ارسال پاداش نقدی برای کاربر
شما در حال حمایت به صورت مهمان هستید.
مبلغ مورد نظر خود را انتخاب کنید
1000 تومان
2000 تومان
4000 تومان
6000 تومان
8000 تومان
9000 تومان
10000 تومان
مبالغ دیگر
و یا مبلغ مورد نظر خود را وارد کنید
واریز آنلاین از طریق کارت های عضو شتاب
معرفی و نقد سریال پهلوان پوریای ولی | مسعود جعفری جوزانی
http://fidibo.com/

asiatech



نودهشتیا
فید آر اس اس
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 , از مجموع 4
  1. Top | #1

    مدیر بازنشسته


    تاریخ عضویت
    خرداد 1388
    نوشته ها
    6,974
    میانگین پست در روز
    3.52
    محل سکونت
    teh
    تشکر از کاربر
    70,457
    تشکر شده 78,296 در 8,277 پست
    اندازه فونت

    Wink معرفی و نقد سریال پهلوان پوریای ولی | مسعود جعفری جوزانی








    نام سریال: پوریای ولی


    کارگردان: مسعود جعفری جوزانی


    نویسنده: مسعود جعفری جوزانی


    تهیه کننده: مسعود جعفری جوزانی


    ژانر: تاریخی


    تعداد قسمت: 26 قسمت


    زبان: فارسی


    سازنده: کشور ایران



    پورياي ولي نام مجموعه عظيم تلويزيوني است كه به سفارش مركز سيما فيلم و تهيه كنندگي جوزان فيلم در دست اجرا مي باشد. اين سريال شرح حال زندگي پر تحرك پهلوان نامدار ایرانی در قرن هفتم و هشتم هجري (اواسط دوران ايلخاني) به كارگرداني مسعود جعفري جوزاني مي باشد.


    خلاصه داستان:
    این مجموعه می پردازه به زندگی یکی از پهلوانان نام آشنایی ایران پوریای ولی، و همچنین اطرافیانش داستان هایی که....





    درباره جوزان فیلم:
    جوزان فیلم به عنوان یک کارگاه تولید فیلمهای انیمیشن در سال ۱۳۶۱ توسط مسعود جعفری جوزانی تاسیس شد و در همان سال با اقتباس از داستانهای مثنوی مولانا دو فیلم (گریز) و (تصویر شکسته) را تولید نمود.

    در سال ۱۳۷۳ شرکت جوزان فیلم با موضوع تولید و پخش فیلمهای سینمایی، تلویزیونی، داستانی، مستند، صنعتی، آموزشی، انیمیشن و ... به ثبت رسید.
    این شرکت خصوصی در طی سالهای فعالیت خود اولویت دادن به اندیشه و خلاقیت در تولید آثار فرهنگی و ایجاد فرصت برای نسل جوان را سر لوحه تمام فعالیت های خود قرارداده است.








    جستجو در تصوف ايران

    «جستجو در تصوف ايران» «عبدالحسين زرين كوب»
    در سنت زورخانه ، كمال مطلوب فتوت و عرفان در وجود پورياي ولي تجسم يافت كه هنوز پهلوانان به نام او سوگند ياد مي كنند و در زورخانه ها هنگام اجراي كارهاي شاق «يا پورياي ولي» را ورد زبان دارند.
    احوال اين پير پهلوان بيشتر در ظلمت افسانه ها و خرافات فرو رفته است اما همين افسانه ها در عين حال تصويري را كه در جامعه قديم ايراني از كمال مطلوب يك جوانمرد صوفي داشته اند نشان مي دهد.
    افسانه ها حتي نام وي را نيز در بر گرفته است از آنكه نام اصلي وي بنا بر مشهور محمود بوده – پهلوان محمود خوارزمي. اما چرا پوريا خوانده شده است؟
    روشن نيست و اين لفظ را بعضي «پورياي ولي» خوانده اند و گفته اند پدرش باي«بيگ» لقب داشت و او را بدين سبب به اين نام خوانده اند. بعضي هم «بگ يار» خوانده اند كه در آن نيز جزو اول نام مي بايست همان لفظ «بگ» باشد. وجه هاي ديگري از جمله «بوكيار» و «بريار» هم دراين نام گفته اند كه قبول هر يك اشكالي دارد و درست نمي توان دانست كه اصل لفظ چيست و اگر روايت مجالس العشاق كه در موارد ديگر غالباً افسانه آميز است درين مورد درست باشد از آن بهر مي آيد كه وي در دنبال كشفي كه در اثر يك زمين خوردن عمدي از دست حريفي ناهماورد برايش روي داد و اندكي بعد بدان اشارت خواهد رفت به اين نام خوانده شد. در هر صورت آنچه در نام وي مشهورست پورياست – پورياي ولي.
    اما در تذكره ها گه گاه از وي به عنوان قتالي – قتالي خوارزمي- نام برده اند و تناسب اين تخلص با عنوان پهلواني وي پيداست و در خوارزم وي را «محمود آقا» و «پهلوان آقان (نه عطا) هم مي گفتند – كه مرداف باشد با محمود بابا و پهلوان بابا، و احتمال هست كه مفهوم لفظ پوريا نيز به همين معني ها باشد – يا نزديك بدانها.
    (ما خذ عمده احوال وي غير از «نفحات» جامي و «مجالس العشاق» بايقرا و «لطايف الطوايف» صفي و «خلاصه المناقب» جعفر بدخشي عبارت است از «رياض العارفين» هدايت كه ماخذ «طرايق الحقايق» هم همانست و ظاهراً ترديدي كه علامه قزويني در باب مندرجات «رياض العارفين» را جع به وي دارد نبايد چندان در خور اعتنا شود چرا كه هدايت اطلاعات خود را بايد طي ماموريت خوارزم از ماخذ محلي مثل رساله مير عبدالكريم و پاره يي مسموعات و مشهودات خويش اخذ كرده باشد.)
    چنانكه درباره تاريخ وفات وي هم كه سال 722 را ذكر مي كند عين اين تاريخ در مجالس العشاق هم هست و پيداست كه هدايت آن را از خود نساخته است.
    جامي هم در «نفخات الانس» ضمن ترجمه احوال ظهيرالدين خلوتي از وي و از شيخ محمد خلوتي سخن مي گويد، بيانش طوريست كه اگر بتوان فرض كرد ظهير الدين خلوتي چهل - پنجاه سال بعد از استاد خويش در گذشته باشد وفات شيخ محمد خلوتي در ثلث اول قرن هشتم واقع مي شود كه در آن صورت قبول تاريخ 722 براي وفات يك شاگرد ديگرش – پورياي ولي – اشكالي وجود نخواهد داشت.
    پورياي ولي گذشته از جنبه پهلواني و جوانمردي – كه فكر ملامت و فتوت را به طور معتدلي در وجود وي به هم آميخت – از لحاظ ادب صوفيانه هم در خور ذكر است.
    نه فقط پاره اي رباعيات و قطعات از او باقي است بلكه چند غزل كه از آن جمله يك غزل در مجالس العشاق آمده است، نيز به او منسوب شده است به علاوه مثنويي هم به نام «كنز الحقايق» به او نسبت داده اند كه آن را در عين حال به شيخ عطار و همچنين محمود شبستري هم منسوب داشته اند. منظومه اي است به سبك و وزن گلشن راز، اما نه با آن پايه غور و تحقيق و ظاهراً به سبب آنكه از بعضي ابياتش بر مي آيد كه گويند محمود نام دارد آن را به شيخ شبستري كه با پورياي ولي معاصر هم بودن است بسته باشند.
    همين اسم محمود- به اضافه قراين و شواهد عديده ديگر – انتساب آن را به عطار – كه لحن بيان شاعر گه گاه به سبب او نزديك مي شود – مردود مي سازد. چنانكه طرز تلقي شاعر از حقايق دين- از تحقيق اسلام، طهارت، نماز،زكات، روزه، حج، جهاد، نفس، شيطان، بهشت، دوزخ،صراط،و حشر و نشر و جزاينها – ساده تر و عاميانه تر از آن است كه آن را به شيخ محمود شبستري صاحب گلشن راز نسبت توان داد. انتساب آن را به عطار نيز استاد نفيسي با دلايل كافي مردود مي شمارد.
    صفحات (352-3537)

    به موجب روايات در ايام جواني قدرت جسماني وي سبب شد بر تمام زور آوران ايران و توران غلبه جويد و در روزگار پيري قدرت روحاني كه در وي بود موجب گشت كه بر تمام اولياء و زهاد عصر برتري يابد. گويند سبب آنكه به عوامل معنوي روي آورد آن بود كه وي به بنگال رفت كه پادشاه آنجا پهلواني نام آور داشت و مقرر شد كه وي با پهلوان خوارزم دست و پنجه نرم كند. اين پهلوان كه در مقابل پهلوان محمود خويشتن را چون قطره يي در پيش دريا مي ديد سخت نگران گشت. از اين رو كوشيد تا شايد با تقديم نذر و نياز و دعا و تضرع به درگاه خداوند بر حريف غلبه كند. مادرش حلوايي ساخت و به مسجد برد و از اهل مسجد درخواست تا از آن تناول كنند و براي وي دعا كنند. پهلوان خوارزم كه در مسجد بود و پيرزن كه او را نمي شناخت ظرف حلوا را پيش وي برد و درخواست تا پاره اي از آن صرف كند و فرزند وي را دعا كند. پهلوان پرسيد سبب اين نذر چيست و چه نيازت هست تا من دعا كنم. پيرزن جواب داد كه من با چند تن از كسان خويش درين شهر از نعمت پادشاه بهره وريم و نعمت وي به سبب فرزند من است كه پهلوان سلطان است. اگر پهلوان خوارزم وي را بر زمين بزند وظيفه وي قطع خواهد شد و ما همه محروم خواهيم ماند.
    در يك روايت ديگر كه مولف مجالس العشاق نقل مي كند، آن روز كه مقرر شد فرداي آن ، كشتي در حضور پادشاه انجام يابد پهلوان به زيارت گورستان رفت ناگاه بر سر مزاري رسيد و آنجا زني را ديد كه روي بر خاك نهاده است و به درگاه خدا زاري مي كند و مي گويد خدايا فرزند مرا سرخ روي گرداني كه فردا پهلوان خوارزم را بر زمين افكند.
    باز در يك روايت ديگر هم در مجالس العشاق است پهلوان محمود آن شب كه فرداي آن مي بايست كشتي انجام شود براي اينكه شايد چيزي از احوال حريف دستگيرش شود و ببيند كه وي در چه كاريست،شب هنگام به بام خانه آن جوان بر آمد و مادر وي را مشغول زاري و دعا ديد. به هر صورت توجه به انكه نتيجه يي كه از آن كشتي حاصل خواهد شد مايه دلنگراني حريف و تشويش مادر او شده است در پهلوان خوارزم تاثير قوي كرد. مي گويند به پيرزن كه در مسجد يا قبرستان با پهلوان ناآشنا سخن گفته بود غم مخور كه مقصود تو حاصل خواهد شد. فردا كه دو حريف روبرو شدند، پهلوان محمود در مقابل انظار حيرت زده تماشاگران بر زمين خورد و حريف مورد تحسين تمام گشت. روز ديگر شاه عزم شكار كرد و يك جا در كنار پرتگاهي نزديك بود با اسبش به درون دره يي فرو غلطد. درست وقتي كه اسب وي پاهايش را بلند كرده بود و مي خواست به درون دره يي فرو آيد پهلوان محمود كه همراه پادشاه بود در همان حال اسب را به دو دست نگه داشت، شاه كه چنين قدرتي در پهلوان غالب دربار خويش سراغ نداشت از قدرت پهلوان محمود به حيرت شد و دانست كه شكست او از دست پهلوان هند از روي عمد بوده است و به پاس جوانمردي . حكايت كه البته از عنصر افسانه خالي نيست در عين حال طرز تلقي اهل زورخانه را از فتوت صوفيانه و لوازم آن نشان مي دهد. بر حسب آنچه در خلاصه المناقب جعفر بدخشي در مناقب و احوال سيد علي همداني آمده است پهلوان محمود از اهل ملامت بوده است و حتي گه گاه نيز به خرابات مي رفته است اما در آنجا با خراباتيان سخنهاي تايبانه مي گفتند و خود مي گريسته است چنانگه اهل خرابات از تاثيرات سخن وي مي گريسته اند و آن روز اهل خرابات در ستر و عفاف مي زيستند و ترك فساد مي كرده اند.
    درباره پايان كار وي در لطايف الوايف روايتي است كه از ذوق شاعرانه و نيز از طرز تفكر اخلاص جويانه يك جوانمرد ملامتي حكايت مي كند. مي گويد وقتي در بستر مرگ بود كسي از وي پرسيد: مخدوم وقت رفتن است دلت را چه در مي يابد. در جواب شعري خواند، به اين مضمون كه جز لقاي خداوند چيزي آرزو ندارم.
    اصل قصه بدينگونه است:


    چه پرسي چه مي بايدت وقت مرگ
    به جز وصل جانان چه مي بايدم
    جدايي مبادا مرا از خدا
    دگر هر چه پيش آيدم شايدم
    از صفحات 354- 355









    فهرست منابع مورد استفاده برای نگارش فیلمنامه پهلوان پوریای ولی:

    ۱- ریاض الشعرا، نویسنده علی قلی خان والدی داغستانی، و همچنین مجله ارمغان سال دهم ص ۷۳ تا ۷۵
    ۲- تاریخ مبارک غازانی، نویسنده رشیدالدین فضل الله، به اهتمام کارل یان ، چاپ برلین، ص ۷۹ همچنین نشر پرسش ، تهران ۱۳۸۲
    ۳- تاریخ مفصل ایران از استیلای مغول تا اعلان مشروطیت ، نویسنده عباس اقبال، جلد اول، ص ۶۵۵
    ۴- کنزالحقایق، متعلق به مخزن دستنویس ها، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، شماره ۴/۱۱۴۹
    ۵- بستان السیامه، نویسنده شروانی، گلشن هشتم، ص ۲۷۴ در حرف الخا
    ۶- یادداشت های علامه محمد قزوینی، چاپ دانشگاه
    ۷- تذکره «هفت اقلیم »، اثر احمد امین رازی
    ۸- کشف الظنون، مصطفی بن عبدالله (معروف به حاجی خلیفه) ، به اهتمام فلوگل (۷ جلد).
    ۹- روضه الصفا (تاریخ جامع ایران)، میرخواند، چاپ خیام ،نشر پیروز، جلد دهم (الحاقی هدایت)، ص ۲۶۶
    ۱۰- روضات الجنان و جنات الجنان، نویسنده حافظ حسین بن کربلایی تبریزی ، ترجمه محمد امین و جعفر سلطان القرائی ، تبریز ۱۳۸۳
    ۱۱- صبح گلشن، چاپ هندوستان، سال ،۱۲۹۵ ص ۳۳۰-۳۸۲ همچنین با تصحیح مجتبی برزآبادی، نشر فراهانی، تهران ۱۳۹۰
    ۱۲- ریاض الجنه ،نویسنده محمد حسن حسینی زنوزی ، نشر دانش ۱۳۶۸
    ۱۳- ریاض العارفین، نویسنده رضا قلیخان هدایت، چاپ تهران ،۱۳۰۵ ص ۱۲۵-۱۲۴
    ۱۴- قاموس الاعلام ، نویسنده سالی بیگ ، چاپ استانبول سال ۱۳۱۴ ، ص ۳۶۰۲
    ۱۵- فهرست خطی فارسی کتابخانه برلین، اثر ویلهلم پرچ، معروف به فهرست برلین (Die Handschriften)
    ۱۶- فهرست دیوان هند از هرمن اته، جلد اول، شماره ۷۲۴- ۱۴۱۳
    Catalog of Persian Manuscripts in the Library of Indian Office Vol.1 No 724-1413 by Herman Ethe. Oxford
    ۱۷- فهرست کتابهای خطی کتابخانه ازبکستان تاشکند جلد هفتم شماره ۵۱۹۲ مجموعه مخمسات
    ۱۸- دین و دولت در ایران عهد مغول (۳ جلد)، شیرین بیانی (اسلامی ندوشن)، تهران، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ سوم ،۱۳۸۱
    ۱۹- علم و تمدن در اسلام، نوشته سید حسین نصر، ترجمه احمد آرام، نشر اندیشه، چاپ اول، تهران ۱۳۵۰
    ۲۰- روند نهضت های ملی و اسلامی در ایران، غلامرضا انصاف پور، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی ، چاپ اول، تهران ۱۳۵۹
    ۲۱- ساخت دولت در ایران از اسلام تا یورش مغول غلامرضا انصاف پور، موسسه انتشارات امیرکبیر، چاپ اول، تهران ۱۳۵۶
    ۲۲- مپراتوری مغولان، مری هال، ترجمه نادر میرسعیدی، انتشارات ققنوس، تهران ۱۳۸۰
    ۲۳- جامع التواریخ (قسمت اسماعیلیان و فاطمیان و نزاریان و داعیان و رفیقان)، خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی، به کوشش محمد تقی دانش پژوه و محمد مدرسی زنجانی ، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ سوم ، تهران ۱۳۸۱
    ۲۴- احسن التواریخ ، حسن بیک روملو، تصحیح دکتر عبالحسین نوایی ، تهران ۱۳۵۷
    ۲۵- فهرست CH-RIEU شماره ۱۴۱۳ ص 92 Supplement to the catalogue of the Persian Manuscripts in British Museum 1895 by Charles Rieu
    ۲۶- نظامات فتوت و انجمن های عیاران و شرح زندگی من، مستوفی، چاپ تهران، ص ۴۰۸-۴۰۹
    ۲۷- آیین جوانمردی نوشته هانری کوربن (Henry Corbin) ترجمه احسان نراقی، نشرنو تهران ۱۳۶۳
    ۲۸- تاریخ ورزش باستانی در ایران (زورخانه)، تهران، چاپ حیدری ۱۳۳۷
    ۲۹- آیین پهلوانی، کاظم کاظمینی، چاپ بانک ملی ایران
    ۳۰- جامعه اسلامی در ایران، ک. س. لمپتون، ترجمه حمید حمید، چاپ نیما، اصفهان ص ۷۴ تا ۸۰
    ۳۱- پهلوانی و نهضت عیاری ،کاظم کاظمینی ، چاپ بانک ملی ایران
    ۳۲- فتوت نامه سلطانی، تالیف مولانا حسین واعظ کاشفی سبزواری
    ۳۳- تاریخ ایران از دوران باستان تا قرن هجدهم، نوشته ن. و. پیکولوسکایا، آیو یاکوبوسکی ، ای. پ. پطروشفسکی و دیگران ، ترجمه کریم کشاورز، موسسه تحقیقات اجتماعی


    گرد آوری تنظیم:
    WWW.photo-photographer.blogfa.com
    WWW.98IA.COM

    http://pouryayevali.com




  2. کاربر زیر از پست hiva تشکر کرده است .


  3. Top | #2

    همکار بخش اخبار


    تاریخ عضویت
    اسفند 1389
    نوشته ها
    3,361
    میانگین پست در روز
    2.47
    محل سکونت
    ایران سبز !!!
    تشکر از کاربر
    4,942
    تشکر شده 11,066 در 2,956 پست
    اندازه فونت

    Wink جعفری جوزانی آکادمی بازیگری راه اندازی میکند

    «مسعود جعفریجوزانی» کارگردان صاحبنام سینما و تلویزیون برای ساخت مجموعه تلویزیونی «پوریای ولی»، آکادمی بازیگری راهاندازی میکند.

    به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس، آکادمی بازیگری مجموعه تلویزیونی «پوریای ولی» بهزودی راهاندازی میشود.

    «مسعود جعفریجوزانی» کارگردان صاحبنام سینما و تلویزیون قصد دارد برای پروژه بزرگ و فاخر «پوریای ولی» با ارائه تجربهای نوین در کشور طی فراخوانی نسبت به انتخاب بازیگر و آموزش آنها برای حضور در این مجموعه تلویزیونی در سطح کشور اقدام کند.

    در این روش انتخاب بازیگرها در چهار فاز متفاوت و پس از تعیین مهلت مشخص - که جزییات آن هفته آینده اعلام میشود - برای ثبت نام اینترنتی و تکمیل فرم و ارائه آن از سوی علاقهمندان و دوستداران ایفای نقش در مجموعه تلویزیونی «پوریای ولی» صورت میپذیرد که با طی فاز آموزشی، انتخاب نهایی صورت میگیرد.

    به گزارش فارس، «مسعود جعفریجوزانی» که سال گذشته سریال فاخر «در چشم باد» را روی آنتن تلویزیون داشت، قصد دارد سریال «پوریای ولی» را در 26 قسمت برای تلویزیون بسازد.

    نویسنده، کارگردان و تهیهکننده این مجموعه «مسعود جعفریجوزانی» است و در حال حاضر در مرحله نگارش فیلمنامه بسر میبرد.



    بر اساس این گزارش، سال گذشته «مسعود جعفری جوزانی» در گفتوگو با فارس در خصوص فیلمنامه «پهلوان پوریای ولی» گفت: ما این طرح را سال 1373 و زمانی که آقای ضرغامی معاون وزیر ارشاد بودند، نوشتیم که بنا بود این فیلمنامه، سینمایی شود. در آن زمان حدود 16- 17هزار دلار خرج کردیم و تمام کشورهای آسیایی رفتیم. آقای ضرغامی هم این فیلمنامه را دوست داشتند ولی به هر دلیلی این فیلم در آن مقطع ساخته نشد.

    وی افزود: آقای ضرغامی چند وقت پیش از تعدادی از هنرمندان دعوت شام کرده بودند. در این جلسه گفتند اگر فیلمنامه را داری، بیا در تلویزیون بساز. من هم بلافاصله فردای آن روز فیلمنامه را برایشان فرستادم و ایشان هم برای معاون شان فرستادند که من بعد از این مرحله را خبر ندارم. جوزانی در ادامه بیان داشت: اگر انشاءالله قرار باشد «پهلوان پوریای ولی» ساخته شود، در تلویزیون و به صورت سریال ساخته خواهد شد. در آن زمان سه فیلمنامه از این کار نوشتیم که در نهایت گستردهتر شد و الان فکر میکنم حدود 26 قسمت باشد که ما خلاصههای هر قسمت را هم برای آنها فرستادیم.

    کارگردان مجموعه تلویزیونی «در چشم باد» درخصوص موضوع این فیلم بیان داشت: این فیلم درباره پوریای ولی، محمود خوارزمی است. ایشان فردی پهلوان بوده و اولین کسی است که از طرف مردم به ولایت برگزیده میشود. بخشی از اسم پوریا از هند میآید؛ چراکه این فرد در هند فداکاری میکند و تمام پولهایی که بابت کشتیهایش از پادشاهان میگرفته، به گدایان میدهد و آنها هم اسم او را ناجی بینوایان میگذارند که به مرور در ایران میشود پوریا. ولی هم به خاطر این بوده که ولایت داشته است. این فرد هم کشتی فیزیکی با پهلوانان میگرفته و هم کشتی علمی با علمای مذهبی؛ از جمله با رشیدالدین همدانی که کشتی علمی میگیرد.

    وی با بیان این که بنیانگذار زورخانه در ایران پوریای ولی است، به فارس گفت: پوریای ولی آدم عجیبی بوده و در بین مردم حاضر میشده و 14 فرمان و حتی برای حمالهای بازار دستورالعمل و قسمنامه نوشته است؛ به این معنی که مال مردم که دستشان میافتاد، قسم میخوردند تا این مال سالم به مقصد برسد. کسی که وارد عرصه ورزش میشد، حتما باید قسمنامه را امضا میکرد. وقتی که قسمنامه را امضا میکرد، اگر قسمنامه و اخلاقیات اشکالی نداشت، به او کمربند میدادند و فرد کمربسته و پهلوان میشد و باید این فرد ویژگیهایی مثل حمایت از بینوایان و مبارزه با ظلم را سرلوحه کار خود قرار میداد.


  4. کاربر زیر از پست No_1 تشکر کرده است .


  5. Top | #3

    مدیر بازنشسته


    تاریخ عضویت
    خرداد 1388
    نوشته ها
    6,974
    میانگین پست در روز
    3.52
    محل سکونت
    teh
    تشکر از کاربر
    70,457
    تشکر شده 78,296 در 8,277 پست
    اندازه فونت

    پیش فرض

    آئين جوانمردي:

    در تاريخ انقلابات و دگرگوني هاي كشورهاي جهان و در دوران انتقالي تا مدتها ضابطه اي رعايت نمي شود و به اصطلاح معروف «هر كي هر كي» است و احتمال بروز نابساماني و تجاوزات و تعديات و حوادث اسفبار زياد است. در چنين شرايط فقط قدرت اعتقادي و باورهاي معنوي و اخلاقي افراد جامعه است كه در دوران هاي فترت مي توانست از خشونت بكاهد.
    پس از حمله مغول هرج و مرج، عدم ثبات سياسي و همچنين جنگهاي ويرانگر بر اوضاع آشفته ايران بيشتر دامن مي زد. ولي هرچه بر عمر حكومت مغول در ايران افزوده مي شد به همان نسبت، ايرانيان در تجديد حيات ملي و فرهنگي خويش تواناتر وبر خود مسلط تر مي شوند. آنان براي دست يافتن به هدف خود سلاح هاي گوناگون را به كار مي گرفتند كه از همه كارتر و موثرتر مذهب تشيع و پايگاه هاي وابسته به آن چون تصوف و آئين جوانمردي يا فتوت بود.
    اكثر قريب به اتفاق نهضتهاي مردمي در اين عهد رنگ تشيع داشت. سازمان سياسي - اجتماعي فتوت (جوانمردي) بيش از همه چنگ بر دامان تشيع زده و از نيروهاي فعال و كارآمد آن سود جسته بود.
    رسوم و آداب مربوط به جوانمردي كه از جمله ذخاير معنوي و فرهنگي در اين دوران است به قول هانري كربن به صورت يك سلسله تعاليم اخلاقي و يك نوع حكمت عملي براي عامه مردم دراورد و در دوره هاي فترت كارساز بوده است. بدين معني كه آن بخش از احكام دين و اصول عقلي كه مربوط به زندگي افراد در جامعه و رفتار آنان با يكديگر بوده به صورتي تلطيف شده و در قالب قواعد اخلاقي به ظريف ترين حالات خود درآمده و از نسلي به نسل بعد سپرده شده است. خلاصه و چكيده آن عبارت است از تكاليفي كه شخص به حكم محبت و به فرمان عشق اجراي آن را به عهده گرفته و بحث نظري و عملي آن در فتوت نامه هاي گوناگون آمده است كه مي توان همه را به عنوان «آئين جوانمردي» ناميد.
    آئين جوانمردي يا فتوت نامه مجموعه اي از اصول و قواعد اخلاقي و رفتاري و معنوي براي جوانمردان است، همينطور چگونگي درآمدن به آئين جوانمردي (فتوت) را شامل مي شوند، كه نه تنها شمايلي از منش فرد جوانمرد يا حتي «فتي» به دست مي دهد بلكه براي آشنايي با فرهنگ عامه ايران در گذشته ها و بررسي تاريخ اجتماعي ايران يكي از منابع مهم و اساسي است.
    از جمله معروف ترين فتوت نامه ها مي توان به فتوت نامه عبدالرزاق كاشاني، فتوت نامه شمس الدين آملي، فتوت نامه شهاب الدين عمر سهروردي و فتوت نامه نجم الدين زركوب تبريزي اشاره كرد.
    نمونه اي از آنچه در باب صفات «فتي» يا جوانمرد در فتوت نامه شمس الدين آملي آورده است به اختصار چنين است:
    «وفاداري، راز داري، بخشندگي، عظمت روح، تواضع و فروتني و اينكه هيچ گاه مغرور نشود، مفهوم شرف و نيز روح اجتماعي كه به جوانمرد لذت معاشرت و مجاورت با دوستان ديگر مي بخشد، عشق به خداوند و عشق به دوستان. و اينكه توجه جوانمرد به امور دروني بيشتر از امور بيروني است.»
    همينطور در فتوت نامه شهاي الدين سهروردي اصول اخلاقي جوانمردان دوازده ركن وضع شده است. كه شش ركن آن ظاهري است و شش تاي ديگر باطني.
    نقش شش ركن ظاهري بازداشتن انسان از كارهاي خلاف و ناصواب است.
    1- بند زير جامه، كه نشان عفاف است و جوانمردان بايستي از اعمال منافي عفت مبرا باشند.
    2- بند شكم، كه نشان قناعت و امساك در غذاخوردن و مراعات اصولي است كه در شريعت مي آيد.
    3- بند زبان، كه براي اجتناب از غيبت و بهتان و سخن بيهوده گفتن است.
    4- بستن چشم و گوش- يعني آنچه ناشنيدني است، نشنود و آنچه ديدنش سزاوار نيست نبيند.
    5- بستن دست و قدم- يعني هيچكس را با دست نرنجاند و كسي را با قدمش صدمه نرساند (خودداري از هر گونه خشونت و تندي).
    6- بند حرص و امل- كه در حرص و عمل را بر خود ببندد و پيش از آنكه بميرانندش بميرد كه اولياي خدا را مرگ نباشد و خوف از مرگ ندارند.
    شش ركن كه مربوط است به درون و باطن انسان
    1- سخاوت، بي سوال عطا كردن.
    2- صاحب فتوت بايد متواضع باشد.
    3- كرم- جوانمرد بايد كريم باشد و فرق است ميان كرم و سخا. كريم آن است كه عطا كند و منت ننهد، اما سخاوت را احتمال بر اين است كه در نظر آيد.
    4- عفو رحم- جوانمرد آن باشد كه اگر همه او را برنجانند، او نرنجد و نرجاند، به جاي انتقام عفو كند كه شرط فتوت است.
    5- نيستي از منيت- جوانمرد بايد نيستي را سرمايه سازد تا به هستي معنوي و حقيقت واصل گردد.
    6- هوشياري- صاحب فتوت در مقام وصلت و قربت و هدايت بايد از مستي شراب غرور بري باشد. كه آن مستي زايل كننده عقل باشد.
    آداب ورود به جرگه جوانمردان در فتوت نامه ها
    پس از اينكه تشخيص داده شد كه فرد داراي خصوصيات و صفات جوانمرديست بايد طبق آداب و مراسم خاص به جرگه جوانمردان بپيوندد.
    در فتوت نامه نجم الدين زركوب ورود به جرگه جوانمردان مشتمل بر رسوم سه گانه كمر بستن، آب نمك نوشيدن و زير جامه پوشيدن است. نخست توصيف او در باب قدح آب نمك از اين قرار است:
    آب را در قدحي سفالين مي ريزند، يعني شما را خداوند از خاك آفريد. قدح بايد بزرگ باشد و روي يك كرسي قرار گيرد.
    بعد كمربند پشمي، نخي و چرمي به دور جام مي بندند
    الف- سابقه كمر بند نخي به حضرت آدم باز مي گردد، زيرا نخستين كار آن حضرت تهيه لباس از پنبه (ريسندگي و بافندگي) بود. نخستين لباسي كه آدم در روي زمين پوشيد از نخ بود كه هم پوشش زندگان بود و هم پوشش مردگان. كمربند نخي را به كمر ياران قولي (بنا بر عهد و سوگند) مي بندند.
    ب- كمربند پشمي را به كمر ياران شربي (بنا بر نوشيدن آب و نمك است) مي بندند. كمربند پشمي نشانه شربيون است. زيرا حضرت ابراهيم اول بار از پشم گوسفندي كه براي قرباني به او هديه شده بود، در خانه كعبه كمر بست. و روزي كه ابراهيم همه را مهمان خودداشت، كمربند پشمي به خود بسته بود.
    ج- كمربند چرمي كه به كمر ياران سيفي (بنا بر شمشير است) مي بندند. سيفيون كمربند چرمين دارند و اين كمربند متناسب با سپاهيگري است. زيرا چرم هم نرم است و هم مقاوم.

    برگرفته از:
    آئين جوانمردي
    نويسنده: هانري كربن
    ترجمه: احسان نراقي
    دين و دولت در ايران عهد مغول
    نويسنده: شيرين بياني


    منبع: سایت رسمی سریال پوریای ولی

  6. کاربر زیر از پست hiva تشکر کرده است .


  7. Top | #4

    کاربر حرفه ای


    تاریخ عضویت
    اسفند 1388
    نوشته ها
    26,339
    میانگین پست در روز
    15.32
    تشکر از کاربر
    48,851
    تشکر شده 53,413 در 13,797 پست
    اندازه فونت

    پیش فرض معرفی و نقد سریال فاخر پوریای ولی | مسعود جعفری جوزانی

    جعفری جوزانی: سریال «پوریای ولی» همچنان در مرحله پیشتولید است

    خبرگزاری تسنیم: کارگردان مجموعه «پوریای ولی» گفت: پیشتولید «پوریای ولی» ۹ ماه طول میکشد که در حال حاضر ۱۲ درصد کار انجام شده است.
    نسخه قابل چاپ
    مسعود جعفری جوزانی، کارگردان «پوریای ولی» در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، گفت: نگارش فیلمنامه این پروژه فاخر به طور کامل به پایان رسیده و بازنویسی آن نیز انجام شده است و در مرحله پیشتولید قرار دارد.
    جعفری جوزانی با اشاره به اینکه طراحی نقشه سه بعدی دکورهای این سریال نیز انجام شده است اضافه کرد: در این راستا کلیه نقاشیهای مربوط به قرون هفتم و هشتم هجری جمعآوری شده و لباسها و ابزار زندگی و سلاح جنگی این دوره نیز طراحی شدهاند.
    نویسنده «پوریای ولی» درخصوص انتخاب بازیگران توضیح داد: با طراحی و راهاندازی سایت آکادمی بازیگری از اول اردیبهشت ماه سال گذشته، در مرحله اول 500 نفر از بین جوانان متقاضی بازیگری توسط 5 نفر از اساتید تئاتر و سینما انتخاب شدند که در مرحله دوم 100 نفر انتخاب شدند که باید به صورت حضوری انتخاب شوند.
    به گفته این کارگردان، کلیه شخصیتها توسط برنامهریز آن میترا اویسی از فیلمنامه استخراج شده و انتخاب اولیه بازیگران توسط گروه کارگردانی انجام گرفته است و در شرف صحبت با بازیگران مطرح کشور هستیم که پس از دریافت مانده قسط، فاز صفر به انجام میرسد.
    وی یادآور شد: گروه تولید در سفرهایی به کشورهای چین، ترکمنستان و ازبکستان با هنرمندان آن کشورها جهت ساخت شمشیر و تیرو کمان به توافقهای اولیه رسیدهاند.
    جعفری جوزانی خاطر نشان کرد: پس از اتمام پیشتولید که 9 ماه به طول میانجامد، برای این مجموعه 2 سال زمان فیلمبرداری در نظر گرفته شده که در این مدت به طور همزمان کار تدوین و صداگذاری نیز انجام خواهد شد و در ماه بیست و پنجم فیلم برای نمایش آماده خواهد شد.
    مجموعه تلویزیونی «پوریای ولی» که یکی از آثار فاخر سیمافیلم است حکایت زندگی پرفراز و نشیب پهلوان محمود خوارزمی، پهلوان، صوفی و شاعر قرن هفتم و هشتم هجری بوده که ملقب به پوریای ولی است که در فرهنگ ایرانی – اسلامی نامی پرآوازه دارد. این مجموعه بر اساس نیاز امروز جامعه و نسل حاضر طراحی شده تا یک الگوی مناسب روز از این پهلوان تاریخی ارائه دهد.
    مجموعه الف ویژه «پوریای ولی» در 36 قسمت 45 دقیقه ای در گروه اجتماعی سیمافیلم تولید می شود.

    در تنگنای حيرتم از نخوت رقيب
    يا رب مباد آنکه گدا معتبر شود

     برای دیدن این نوشته ی مخفی کلیک کنید



  8. کاربر زیر از پست .RAHA. تشکر کرده است .


موضوعات مشابه

  1. معرفی و نقد سریال در چشم باد | مسعود جعفری جوزانی
    توسط hiva در انجمن بحث و معرفی آثار سینمای ایران
    پاسخ ها: 52
    آخرین نوشته: 1392,03,20, ساعت : 15:25
  2. عکس های سحر جعفری جوزانی
    توسط نیکان در انجمن بازیگران ایرانی
    پاسخ ها: 13
    آخرین نوشته: 1392,01,03, ساعت : 01:13
  3. عکس های سحر جعفری جوزانی .
    توسط طیبه در انجمن بازیگران ایرانی
    پاسخ ها: 3
    آخرین نوشته: 1390,06,01, ساعت : 18:01
  4. مسعود جعفری جوزانی کارگردان «کوروش کبیر» شد
    توسط آنیتا در انجمن فرهنگی و هنری
    پاسخ ها: 0
    آخرین نوشته: 1389,03,21, ساعت : 15:50

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •