰۵:۴۸ قبل از ظهر   #26 (لینک مستقیم)
کاربر فعال
 
paeez123 آواتار ها
 
بدون امتیاز  0 امتیاز     
پیش فرض دستیار کارگردان

بخش بیست و سوم: دستیار کارگردان
وظايف دستيار كارگردان چیست؟ طراح شخصيت, طراح استوري برد, طراح كليد ها, برنامه ریزی, وظایف دستیاران کارگردان
**********************************************

دستیار کارگردان (Assistant Director or AD) كسي است كه در كنار کارگردان در كليه امور كار به كارگردان كمك مي كند. او بايد به كليه كارها و تخصص ها آنقدر تسلط داشته باشد كه اگر كارگردان به عللي حاضر نبود كار متوقف نشود و اگر عملاً توانايي اجرايي ندارد بايد علاوه بر مديريت، فهم، درك و بينش چگونگي مراحل مختلف پروژه را در حد اظهار نظر صحيح با اوقاتي خوش و عكس العمل خندان بداند.

طراح شخصيت

كار اجرايي انيميشن و نقاشي متحرك با طرح و طراحي شروع مي شود. كارگردان بعد از دريافت و تصويب فیلمنامه كار خود را با پيدا كردن طراح كاراكتر شروع مي كند. طراح كاراكتر بايد تسلط كافي به طراحي آناتومي انسان و حيوان و نوآوري آن ها داشته باشد. اولين قدم كه بسيار حساس است خلق و طرح شخصيت هاي داستان است و براي معرفي و شناخت بهتر و بيشتر كاراكترهاي فیلم مدل شيت تهيه مي شود و كاراكترها را از جهات و زواياي مختلف طراحي مي كنند.

طراح استوري برد (Storyboard)

بعد از طراحي كاراكترها و انتخاب آن ها زير نظر كارگردان، داستان مصور اجرايي توسط طراح ديگر كه متخصص به كليه امور فيلم، طراحي و پرسپکتیو است شروع مي شود و پلان ها و صحنه ها، با رعايت خط به خط فيلمنامه روي كاغذهاي كادربندي شدة مخصوص طراحي و نقاشي مي شود، جاي كاراكترها، مكان ها، اتفاقات، مسير حركات با زمان بندي تقريبي داستان كادر به كادر در داستان مصور ديده خواهد شد.




طراح كليدها

ابتدا و انتهاي هر حركتي را كليدهاي آن حركت مي گويند كه طراح با در دست داشتن استوري برد و دستور و زمان حركت (اكسپوزه شيت) كليدها را در كادر و مكان (صحنه) خود طراحي مي كند و زمان حركت با نمودار حركتي در كنار كليدها يادداشت مي شود.

برنامه ریزی

دستیار کارگدان اکثر اوقات برنامه و تاریخ برداشت ها را مشخص می کند و برنامه ها را روزبه روز تعقیب می کند و با برنامه ی کلی تولید مقایسه می کند. همچنین باید برگه هایی به عنوان برنامه روزانه کار تدارکات و فیلمبرداری مشخص کند, زمان رفت و آمد و حضور بازیگران و دیگر عوامل فیلمبرداری را کنترل کند.

وظایف دیگر

از وظایف دیگر دستیار کارگردان می توان به بررسی و نظم دادن به صحنه فیلمبرداری (کثل صدا زدن بازیگران یا ایجاد سکوت در صحنه فیلمبرداری), تمرین کردن با بازیگران قبل از شوع برداشت ها و کارگردانی قسمت هایی اضافه بر فیلم یا برنامه تلویزیونی اشاره کرد.

وظایف دستیار کارگردان در کشورهای مختلف می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال در کشورهایی مانند انگلیس و استرالیا سلامت و تنظیم بیمه عوامل فیلمبرداری و بازگران نیز به عهده دستیار کارگردان است. نکته جالب دیگر اینکه در کشورهایی از این قبیل دستیار کارگردان پس از کسب تجربه کافی معمولآ به مدیر تهیه کنندگان یا تهیه کننده روی می آورند.

دستیار کارگردانی در تئاتر هم تفاوت های عمده ای می تواند داشته باشد. وظایفی مانند یادداشت برداری در هنگام تمرینات بازیگران تا کارگردانی مستقیم بازیگران بر روی صحنه شامل آن میشود. بسیاری از کرداگردانان تئاتر کار خود را به دستیار کارگدان آغاز می کنند.

دستیاران کارگردان

دستیار اول کارگردان (First Assistant Director or 1st AD): وظایف کلی دستیار کارگردانی که در بالا ذکر شد را دارد و همچنین نظارت و بر دستیار دوم کارگردان دارد. دتسار اول کارگردان و مدیر تدارکات و تولید از بالاترین عوامل تکنیکی در تولید فیلم محسوب می شوند.

دستیار دوم کارگردان (Second Assistant Director or 2AD): برگه های برنامه روزانه را از روی برنامه تولید به همراه هماهنگ کننده یا مدیر تولید تهیه می کند. او همچنین به عنوان مدیر پشت صحنه عمل می کند مانند ارتباط برقرار کردن با بازیگران, هماهنگی بازیگران برای گریم و لباس که دستیار اول را از این وظایف اسوده می کند. همچنین بر دستیار دوم کارگردانی دوم, دستیار سوم کارگردانی, دستیاران کارآموز و دیگر عوامل اضافی پشت کار نظارت دارد.

دستیار دستیار دوم کارگردان (Second Second Assistant Director or 22AD): هنگامی که حجم کار بالا است و یا کار در یک تولید بزرگ صورت می گیرد دستیاری برای رسیدگی بر اموری دستیار اول و دوم کارگردان فرصت رسیدگی به آن را ندارند تعیین می شود. به عنوان مثال هنگامی که تعداد بازیگران زیاد است و برای کمک به مدیر پشت صحنه و رسیدگی ب تولید لیست بازیرگان ایفای نقش می کند.

دستیار سوم کارگردان (Third Assistant Director or 3rd AD): با دستیار اول روی صحنه کار می کند و یا با دستیار دوم با بازیگران از اتاق پروف و گریم به صحنه همراهی می کند. او صحنه های شلوغ را برنامه ریزی می کند و بر بعضی از دستیاران تهیه کننده نظارت دارد. در واقع خط مشخصی میان دستیار دوم و سوم کارگردانی وجود ندارد.

دستیار اضافی کارگردان (Additional Assistant Director): کمکی برای دستیاران کارگردان محسوب می شود و می تواند در بسیاری از وظایف دستیار کارگردان که به او سپرده می شود ایفای نقش کند.

ادامه دارد...
paeez123 آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
تشکر شده توسط :
قدیمی ۳۱ شهريور ۱۳۸۹, ۰۸:۴۸ قبل از ظهر   #27 (لینک مستقیم)
کاربر فعال
 
paeez123 آواتار ها
 
بدون امتیاز  0 امتیاز     
پیش فرض كارگردان انيميشن

بخش بيست و چهارم: كارگردان انيميشن
کارگردان انیمیشن کیست و وظایفش چیست؟
*************************************************
کارگردان فيلم هاي انيميشن كسي است كه مسئول اجرايي فيلم بوده و به صورت شخصي يا قراردادي يا رسمي در شركت يا مؤسسه فيلم سازي، فیلم مي سازد و در هر صورت مي پذيرد كه كارها را به شكل مطلوب با مسئوليت شخصي يا گروهي با مشورت و هماهنگي دستياران به انجام برساند.

كارگردان با تحصيلات دانشگاهي بايد به كليه امور فيلم سازي از انتخاب فیلمنامه تا بخش فيلم به صورت نظري و عملي آگاهي داشته باشد و خلاصه اين وظايف عبارتند از:

- مديريت و سرپرستي، كارگردان بايد به كليه توانايي هاي اجرايي و مسايل اخلاقي افراد گروهي كه انتخاب كرده واقف باشد.

- آشنا به گرفتاري هاي جاري در ارتباط با كمبودهاي داخلي و خارجي افراد و فضاي كار.

- تقويت حس همكاري بين افراد گروه با همديگر و گروه هاي در تماس.

- نظارت مستقيم در انتخاب فيلم نامه

- ايجاد جو كاري مطلوب براي همكاران حساس هنرمند كه از نظر روحي و رواني بسيار مهم و قابل مطالعه و تعمق است.

- تفكيك انواع كار و تقسيم وسايل و لوازم كار.

- كنترل لحظه به لحظة كار در بخش هاي مختلف.

- مشورت و هماهنگي با كارگردان هنري فريم به فريم.

- تقسيم كارها بين كاركنان در طول فيلم.

- ارزيابي و برآورد حجم كار از نظر كمي و كيفي و انتخاب تعداد انواع كاركنان كاردان، نوع وسايل و تعداد لوازم مصرفي.

- كارگردان بايد فيلم نامه اي را انتخاب كند كه به آن اعتقاد قلبي ايمان اخلاقي و تسلط كامل اجرايي داشته باشد و فيلم را به صورت تصويري با تمام جزييات در ذهنش ببيند و فضا و گرافيك كار را انتخاب كند.

- تسلط كامل نظري و حتي عملي كارگردان به تخصص هاي هنرهای تجسمی طراحي، نقاشي، گرافيك و فيلم سازي و انجام آن در موارد خاص.

- انتخاب كاراكترهاي فيلم مورد نظر كه توسط طراح كاراكتر خلق مي شود.

- انتخاب تكنيك با كمك و نظر تهیه کننده.

- تنظيم استوري برد اوليه و تهيه استوري برد اصلي و انتخاب صحنه هاي زيبا و منطقي و گويا با كمك طراح استوري برد.

- برنامه نويسي و زمانبندي كار و كاركنان صحنه به صحنه، فريم به فريم، رسم نمودارهاي خطي، شكلي (دکوپاژ).

- تهيه لي اوت صحنه با كمك طراح و تعيين زمان و مكان حركات و زاویه دید دوربين.

- نسبت سنجي و جاي گزيني كاراكتر هاي متحرك و ثابت و آماده سازي كادر، لي اوت و كليدهاي طرح حا براي انيماتورها.

- غلط گيري طرح هاي حركت.

- دقت و بازنگري تست هاي حركتي.

- كنترل دسن و رنگ روي طلق ها به طريقه سنتي و كلاسيك، دسن روي كاغذ براي كامپيوتر.

- كنترل رنگ و فضا سازي، پرسپکتیو زمينه ها از روي لي اوت ها

- كنترل تمام مراحل بعد از دسن در فضاي كامپيوتر (راندرينگ، كامپوزيت) تا مونتاژ فيلم.

- برنامه نويسي و رعايت رواني برش هاي پشت سر هم و انتخاب حالت هاي خاص يا به كارگيري قيدها، ديزالوها، زوم ها و غيره، براي فیلم برداری انتهايي كه به دست دستیار کارگردان سپرده مي شود.

- فيلم براي تدوین و جا به جايي قسمت هاي مختلف به خاطر هماهنگي، ربط، تداوم و تفهيم صحنه هاي پشت سرهم و برقراري ارتباط بيننده با فيلم وكنترل ريتم از نظر اوج، فرود، هيجان، آرامش، حركت و سكون، گرمي و سردي، تاريكي و روشنايي، تندي و كندي به مونتور سپرده مي شود كه در كنار کارگردانی فیلم را براي اتانولاژ و تنظيم رنگ ها آماده كرده و به لابراتوار بفرستند.

- نظارت و انتخاب صداها، آهنگ ها، افكت ها در طول زمان صداگذاری در كنار تهيه كننده.

- حضور حتمي در مرحله ميكس به همراه تهيه كننده و مدير بخش.
- چاپ و گرفتن كپي، انتخاب زمان و مكان پخش فیلم يا سریال در شبكه ها، سینما، شهرستان ها، با نظر كارگردان موفق تر خواهد بود.

كليه مراحل بالا با مديريت صحيح، كارداني و دقت عمل كارگردان در كار تحت روحيه اي سالم منظم و متعالي زير نظر مستقيم تهيه كننده با اخلاقي خوش و پسنديده به اجرا در مي آيد.
ادامه دارد...
paeez123 آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
تشکر شده توسط :
قدیمی ۱۲ مرداد ۱۳۹۱, ۰۶:۱۷ بعد از ظهر   #28 (لینک مستقیم)
کاربر عادی
 
golmah آواتار ها
 
بدون امتیاز  0 امتیاز     
پیش فرض

دستت خیلی درد نکنه.کامل و جامع بود.خیلی مفید.
golmah آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
قدیمی ۱۲ مرداد ۱۳۹۱, ۰۶:۲۰ بعد از ظهر   #29 (لینک مستقیم)
کاربر عادی
 
golmah آواتار ها
 
بدون امتیاز  0 امتیاز     
پیش فرض

شما میدونی در یک فیلم تفاوت سرمایه گذار و تهیه کننده چیه؟
golmah آنلاین نیست.   پاسخ با نقل قول
پاسخ

علاقه مندی ها (Bookmarks)

برچسب ها
آموزش, فیلمسازی, کارگردانی

ابزارهای موضوع جستجو در موضوع
جستجو در موضوع:

جستجوی پیشرفته
نحوه نمایش

UP/Down مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است
Trackbacks are غیر فعال
Pingbacks are غیر فعال
Refbacks are غیر فعال


موضوعات مشابه
موضوع نویسنده موضوع انجمن پاسخ ها آخرين نوشته
معرفی و نقد سریال به کجا چنین شتابان | ابوالقاسم طالبی nafiseh.s بحث و معرفی آثار سینمای ایران 21 ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ ۰۶:۳۴ قبل از ظهر
آموزش اعداد حقیقی - قدر مطلق - بازه ها(آموزش ریاضیات و فیزیک ) Guest2 ریاضیات و آمار 0 ۹ فروردين ۱۳۸۹ ۰۱:۱۴ بعد از ظهر
معرفی و نقد فیلم گرداب | حسن هدایت hiva بحث و معرفی آثار سینمای ایران 0 ۳ فروردين ۱۳۸۹ ۰۱:۵۳ بعد از ظهر
معرفی و نقد فیلم باغ آلوچه | بهروز شعیبی hiva بحث و معرفی آثار سینمای ایران 0 ۳ فروردين ۱۳۸۹ ۰۱:۴۶ بعد از ظهر
معرفی و نقد فیلم غیر منتظره | محمدهادی کریمی hiva بحث و معرفی آثار سینمای ایران 0 ۳ فروردين ۱۳۸۹ ۰۱:۴۴ بعد از ظهر


 

اکنون ساعت ۰۴:۴۰ بعد از ظهر برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.

استفاده از مطالب اين سايت به هر نحو ، منوط به قرار دادن نام و لینک نودهشتیا به صورت مستقیم (http://www.forum.98ia.com) می باشد .

تاپیک های پیشنهادی : با انجمن مشکل دارید؟ - اطلاعیه ها و اخبار سایت - قوانین انجمن

خاطره نویسی  - خلاصه رمان - یادداشت های تلخ نویس - دانلود کتاب و رمان

- تماس با ما - گروهها - فال حافظ - بایگانی - بالا