ارسال پاداش نقدی برای کاربر
شما در حال حمایت به صورت مهمان هستید.
مبلغ مورد نظر خود را انتخاب کنید
1000 تومان
2000 تومان
4000 تومان
6000 تومان
8000 تومان
9000 تومان
10000 تومان
مبالغ دیگر
و یا مبلغ مورد نظر خود را وارد کنید
واریز آنلاین از طریق کارت های عضو شتاب
آموزش قالی بافی
http://fidibo.com/

asiatech



نودهشتیا
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 15
  1. Top | #1

    کاربر حرفه ای


    تاریخ عضویت
    بهمن 1387
    نوشته ها
    4,802
    میانگین پست در روز
    2.26
    محل سکونت
    ایران
    تشکر از کاربر
    25,773
    تشکر شده 55,299 در 5,885 پست
    حالت من
    Mashghool
    اندازه فونت

    پیش فرض آموزش قالی بافی


    بسمه تعالی
    راهنمای آموزش قالی بافی
    نکاتی که باید رعایت شود تا تابلوفرش شما بدون ایراد بافته شود
    1- هنگام شروع به کار در اولین رج ، باید چک شود که روی گلیم باف اولیه فرش و قایق ( در صورت وجود) ، پوششی از جنس نوارچسب یا امثال اینها نصب شود .
    اینکار برای این است که ممکن است هنگام کار در رجهای اولیه ، تارها در قسمت پایین توسط قسمت پایین چاقو زخمی نشود
    2- در موقع پود رد کردن ( پود کلفت ) ابتدا پود کش را از وسط کار انداخته و داخل تارها کرده و به طرف سمت چپ هدایت کنید
    وقتی به انتهای کار رسید ، پود را در قلاب آن انداخته و آن را بکشید و از وسط کار در بیاورید
    سپس بجای اینکه به همین طریق ادامه بدهید
    اینبار پودر کش را برخلاف جهت قبلی یعنی از همان جایی که پود درآمده ، وارد و به طرف راست هدایت کنید و پود را در سوراخ تعبیه شده در انتهای پود کش قرار دهید
    و بکشید ، دقت کنید پاره نشود
    این کار پود کشی را برایتان راحت تر می کند
    3- برای اینکه فرش شما دچار بالازدگی یا پایین افتادگی نشده و طول آن درازتر یا کوتاه تر نشود باید هر 10 رجی که بافته می شود در فرشهای با رج شمار 50 ، حدود 15 میلی یعنی یک سانت و نیم ارتفاع داشته باشد
    یعنی 100 رج 15 سانت
    4- برای اینکه فرش شما از طرفین جمع نشود ، و وقتی پودکش پود کلفت را انجام می دهید از هر طرف دار به اندازه 5 سانت از پود نگه داشته ، و با چاقو بریده شود
    یعنی شیرازه بافی که در واقع پیچیدن پود به دور چند تار طرفین فرش و برگرداندن بود ، انجام نشود و پود از طرفین آزاد بماند
    ابتدا به نظر می رسد این کار باعث می شود که فرش انسجام نداشته باشد ، ولی اصلا مشکلی از این لحاظ پیش نخواهد آمد
    چون پس از بافت و پایین آوردن کار یک شیرازه ( شیرزاه منفصل ) دور تارها زده خواهد شد البته توسط کسانیکه کارهای انتهایی فرش را ائم از شیرازه بافی و قایق زنی و پرداخت را انجام میدهند
    این کار ( یعنی آزاد گذاشتن و برنگرداندن پود باعث می شود فرش شما به هیچ وجه از طرفین جمع نشود
    چون در صورتیکه شما این پود ها را به داخل کار می کشیدید ، هر رج مقداری فرش به داخل جمع می شد که آخر کار پایین فرش شما به طور مثال 70 سانت و بالای فرش شما 62 سانت می شد که ایراد بزرگی بود
    در واقع شما با این کاری که ما به شما می گوییم ، علاوه بر آن که زحمت خودتان را کمتر می کنید و پود ها را آزاد گذاشته و سراغ بافت می روید و باز هر رج همینطور پود کشی را انجام داده و باز پود ها را از طرفین آزاد می گذارید ، فرشتان هم بدون ایراد درمیاد
    5-گر بعضی از قسمتهای کار بطور تیکه ای بالازدگی یا پایین افتادگی پیدا کرد ، که این کار هم ممکنه بخاطر نازک یا کلفت بودن بعضی از نخ ها باشد و هم ممکنه بخاطر فاصله کمتر یا بیشتر تارها از همدیگر یعنی کیپی زیاد یا کم تارها به همدیگر باشد ، این ایراد را به این شکل برطرف می کنیم
    هر جا که پایین زدگی دارد هر از گاهی روی گرهای ان منطقه ، گره های مکرر می زنیم ، یعنی از رنگ همان گرهی که در این منطقه هست ، برداشته و روی همان گره ها از همان رنگ می بافیم ( قبل از اینکه پود کشی را انجام دهیم )
    این کار باعث می شود ارتفاع آن تکه بالاتر بیاد
    در مناطقی هم که دچار بالازدگی هست نخمان را دولا هست ، یک لایش را خذف و با یک لا بافت را انجام می دهیم
    این کار هم باعث پایین آمدن ارتفاع آن منطقه می شود البته هر رج این کار را نمی کنیم بلکه هر چند رج یکبار تا وقتی که ارتفاع کار یک دست شود.


    روش: بافت به روش ترکی

    در این روش برای گره از قلاب استفاده می شود و با کمک قلاب تار رو را به طزف جلو می کشیم سپس سز مقداری از خامه را با نوک قلاب بین دو تار برده و از پشت تار رو آن را پیچیده و از زوی دو تار به سمت پشت تار زیز می بریم و از بین آنها به جلو کشیده و پایین می آوریم و سر اضافی خامه را می بریم .
    ( گره ترکی را گره متقارن نیز می گویند چون خامه به دور هر دو تار گره می خورد و تار ها نسبت به هم تقارن دارند )
    استفاده از این نوع گره در آذربایجان - همدان - ترکمن صحرا - و بیجار رایج است و نسبت به گره فارسی از استحکام بیشتری برخوردار است.
    مزایای گزه ترکی نسبت به گره فارسی :
    1- نسبت به گره فارسی از استحکام بیشتری برخوردار است و به سختی از فرش بیرون کشیده می شود.
    2 - در بافت این نوع گره به جای انگشتان از قلاب برای گرفتن تار استفاده می شود در نتیجه انگشتان دست آسیب نمی بینند.
    3 - سرعت کار در این روش بیشتر است ( تا 50 گره در دقیقه )

    روش بافت به روش فارسی
    مقداری از خامه را بر می داریم و بین انگشت میانی و سبابه دست چپ نگه می داریم بوسیله انگشت سبابه دست راست یک جفت تار را جلو می آوریم و ضمن اینکه حدود دو سانتی متر از خامه را از بین انگشتان دست چپ بیرون آورده ایم
    , آن را از پشت تار اول (تار رو ) رد می کنیم و پس از خم کردن سر آن خامه را از لای چله دوم به سمت پشت آن عبور داده و از مابین دو تار به سمت روی فرش جلو می کشیم و پایین می آوریم که این عمل با کمک انگشت میانی و سبابه راست انجام می شود.
    سپس بوسیله تیغه چاقو که در دست راست نگه داشته ایم سر نخ اضافی را می بریم.
    چون این گره فقط به دور یک تارپیچیده می شود به نام گره نا متقارن نیز مشهور است .
    استفاده از این گره بیشتر در اراک - قم - کاشان - اصفهان - مشهد و تهران رایج است.



    منبع مطالب این تاپیک:pouyacarpet.mihanblog.com


  2. 9 کاربر از پست sama33 تشکر کرده اند .


  3. Top | #2

    کاربر حرفه ای


    تاریخ عضویت
    بهمن 1387
    نوشته ها
    4,802
    میانگین پست در روز
    2.26
    محل سکونت
    ایران
    تشکر از کاربر
    25,773
    تشکر شده 55,299 در 5,885 پست
    حالت من
    Mashghool
    اندازه فونت

    پیش فرض

    دار قالی یک نفره
    دار قالی بزرگ دو نفره
    دار های کوچک و جمع و جور آموزشی

  4. 5 کاربر از پست sama33 تشکر کرده اند .


  5. Top | #3

    کاربر حرفه ای


    تاریخ عضویت
    بهمن 1387
    نوشته ها
    4,802
    میانگین پست در روز
    2.26
    محل سکونت
    ایران
    تشکر از کاربر
    25,773
    تشکر شده 55,299 در 5,885 پست
    حالت من
    Mashghool
    اندازه فونت

    پیش فرض

    گره، ریشه، ایلمک، ایلمه، خفت، گند، پیچه، کله همة اینها یک منظور را افاده میکنند و آن خامه یا پرزی است که در حول محور چلههای زیر و رو (یکی از زیر و یکی از رو) گره میخورد و با پهلوی هم قرار دادن آنها، نقش و نگار قالی نمایان شده و قالی به خود شکل میگیرد.
    تراکم گرهها و ظرافت آنها نمایانگر میزان مرغوبیت و کیفیت فرش است. بدین معنی که هر چه تعداد گرهها زیادتر و در اصطلاح فرشبافی هر چه پرتر باشد کیفیت آن بالاتر خواهد بود.
    به طور کلی در قالیبافی ایران دو نوع گره متداول است:

    ۱) گره ترکی (پیشینه تاریخی
    برای انتخاب وجه تسمیه قیورد و سنه، دلایل کافی در دست نیست، زیرا گرچه قصبة قیورد سابقهای طولانی در قالیبافی دارد، اما این نمیتواند دلیل کافی برای انتساب گرة ترکی به این قصبه باشد. چون قالیها و قالیچههای مناطق مختلفی مثل شیروان، گنجه، قرهباغ، قفقاز، تبریز، هریس و همدان و انواع مختلف دستبافتهای عشایر فارس، با این گره بافته میشوند و نیز دلیل قاطعی در دست نیست که این گره اولین بار در قیورد بافته شده باشد. بنابراین، چون این نوع گره در مناطق ترک به کار برده میشود، اگر آن را تنها گرة ترکی بنامیم منطقیتر خواهد بود.

    ۲) گره فارسی:
    یا سنه گرهای است که به وسیلة قالیبافان ایرانی هژاد و قالیبافان فارسیزبان مانند اراک، مشهد، بیرجند، کرمان، اصفهان، نائین، کاشان و قم به کار میرود، قالیهای سنه (سنندج) برخلاف تصور مانند کلیة قالیچههای کردباف، با گره ترکی بافته میشود، بنابراین کلمه «سنه» برای گرة فارسی اسمی بیمسمی و انتخابی نامعقول است و تنها میتوان بر این باور بود که سیر تاریخ و وقوع حوادث و جریانهای تاریخی و مهاجرت اقوام به دیگر نقاط مسائلی را فراهم میآورد که به تبع آن استفادهکنندگان از هر یک از دو گرة مورد بحث، در مقاطی مجزا از گروه دیگر قرار گرفتند.


    ● گره ترکی: (طرز عمل)
    این گره روی دو تار رو و زیر به کار میرود. بدین ترتیب که بافندة خامه یا پرز، را در دست چپ گرفته و به صورت عمود یا خط مستقیم بر روی تارهای رو و زیر قرار میدهد. هر یک از دو سر خامه به پشت یکی از تارها رفته پس از پیچیدن به دور آنها از بین دو تار بیرون آمده به طرف بافنده کشیده میشود. این نوع گره که ترکی (متقارن) نامیده میشود بیشتر به کمک قلاب انجام میگیرد و نسبت به سایر بافتها محکمتر است. گرة ترکی در ترکیه و آذربایجان و همدان و دیگر نقاط ترکنشین به کار میرود، ولی در سطح جهانی کمتر مورد استفاده است.
    این گره با استفاده از قلاب تبریزی بدینصورت انجام میشود که ابتدا یک جفت چلة زیر و رو را به کمک قلاب جلو کشیده، بخشی از خامة موردنظر را در دست چپ گرفته یک سر خامه را به کمک قلاب بین دو چله برده و آنرا از پشت تار اول بیرون آورده از روی دو تار عبور میدهیم، آنگاه آنرا پشت تار دوم برده و سپس سر خامه را از بین دو تار مجدداً بیرون میآوریم و هر دو سر را با هم بطرف پایین میکشیم و اضافه آنرا با لبة تیز قلاب قطع میکنیم. (بافندگان زبده به نحوی عمل میکنند که از یک سمت نیاز به بریدن سرپرز دیگر گره نباشد و تقریباً پرز به اندازه مورد نیاز بیرون آمده و فقط قسمت بلند آنها بریده میشود). ضمناً باید دقت شود که در موقع جلو کشیدن دو سر گره اندازه آنها یکسان باشد و یکی کوتاهتر و دیگری بلندتر نباشد.)

    ▪ حالات فرعی:
    (متقارن ۲ ـ متقارن ۳)
    حالتهای فرعی متناسب با میزان کشش و ضخامت پود ضخیم در تغییر است. پس از بافت یک رج و عبور پود ضخیم از روی ردیف گرهها، برحسب میزان ضخامت و کشش پود، گرهها در دو حالت قرار میگیرند. عبور ود ضخیم سبب میشود که تار زیر به طرف پایین و پشت فرش و تار رو به طرف سطح قالب و رو به بافنده رانده شده، در نتیجه تارهای زیر و رو در دو سطح متفاوت نسبت به پشت و روی قالی قرار میگیرد (رجوع کنید به شیوههای بافت لول و تخت در بخش پودها). بر حسب آنکه خامة دوران یافته به دور تار سمت راست در موضعی پایینتر و یا بالاتر نسبت به تار سمت چپ قرار گیرد، نوع گره به ترتیب به متقارن نوع دوم و در حالت عکس به گرة متقارن نوع سوم موسوم خواهد شد.


    ● گره فارسی (سنه) یا نامتقارن یا گره میان دررفته
    در این نوع گره خامه یا پرز گره تنها به دور یک تار پیچیده و سر دیگر آن از پشت تار دومی آزاد میگذرد. بدین طریق که بافنده ابتدا مقداری از خامه (نخ پشمی) را از توپک جدا کرده در حالی که چاقوی فارسی بافت را بدست راست دارد با دو انگشت سبابه و میانی دست چپ سرخامه جدا شده را نگه میدارد. سپس بوسیله سرانگشت سبابه دست راست یک جفت چله (زیر و رو) را جلو آورده و ضمن اینکه حدود ۲ سانتیمتر خامه از بین انگشتان دست چپ بیرون آمده، آنرا از پشت چله اول رد نموده و پس از خم کردن سر آن، خامه را از روی چله دوم به سمت پشت آن عبور داده و از ما بین ۲ تار به سمت روی فرش جلو کشیده و کاملاً پایین میآورد. این کار با انگشت میانی و سبابه دست راست صورت میگیرد، سپس بوسیله لبه کاردک سرنخ اضافی را میبرند. گره فارسی را گره نامتقارن نیز مینامند، زیرا گره بطور متقارن به دور هر دو تار پیچیده نمیشود و تنها بدور یک تار پیچیده میشود.

    ▪ حالات فرعی ۲:
    گرة نامتقارن بر دو نوع است: اگر خامه به دور تار راست پیچیده و از پشت تار چپ بیرون آمده باشد آن را گرة نامتقارن راست و اگر خامة دور تار چپ پیچیده از پشت تار راست بیرون آمده باشد آن را گرة نامتقارن چپ میگوییم.
    همانطور که در مورد گرة ترکی نیز بیان شد، پس از عبور پود ضخیم و به هنگامی که بر اثر کشش پود، تارهای سمت راست و یا چپ در موضعی عقب یا جلو نسبت به یکدیگر و یا پایین و بالا نسبت به پشت روی قالی قرار میگیرند دو حالت مدنظر است:
    اگر گره دوران یافته به دور تار سمت راست، در موضعی پایینتر از دنبالة خودش که از پشت تار سمت چپ گذشته قرار گیرد گره نامتقارن نوع سوم نامیده میشود، و اگر عکش این حالت باشد به آن نامتقارن نوع چهارم میگویند.


    ● گرة جفتی (تقلبی)
    در پارهای موارد به جای اینکه پرز خامه تنها به دور یک تار بپیچد، گاهی چهار تا شش تار را دربرمیگیرد. به این نوع گره، گرة جفتی ایلمه و یا گرة تقلبی میگویند. از تصاویر دو نوع گرة اصلی میشود استنباط کرد که تغییرات جزئی در این دو گره را نمیتوان به صورت انواع مختلف آن تلقی کرد، چه روش گره زدن یکی است، فقط به جای آنکه گرهها به دو رشته تار بسته شود به چهار رشته اتصال مییابد. بستن این نوع گره مخصوص کسامی است که به مرغوبیت فرش نمیاندیشند و قصد دارند در مدتی کوتاه کار بافت فرش را تمام کنند. یعنی به جای دو گره تنها یک گره به کار میبرند و به این ترتیب به کیفیت فرش زیان وارد آورده و کمیت آنرا به نصف تقلیل میدهند. در نتیجه جنسی که بدین سان تهیه میشود نصف تراکم لازمه را خواهد داشت و مقاومت آن کم خواهد بود و خیلی زود ساییده و فرسوده میشود.
    تشخیص این موضوع در قالیهای ریزباف قبل از گذرانیدن پود مشکل است و پس از گذرانیدن آن تقریباً غیرممکن خواهد بود و تنها با لمس کردن قالی این موضوع را میتوان فهمید؛ چون در قالی یا قالیچهای که در بافت آن تعداد زیادی از گرهها به جای بسته شدن به دو تار به چهار تار بسته شود تراکم تارها و وزن قالی کمتر میشود و این خود از دوام آن به میزان قابلملاحظهای میکاهد.
    گرة جفتی گاه تنها در مرکز فرش استفاده میشود و این از چشم خریدارانی که اغلب کنار فرش را مدنظر قرار میدهند دور است. بعضی بافندگان دیگر گرة جفتی را در زمینه و بخشهایی از قالی که خالی از نقشهای ظریف است، به کار میبرند. کاربرد گرة جفتی در بخشهایی که دارای نقشهای ریز و ظریف است، سبب میشود نقشها درهم رفته، از جلوة لازمه بیبهره شوند.



    بافت گرة کمانشی (بیگرهبافی)
    نوع دیگری از بافت فرش است که اصطلاحاً بافت بدون گره کمانشی (کمانهشیب) نامیده میشود. بدین نحو که نخ بعد از اینکه دور چله گردش کرد، بدون اینکه گره بخورد بر روی رج محکم شده همچنان رها میشود و در نهایت با پایین آوردن کمان (نیره به اصطلاح کاشانیها و کوجی به اصطلاح ترکزبانان) و تغییر چله چیزی شبیه گره حاصل میشود و بر روی رج محکم شده همچنان رها میشود. گرة بافت کمانشی گرچه از پشت فرش قابل تشخیص نیست اما به راحتی میتوان آن را از پشت فرش کشید. فرشهایی که با این طریقه بافته میشوند، قبل از کهنهشدن از بین میروند.

    ▪ گرة تکتاری:
    گرة تکتاری همان طوری که از نامش پیداست تنها بر روی یک تار انجام میگیرد. در بسیاری موارد در بافت قالیهای ظریف و بخصوص تصویری برای اجرای کامل نقطهها و خطوط ظریف نظیر اجزای چشم، گره تنها بر روی یک تار اعمال میشود. گرة تک تاری میتواند، در مواردی که یکی از تارهای چله پاره شده باشد تا بافت بخشی از قالی و رسیدن دوبارة تار پاره شده به همتای خود بالاجبار مورد استفاده قرار گیرد.

    ▪ گرة آویز
    گرهای است که از مجموع چهار گره تشکیل میشود ولی بجای یک گره بکار میرود و با استفاده از آن کار بافت طرحهای تصویری بویژه «صورت» در فرشهای درشتبافت امکانپذیر میشود.


    ● توضیحی چند در ارتباط با دو گرة فارسی و ترکی:
    صرفنظر از نحوه استفاده دو گره بصورت دستبافت و قلابباف دو گره هیچ برتری بر یکدیگر ندارند. در سطور ذیل پژوهندگان به ویژگیهای هر یک از دو گره پی خواهند برد.

    ۱) میزان مصرف مواد اولیه (کرک، ابریشم، پشم) در گره ترکی به مراتب بیشتر از گره فارسی است به عنوان مثال چنانچه مقدار کرک مورد استفاده در یک قالیچه زرع و نیم با گره فارسی ۹ کیلوگرم باشد برای قالیچهای با همان اندازه با گره ترکی میزان مصرف ۱۱ کیلو خواهد بود.

    ۲) در بافت یکی قالی با گره ترکی پرز مصرفی دارای ضخامتی کمتر از پرز مصرفی با گره فارسی و همان رجشمار است. مثلاً اگر فرشی قابل بافت با کرک ۶ لا در فارسیباف باشد، حتماً در بافت آن بطریق ترکی باید از کرک ۵ لا استفاده شود. این مورد در کاربرد پود نیز مصداق دارد و چنانچه در بافت فرشی بطریقی فارسباف از پود ۱۲ لا استفاده شود در بافت آن بطریق ترکی حتماً باید از پود ۹ لا استفاده شود والا فرش بالا میزند.

    ۳) معمولاً فرشهای قلابباف (ترکباف) زبرتر از فرش دستباف هستند و این با لمس سر انگشتان به راحتی قابل درک است.
    گفته میشود که دوام ریشهترکباف بیشتر است. وجود فرشهای چندصدساله فارسیباف و سلامت آنها و نیرون نیامدن ریشهها بطلان این عقیده را به اثبات میرساند زیرا عاملی که ریشهها را در اصل نگه میدارد پودهای زیر و رو است که در خلال آنها میگردد.
    برخلاف عقیدة بسیاری که معتقدند در بافت بطریق فارسی دستها دچار آسیب میشود، امروزه خوشبختانه برای گرفتن ریشه از کاردهای قلاب استفاده میشود و از گرفتن تار با دست میتوان اجتناب کرد. این روش در شمال ایران متداول است.
    در ضمن میتوان از قلاب هم در روش دستباف جهت گرفتن ریشهها استفاده کرد و سپس ریشه را با دست بدور تار پیچید و بعبارت دیگر دو روش را ممزوج نمود.
    گرة تکتاری (گرة اسپانیولی)
    نوع دیگری از گره تکتاری نیز در اسپانیا و در فرشهای چند پوده به کار میرفته که از قرن هیجدهم میلادی کاربرد آن کمتر شده است. در این نوع گره هر نخ ۵/۱ دور بر روی یک تار چرخیده و بر آن گره میخورد و دو سر پرز یا خامه بالا میایستد و سطح پرزدار فرش را تشکیل میدهد.

    ▪ گرة دورنگ
    گرة دو رنگ با استفاده از دو خامه با رنگهای متفاوت به کار میرود و این در هنگامی است که یکی از خانههای جدول قالی که یک گره را تشکیل میدهد در مرز دو نگاره با رنگهای متفاوت قرار گیرد. رعایت این امر بیشتر در قالیهای ظریف با رجشمار بالا صدق میکند. گرة دو رنگ همچنین برای اجرای سایه در نگارههای ظریفی که تنوع رنگ در آنها بسیار است خواه به صورت فارسی و یا ترکی انجام میشود.
    گره خاص سنه
    در بافت برخی قالیهای سنه به نوع خاصی از گره برمیخوریم که با دیگر روشهای بافت متفاوت است و توجه بدان بخصوص در رفوء قالیهایی که با این روش بافته میشوند حائز اهمیت است.
    در این روش چنانچه تارهای زیر و رو را به دستههای دوتایی تقسیم کنیم و آنها را با شمارههای ۱، ۲، ۳، ۴، ۵ و ۶ مشخص نمائیم، نحوه بافت چنین خواهد بود. یکبار تارهای ۱ و ۲ را با تار ۳ بهم گره خواهیم نمود و سپس تار شماره ۳ را با دو تار ۵ و ۴ گره خواهیم زد و به همین ترتیب ادامه خواهیم داد. پس از بافت یک رج و رد کردن پود، اینبار تار شماره ۱ را با دو تار ۲ و ۳ و تار شماره ۳ را با دو تار ۴ و ۵ گره خواهیم زد. این نوع بافت، حالت خاصی را به پشت فرش خواهد داد که در دیگر طرق بافت صادق نیست، بدین لحاظ در هنگام رفوء دستبافتهایی که با این روش بافته شدهاند توجه به شیوه بافت آنها از اهمیت خاصی برخوردار است.
    معمولاً نوع گره و تعداد آن در واحد سطح (رجشمار) ملاک ظرافت و محکمی فرش است. طبقهبندی کیفی فرشها براساس بافت، معمولاً با تعداد گره در یک واحد سطح انتخابی (سانتیمتر، دسیمتر، اینچ، فوتمربع) و گاه نیز با محاسبة تعداد گره در واحدی از طول (اینچ، فوت، متر) انجام میشود.
    علاوه بر روشهای فوق در ایران از گره (وسیلة فلزی ۵/۶ سانتیمتر) نیز برای سنجش استفاده میکنند، مثلاً فرش چهل تا یک گره یا چهل رجی دارای ۴۰ گره در ۵/۶ سانتیمتر است. گاه نیز از تعداد گره در چارک استفاده میکنند به طوری که فرش ۱۶۰ رج یک چارک همان ۴۰ رجی است.
    رجشمارهای، رایج در بافت فرشهای ایران:
    رجشمار رایج فرشهای ایران از ۲۰ تا ۷۰ رجی (یعنی فرشهایی با ۱۱۶۰۰-۹۰۰ گره در دسیمتر مربع) را شامل میشود. معمولاً فرشهای درشتباف ۲۰ و ۲۵ رجی (یعنی فرشهایی با حدود ۹۰۰ و ۱۴۸۰ گره در دسیمتر مربع) جزء فرشهای پست شمرده میشوند و تولید آنها در برنامههای آموزشی و یا توسط بافندگان ساده و مبتدی صورت میگیرد. فرشهای ایلیاتی نیز معمولاً درشتباف و حدود ۳۰ رجی هستند. فرشهای متوسط خوب، فرشهای ۴۰، ۴۵ و ۵۰ رجی (با داشتن حدود ۵۹۰۰-۳۸۰۰ گره در دسیمتر مربع) و فرشهای بسیار خوب و فرشهای ۶۰، ۶۵ و ۷۰ رجی با داشتن ۱۱۶۰۰-۸۵۰۰ گره در دسیمتر مربع جزء فرشهای بسیار ممتاز به شمار میروند و تنها در نقاطی با تخصصهای بالا (نظیر قم، اصفهان، نائین، رفسنجان و تبریز) بافته میشوند. به نظر کارشناسان تمرکز تولید در ایران روی فرشهای ۳۰، ۳۵ و ۴۰ رجی است.

  6. 8 کاربر از پست sama33 تشکر کرده اند .


  7. Top | #4

    کاربر حرفه ای


    تاریخ عضویت
    بهمن 1387
    نوشته ها
    4,802
    میانگین پست در روز
    2.26
    محل سکونت
    ایران
    تشکر از کاربر
    25,773
    تشکر شده 55,299 در 5,885 پست
    حالت من
    Mashghool
    اندازه فونت

    پیش فرض

    برای برق انداختن و درخشان كردن رنگ قالی میتوانید مقدار زیادی نشاسته ذرت روی فرش بپاشید و بگذارید یك ساعت بماند سپس با جارو برقی انرا جارو كنید . اثر اعجاب انگیزی دارد و از سركه و اب نیز میتوانید برای درخشان كردن فرش استفاده كنید.

  8. 6 کاربر از پست sama33 تشکر کرده اند .


  9. Top | #5

    کاربر حرفه ای


    تاریخ عضویت
    بهمن 1387
    نوشته ها
    4,802
    میانگین پست در روز
    2.26
    محل سکونت
    ایران
    تشکر از کاربر
    25,773
    تشکر شده 55,299 در 5,885 پست
    حالت من
    Mashghool
    اندازه فونت

    پیش فرض

    تهیه و ساخت رنگ هنری است که از دوران بسیار قدیم تاریخ با استفاده از مواد طبیعی بوجود آمده است . و اعجاب و حس تقدیر انسانها در مقابل رنگهای طبیعت زنده و بی جان یک حقیقت می باشد . آغاز ارتباط بین انسان و گیاهان نیز به زمانها بسیار قدیم بر می گردد .

    در کنار این مسئله که گیاهان منبع غذائی انسانها بوده ، احتیاجات پوششی انسانها اولیه را نیز برآورده ساخته و این انسانها از میوه و برگ و غیره گیاهان استفاده بسزائی نموده اند . انسانها دریافتنه اند که رنگ کردن الیاف نساجی در مواردی که در آب حل نمی شوند ممکن نیست بنابراین از گل ، برگ ، میوه ، ریشه و تنه گیاهان استفاده کرده اند . در کنار مواد رنگی گیاهی از بعضی از حیوانات نیز رنگهائی تهیه می گردد .

    در آناتولی در دوران عثمانی تا قرن نوزدهم مواد رنگی به خارج صادر شده است اما با پیدایش و تهیه رنگ های مصنوعی ، شیمیائی و ترکیبی صادرات نیز اهمیت خود را از دست داده است . امروزه در ترکیه در چند منطقه به مدیریت بعضی از موسسات آموزشی تهیه رنگ و رنگ آمیزی طبیعی ادامه دارد . در آناتولی خصوصا در مناطقی که قالی بافی رواج دارد در موضوع مواد رنگی اطلاعات کمی وجود دارد علت این مسئله مخفی نگه داشتن اطلاعات بوسیله خانواده هائی که با موضوع رنگ و رنگ آمیزی سرو و کار دارند . برای ثابت نگه داشتن رنگها از موادی که باعث ثابت ماندن رنگ می شود استفاده می کنند در ترکیه بیشتر از مازو استفاده می شود . براثر اطلاعاتی که از نتیجه حفاریها بدست آمده در زمانهای قدیم بیشتر از رنگهای قرمز ، سبز ، زرد و آبی استفاده می شده است .



    تهیه و ساخت رنگ هنری است که از دوران بسیار قدیم تاریخ با استفاده از مواد طبیعی بوجود آمده است . و اعجاب و حس تقدیر انسانها در مقابل رنگهای طبیعت زنده و بی جان یک حقیقت می باشد . آغاز ارتباط بین انسان و گیاهان نیز به زمانها بسیار قدیم بر می گردد .

    در کنار این مسئله که گیاهان منبع غذائی انسانها بوده ، احتیاجات پوششی انسانها اولیه را نیز برآورده ساخته و این انسانها از میوه و برگ و غیره گیاهان استفاده بسزائی نموده اند . انسانها دریافتنه اند که رنگ کردن الیاف نساجی در مواردی که در آب حل نمی شوند ممکن نیست بنابراین از گل ، برگ ، میوه ، ریشه و تنه گیاهان استفاده کرده اند . در کنار مواد رنگی گیاهی از بعضی از حیوانات نیز رنگهائی تهیه می گردد .

    در آناتولی در دوران عثمانی تا قرن نوزدهم مواد رنگی به خارج صادر شده است اما با پیدایش و تهیه رنگ های مصنوعی ، شیمیائی و ترکیبی صادرات نیز اهمیت خود را از دست داده است . امروزه در ترکیه در چند منطقه به مدیریت بعضی از موسسات آموزشی تهیه رنگ و رنگ آمیزی طبیعی ادامه دارد . در آناتولی خصوصا در مناطقی که قالی بافی رواج دارد در موضوع مواد رنگی اطلاعات کمی وجود دارد علت این مسئله مخفی نگه داشتن اطلاعات بوسیله خانواده هائی که با موضوع رنگ و رنگ آمیزی سرو و کار دارند . برای ثابت نگه داشتن رنگها از موادی که باعث ثابت ماندن رنگ می شود استفاده می کنند در ترکیه بیشتر از مازو استفاده می شود . براثر اطلاعاتی که از نتیجه حفاریها بدست آمده در زمانهای قدیم بیشتر از رنگهای قرمز ، سبز ، زرد و آبی استفاده می شده است .




    تهیه و ساخت رنگ هنری است که از دوران بسیار قدیم تاریخ با استفاده از مواد طبیعی بوجود آمده است . و اعجاب و حس تقدیر انسانها در مقابل رنگهای طبیعت زنده و بی جان یک حقیقت می باشد . آغاز ارتباط بین انسان و گیاهان نیز به زمانها بسیار قدیم بر می گردد .

    در کنار این مسئله که گیاهان منبع غذائی انسانها بوده ، احتیاجات پوششی انسانها اولیه را نیز برآورده ساخته و این انسانها از میوه و برگ و غیره گیاهان استفاده بسزائی نموده اند . انسانها دریافتنه اند که رنگ کردن الیاف نساجی در مواردی که در آب حل نمی شوند ممکن نیست بنابراین از گل ، برگ ، میوه ، ریشه و تنه گیاهان استفاده کرده اند . در کنار مواد رنگی گیاهی از بعضی از حیوانات نیز رنگهائی تهیه می گردد .

    در آناتولی در دوران عثمانی تا قرن نوزدهم مواد رنگی به خارج صادر شده است اما با پیدایش و تهیه رنگ های مصنوعی ، شیمیائی و ترکیبی صادرات نیز اهمیت خود را از دست داده است . امروزه در ترکیه در چند منطقه به مدیریت بعضی از موسسات آموزشی تهیه رنگ و رنگ آمیزی طبیعی ادامه دارد . در آناتولی خصوصا در مناطقی که قالی بافی رواج دارد در موضوع مواد رنگی اطلاعات کمی وجود دارد علت این مسئله مخفی نگه داشتن اطلاعات بوسیله خانواده هائی که با موضوع رنگ و رنگ آمیزی سرو و کار دارند . برای ثابت نگه داشتن رنگها از موادی که باعث ثابت ماندن رنگ می شود استفاده می کنند در ترکیه بیشتر از مازو استفاده می شود . براثر اطلاعاتی که از نتیجه حفاریها بدست آمده در زمانهای قدیم بیشتر از رنگهای قرمز ، سبز ، زرد و آبی استفاده می شده است .


  10. 6 کاربر از پست sama33 تشکر کرده اند .


  11. Top | #6

    کاربر حرفه ای


    تاریخ عضویت
    بهمن 1387
    نوشته ها
    4,802
    میانگین پست در روز
    2.26
    محل سکونت
    ایران
    تشکر از کاربر
    25,773
    تشکر شده 55,299 در 5,885 پست
    حالت من
    Mashghool
    اندازه فونت

    پیش فرض

    حفظ و نگهداری فرش دستبافت
    در این بخش دستوالعملهای ساده ای که با رعایت آنها، فرش دستبافت شما از گزند صدمات در امان می ماند بیان می کنیم.
    این دستوالعمل ها در مورد فرشهای مصرفی می باشند و لازم است در مورد فرش های عتیقه با کارشناسان خبره مشورت شود:

    1- سطحی که فرش بر روی آن گسترده می شود باید صاف، خشک و عاری از گرد و خاک باشد.
    2- فرش بر روی سطح گچی یا خاکی یا آهکی نباید گسترده شود.
    3- بهتر است فرش روی موکت یا لاستیک و یا فرش دیگری پهن نگردد.
    4- هنگام نظافت فرش بهتر است پنجره ها باز باشد تا گرد و خاک ناشی از نظافت دوباره روی فرش ننشیند.
    5- درز های لابه لای سنگ فرش، سرامیک و یا موزاییک سطحی که فرش بر روی آن پهن می شود نباید خالی باشد زیرا مخفیگاه خوبی برای رشد بید خواهد بود.
    6- برای جلوگیری از بید خوردگی پشت فرش می توانید از مقداری پودر نفتالین یا نگزالت و یا مواد گیاهی مانند تنباکو استفاده کنید. دقت کنید که از این مواد در حد متعارف استفاده شود.
    7- چنانچه فرش دچار بید خوردگی شد. ابتدا باید سطحی که فرش روی آن قرار دارد را کنترل و تمیز نمود سپس نقاط بید خورده حتما باید ترمیم گردند تا هنگام شستشو قسمتهای کنار بید خوردگی آسیب نبینند.
    8- عامل بید خوردگی پشمهای ضد عفونی نشده، هوای شرجی و مرطوب ، و نگهداری فرش در محل های سربسته و متروک و یا عدم توجه ونظافت فرش می باشد. در صورتیکه فرش در محل های سربسته و متروک قرار دارد، باید هر ماه یکبار درب ها باز گردند و فرشها مورد بارزسی قرار گیرند.
    9- فرش در طول زمان استفاده باید شستشو گردد.
    10- در صورتیکه خودتان در نظر دارید فرش را شستشو کنید، اول آنرا کاملا تکان داده و گرد و غبار آنرا بگیرید و بعد شستشو را شروع کنید.
    11- شستشوی فرش با مواد پاک کننده دارای خاصیت اسیدی مانند کلروهیدروسولفیتها باعث کم دوامی و از بین رفتن تارهای فرش می شود. بهترین شوینده برای فرش صابونهای کم اسید می باشند.
    12- تنها فرشهای شرکت سهامی فرش است که امکان شستشو با آب و صابون را دارد، اگر فرشی که در آن از رنگهای شیمیایی استفاده شده است را می شویید امکان مخلوط شدن رنگها وجود دارد. لذا در مورد اینگونه فرشها با فروشنده خود مشورت کنید.
    13- روشویی فرش با هر نوع شامپو باعث پوسیدگی فرش می گردد. تبلیغاتی که در این مورد در مورد شامپوهای فرش می شود واقعیت ندارد.
    14- چنانچه آب روی فرش ریخت باید از فرش گرفته شود و آن قسمت کاملا خشک شود.
    15- اگر نوشابه و یا شربت یا غذا روی فرش ریخت آن قسمت باید به سرعت شستشو و خشک گردد.
    16- چنانچه رنگهای ساختمانی یا انواع چسبهای مایع روی فرش ریخت باید قبل از خشک شدن، آن قسمت کاملا شستشو و خشک گردد. در صورت وقوع این اتفاقات باید برای شستشو از اهل فن کمک گرفت
    17- از گذاردن مستقیم نوک تیز پایه صندلی، مبل و یا میز بر روی فرش خودداری کنید. در این موارد از زیر پایه های چوبی و یا پلاستیکی ساخته شده استفاده کنید.
    18- از تابش نور مستقیم آفتاب بر روی فرش جلوگیری کنید.
    19- برای یکنواخت ماندن سطوح فرش بهتر است هر شش ماه یک بار فرش سروته شود.
    20- از گذاردن گلدان و یا درختچه بر روی فرش یا کنار آن خودداری کنید. اغلب پوسیدگی فرشها ناشی از آبهای اضافی پای گلدانها می باشد.
    21- در نقاطی که آب و هوای آن گرم و مرطوب می باشد بهتر است از فرشهای تمام پشم استفاده شود. چرا که این فرشها رطوبت کمی جذب می کنند.
    22- فرشهایی که مورد استفاده قرار می گیرند باید قبل از فرسوده و نخ نما شدن مرمت شوند.

  12. 5 کاربر از پست sama33 تشکر کرده اند .


  13. Top | #7

    کاربر حرفه ای


    تاریخ عضویت
    بهمن 1387
    نوشته ها
    4,802
    میانگین پست در روز
    2.26
    محل سکونت
    ایران
    تشکر از کاربر
    25,773
    تشکر شده 55,299 در 5,885 پست
    حالت من
    Mashghool
    اندازه فونت

    پیش فرض

    فرش ماشینی و یا دستباف؟ كدامیك ؟
    مقایسه فرش ماشینی و دستبافت از جمله قیاسهای باطل است ، فرش دستبافت در گستره زمان با هنر هنرمندان ایرانی چنان عجین بوده که عرفان و فرهنگ و ادب ایرانی را به زیباترین گونه ای به تصویر کشیده و صدر نشین موزه های دنیا گردیده و نام ایران را در دورترین نقاط دنیا بلند آوازه ساخته است. با این حال به بیان برتری های این کالای برگرفته از هنر چند هزار ساله ایرانی نسبت به آن کالای صنعتی که تنها ظاهر خود شبیه به عروس زیبای شرق آراسته، و از قبل ارزانی مقدار ، بازار آن رونقی یافته، می پردازم.
    درود بر آنها که از سر پنجه هنرمندشان سالیان دراز است که خلقی با اشتغال بکار آن روزی می خورند.

    و سخن خود را با بیتی از سعدی شیرین سخن آغار می کنم:
    خاک مشرق شنیده ام که کنند به چهل سال کاسه چینی
    ده به روزی کنند در بازار لاجرم قیمتش همی بینی

    دیدار فرشهای دستبافت که از مواد اولیه مرغوب و بی عیب تولید شده باشند، در انسان ایجاد سرور و نشاط می نماید، این نکته ای بسیار جالب و سحر انگیز است که تجربه آن را به همه توصیه می کنیم و ولی فرشهای ماشینی از دور زیبا هستند و از نزدیک جلوه ای ندارند.
    گذشت زمان رنگهای فرش دستبافت را جلا می دهد و بر لطافت آن می افزاید در حالیکه از جلوه فرش ماشینی می کاهد و آن را بی روح می کند.
    فرش دستبافت در هر کجا گسترده است در زمستان گرم و در تابستان خنک می باشد ولی فرش ماشینی بدلیل آنکه از مواد پلاستیکی تهیه شده است این خاصیت را ندارد.
    فرش دستبافت در صورتیکه تمیز نگهداری شود هیچ گونه حساسیت و مخاطره برای سلامت دارندگان آن ایجاد نمی کند، در صورتیکه فرش ماشینی بدلیل استفاده از مواد پلاستیکی مخاطراتی را در بر دارد بطوریکه با عبور و مرور بر روی فرش ماشینی مقداری از پرزها که در این عبور و مرور حالت کهربایی به خود گرفته است در هوا معلق می شود و در مواردی باعث بروز حساسیت های تنفسی می گردد.
    در صورتیکه در نگهداری فرش دستبافت دقت شود با گذشت زمان بر ارزش آن افزوده می شود و چون سرمایه ای باقی می ماند، درمقابل فرش ماشینی به سرعت مستهلک می شود و سرمایه ای محسوب نمی شود.


  14. 5 کاربر از پست sama33 تشکر کرده اند .


  15. Top | #8

    کاربر حرفه ای


    تاریخ عضویت
    بهمن 1387
    نوشته ها
    4,802
    میانگین پست در روز
    2.26
    محل سکونت
    ایران
    تشکر از کاربر
    25,773
    تشکر شده 55,299 در 5,885 پست
    حالت من
    Mashghool
    اندازه فونت

    پیش فرض

    انواع فرش از نظر جنس پرز

    ۱ـ فرشهای تمام پشم:
    جنس پرز این گونه فرشها پشمی بوده و رجشمار آنها معمولاً كمتر از 40 میباشند. چنانچه جنس چله و پود زیر آنها نیز همچون كه در بین عشایر و كوچنشینها و تركمنها متداول است از پشم انتخاب شود به آنها فرش تمام پشم میگویند.

    2ـ فرش كرك:
    جنس پرز این نوع فرشها از الیاف ظریف و بلند پشمی تهیه شده است و جنس چله آنها پنبه یا ابریشم میباشد و اغلب در رجشمارهای بین 40 تا 50 بافته میشوند.

    3ـ فرش ابریشمی:
    پرز اینگونه فرشها تماماً از جنس ابریشم بوده و چنانچه چله آنها نیز ابریشم باشد اصطلاحاً به آنها تمام ابریشم میگویند و اغلب در رجشمار 50 به بالا بافته میشوند.

    4ـ فرش كف ابریشم (بوم ابریشم):
    فقط پرزهای زمینه این نوع فرشها از جنس ابریشم بوده و بقیه پرزها اغلب از جنس كرك انتخاب میشوند و چون پرزهای ابریشمی برعكس پرزهای پشمی به راحتی میخوابند و از ارتفاع خود كم میكنند اجزا طرح و نقوش كه از جنس كرك میباشند حالت برجسته گرفته و فرش را به حالت گل برجسته در میآورند.

    5ـ فرش گل ابریشم:
    این نوع فرشها برعكس كف ابریشم میباشند یعنی جنس پرزهای زمینه كرك نقوش و اجزا طرح بعضا با ابریشم بافته میشوند. وجود ابریشم به کار رفته در گلها و نقوش باعث جلوه بیشتر طرح می شود.

    6ـ فرش گرده ابریشم:
    بافت این نوع فرشها كه در نایین، اردستان و اصفهان بیشتر متداول میباشد به این صورت است كه جنس پرزهای خطوط اطراف نقوش و طرحها را كه اصطلاحاً به آنها گرده میگویند از ابریشم انتخاب مینمایند. ضمناً به منظور افزایش جلوه و زیبایی در این نوع فرشها اكثراً گردهها را با ابریشم سفید میبافند.

    7ـ فرش صوف:
    در زمینه این نوع فرشها به جای گره صرفاً از پود زیر و رو استفاده میشود. گاهی جنس پود رو از فلزات گرانبها مانند طلا یا نقره انتخاب مینمایند. از این رو نقوشی كه بافته شدهاند حالت برجسته پیدا می کند

  16. 4 کاربر از پست sama33 تشکر کرده اند .


  17. Top | #9

    کاربر حرفه ای


    تاریخ عضویت
    بهمن 1387
    نوشته ها
    4,802
    میانگین پست در روز
    2.26
    محل سکونت
    ایران
    تشکر از کاربر
    25,773
    تشکر شده 55,299 در 5,885 پست
    حالت من
    Mashghool
    اندازه فونت

    پیش فرض

    ـ قالی:
    به فرشهایی گفته میشود كه مساحت آنها 6 مترمربع و یا از آن بیشتر باشند كه معمولاً در ابعاد 3×2، 5/3×5/2، 4×3، 5×5/3، 6×4، 7×5، 10×6 متر و ... باشند.

    2ـ كلگی:
    ابعاد این گونه فرشها معمولاًً 3×5/1، 3×70/1، 5/3×2 متر میباشد. بافت كلگی بیشتر در قدیم و در میان چادرنشینان و روستاییان معمول بوده است.

    3ـ كناره:
    از این نوع فرشها در قدیم برای پوشاندن فضاهای خالی كناره فرش تا دیوار استفاده میشده است ولیكن امروزه با آن معمولاً راهروها و راهپلهها را مفروش مینمایند و پهنای آنها عموماً از 70 تا 110 سانتیمتر و طول آنها 5/2 الی 8 متر است.

    4ـ قالیچه:
    قالیچهها فرشهای كوچكی هستند كه عموماً در ابعاد 20/2×40/1 متر بافته میشوند.
    5ـ پردهای
    اندازه فرشهای پرده ای معمولا 5/2 * 5/1 متر می باشد. این نوع فرش در مدخل اتاق یا سالنها نصب می گردد.

    6ـ ذرع و نیم:
    این نوع فرشها عموماً در ابعاد 156×104 سانتیمتر تهیه میشوند بافت این نوع فرشها بیشتر در مناطق فارسی باف رایج است لذا با توجه به اندازه ذرع فارسی كه 104 سانتیمتر است و اضافه كردن نیم ذرع به آن (156=52+104) طول این نوع فرشها 156 سانتیمتر میگردد.

    7ـ ذرع و چارك:
    ابعاد این نوع فرشها عموماً 130×80 سانتیمتر میباشند و بافت آنها نیز بیشتر در مناطق فارسیباف رایج است.

    8ـ پشتی:
    به فرشهایی گفته میشود كه عرض آنها از 50 تا 80 سانتیمتر و طول آنها از 80 تا 120 سانتیمتر میباشد و متداولترین اندازه پشتی 90×60 و یا 120×60 سانتیمتر میباشد. در نواحی گرگان و بجنورد به نوعی از پشتیها كه پشت آنها گلیمبافی شده است و مانند یك كیسه دردار تهیهشدهاند قارچین میگویند.

    9ـ پادری:
    به اندازه پاگرد در ورودی كه معمولاً 70×50 است بافته میشوند.

  18. 5 کاربر از پست sama33 تشکر کرده اند .


  19. Top | #10

    کاربر حرفه ای


    تاریخ عضویت
    بهمن 1387
    نوشته ها
    4,802
    میانگین پست در روز
    2.26
    محل سکونت
    ایران
    تشکر از کاربر
    25,773
    تشکر شده 55,299 در 5,885 پست
    حالت من
    Mashghool
    اندازه فونت

    پیش فرض

    نزد ایرانیان فرش یکی از جلوههای منحصر به فرد به شمار میرود. شماری از فرشهای دست بافت ایرانی، درزمرهی برجسته ترین آثار هنری آفریده شده به دست بشر هستند. امروزه علیرغم بازار رقابت شدید، مشغلههای دنیای جدید و دغدغههای جهان صنعتی، چه در ایران و چه در خارج از ایران، نام ایران با نام فرش گره خورده است. خانهی یک ایرانی بدون فرش، خانهای بی روح و خالی جلوه میکند و این نمونهای کم نظیر و پیوند یک قوم با هنر ملی خود است. این نوشته بر آن است تا مختصری از تاریخچه فرش در ایران را مرور کند و شماری از آثار برجسته و ماندگار فرش ایران را معرفی کند.
    تاریخ شروع بافت فرش، به درستی معلوم نیست و ضمناً مشخص نیست که بافت فرش از کدام منطقه شروع شد. قدرمسلم این است که ایرانیان از جمله اولین اقوامی هستند که بافت فرش را شروع کرده اند. در واقع تبحر منحصر به فرد ایرانیان امروز، در امر فرش بافی دستاورد بیش از 2500 سال تلاش و تجربه در این زمبنه است. ردیابی تاریخ فرش در ایران، به مثابه مطالعه ی مسیر رشد و بالندگی فنی یکی از بزرگترین تمدنهای جهان است.
    شواهد حاکی از آن است که فرش برای مقاصد صرفا کاربردی نظیر حفاظت خانه ی روستاییان از سرما و نم به وجود آمد و کم کم راه خود را به عنوان یک اثر زینتی و نشانه ای از تحول در خانه های اشراف و اعیان باز کرد. اولین نشانه های کاربرد فرش به عنوان یک اثر زیستی مربوط به حدود 800 سال قبل از میلاد مسیح می باشد.
    دوره ی شکوفایی هنر فرشبافی در ایران، مقارن حکومت صفویان (حدود قرن 15 و 16 میلادی ) و به خصوص دوران شاه طهماسب و شاه عباس می باشد. فرشهای بسیار نفیس و ارزشمندی از این دوران در موزه های سراسر جهان بیادگار مانده است. تحول عمده ی صنعت فرشبافی در قرون چهاردهم و پانزدهم میلادی در ایران و ترکیه آغاز شد و سپس دامنه ی آن در قرن شانزدهم به هند و در قرن هفدهم میلادی به چین رسید. در آمریکای شمالی برای اولین بار فرش دست بافت در سال 1861 در نمایشگاهی در فیلادلفیا در معرض دید عموم قرار گرفت. تأثیر این نمایشگاه در مردم به اندازه ای بود که یک تاجر آمریکایی تمام فرش های نمایشگاه را خرید و اوّلین خرده فروشی فرش را در آمریکای شمالی راه اندازی کرد.
    قدیمی ترین فرش جهان

    فرش اردبیل، معروفترین فرش جهان، موزه ویکتوریا

    به نظر می رسد که قدیمی ترین فرش موجود در جهان، فرشی باشد که در سال 1949 توسط باستان شناسان اتحاد جماهیر شوروی سابق در سیبری و در نزدیکی مغولستان کشف شد. این فرش حدود 2500 سال در زیر یخ مدفون بود و بهمین دلیل به نحو حیرت انگیزی از تخریب در امان مانده است.
    بسیاری از باستان شناسان بر این عقیده اند که محل بافت این فرش در ایران بوده است، گرچه تردیدهایی نیز در این مورد وجود دارد. این فرش در ابعاد 1.5x1.8 متر مربع می باشد و با گره های موسم به گره ترکی بافته شده است.
    طرح فرش شامل تکرار نقش هایی در وسط، همچون موزاییک است که با نقش های اسب، آدم و گوزن در حاشیه تزیین شده است. این فرش دارای حدود 29 گره در هر سانتی متر مربع است. از فن آوری پیشرفته ای که در بافت این فرش بکار گرفته شده، می توان نتیجه گرفت که صنعت فرش بافی یرای مدت زمان قابل توجهی قبل از تاریخ بافت این فرش، رایج بوده و رشد و نمو یافته است.
    نمونه های نفیس فرش

    فرش عجایب، بزرگ ترین فرش جهان

    کارشناسان عقیده دارند که تعداد شش یا هفت فرش دست بافت موجود در جهان، از دید هنری و تکنیکی دارای ارزش بسیار زیادی هستند. از جمله ی این فرش ها می توان به فرشی که زینت بخش کاخ پادشاهی دانمارک است اشاره کرد، که مراسم تاج گذاری پادشاهان دانمارک، بر روی آن انجام می شود. تمام نقش های این فرش بر روی تار و پودی از طلا بافته شده اند. فرش بسیار نفیس دیگری که در موزه ی وین نگاهداری می شود، فرش شکار نامیده می شود. این فرش ریز بافت ترین قالی موجود است که دارای حدود 125 گره در هر سانتی متر مربع است.
    شاید معروف ترین فرش جهان، فرش اردبیل، باشد که در موزه ویکتوریا و آلبرت در شهر لندن نگاهداری می شود. این فرش ازاین جهت بسیار مشهوراست که از روی آن نسخه برداری های بسیار متعددی انجام شده است، به طوری که امروزه در بسیاری از منازل، فرش هایی با طرح فرش اردبیل دیده می شود. به طور مثال نمونه ی نسخه برداری شده از این فرش در منزل نخست وزیر انگلیس (10 Downing street ) وجود دارد و آدولف هیتلر نیز نمونه ای از آن را در دفتر کار خود در برلین داشت. این فرش و جفت آن که در موزه ای در لس آنجلس نگهداری می شود، در دوران شاه طهماسب صفوی، بافته شده اند (حدود سال 1540 میلادی). فرش اردبیل توسط هنرمندی بنام مسدوک کاشانی، برای پوشش صحن آرامگاهی در شهر اردبیل بافته شده است . از قطعات یکی از این فرش ها برای مرمت دیگری استفاده شده است . به همین جهت، نسخه موجود در شهر لندن نمونه کامل تری می باشد. این فرش دارای تقارن مرکزی بوده و دقّت به کار رفته در بافت، آن را در زمره ی یکی از بی نظیرترین آثار هنری در آورده است. این اثر منحصر به فرد دارای حدود 50 گره در هر سانتی متر مربع است و در زمره فرش هایی است که به نام ترنجی خوانده می شوند. در هر طرف قسمت میانی این فرش یک چراغ بافته شده، که یک چراغ کوچک تر از دیگری است. بافنده این فرش در نظر داشته، که فرش اردبیل در صحن یک آرامگاه استفاده می شود، به همین جهت چراغی را که در طرفی که عموم مردم در آن می نشسته اند کوچکتر بافته است و کسی که بر روی این فرش نشسته است، ابعاد دو چراغ را هماهنگ می بیند.
    شواهد حاکی از آن است که این فرش ها از آرامگاه شیخ صفی الدّین اردبیلی و شاه اسماعیل صفوی به موزه های مذکور انتقال داده شده اند. فرش اردبیل دارای ابعاد 11.52x5.34 متر مربع بوده و از ریز بافت ترین فرشهای به جا مانده از دوره ی صفوی به شمار می روند.
    بزرگ ترین فرش جهان

    نمای دیگری از فرش عجایب

    حسن ختام نوشته حاضر، مرور کوتاهی خواهد بود بر بزرگ ترین فرش موجود در جهان. این فرش در زمره ی نفیس ترین فرش های موجود در دنیا است و به نام فرش عجایب (The carpet of wonder) نامیده می شود. فرش عجایب دارای ابعاد 60.9x70.5 متر مربع است که مساحتی بالغ بر4347 متر مربع را می پوشاند (مساحت فرش اردبیل که فرش بزرگی محسوب می شود حدود 5/61 مترمربع می باشد). تعداد گره های این فرش حدود 35 گره در هر سانتی متر مربع است.
    تصویر فرش عجایب نشان می دهد که قسمت مرکزی این فرش براساس طرح داخلی سقف مسجد شیخ لطف الله، در اصفهان بافته شده است. سقف مسجد شیخ لطف الله (که در سال 1603 به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است) یکی از برجسته ترین تجلی های هنر ایرانی – اسلامی به شمار می رود. یکی از پیچیده ترین عملیات مربوط به این فرش، پیاده کردن حجم خمیده ی سقف مسجد بر روی سطح دو بعدی فرش بوده است. در سقف مسجد نقش های شعاع های خارج شده از قسمت میانی سقف دارای ابعاد مساوی هستند . جهت القا حالت این سقف بر روی نقش فرش، ابعاد نقشها به نسبت شعاع از مرکز افزایش پیدا می کند. به این ترتیب تصویر نقش روی فرش عینا مشابه تصویری است که بیننده ای که از پایین به سقف مسجد نگاه می کند، می بیند . این کار دارای چنان پیچیدگی بود، که شرکت فرش ایران (بافندة فرش) حقوق مادّی این عملیات را به نام خود ثبت کرده است.
    بافت فرش عجایب از سال 1996 آغاز شد و بعد از سه سال به پایان رسید. مساحت 4347 متر مربعی فرش عجایب توسط حدود 7/1 میلیارد گره ایجاد شده است.جهت بافت فرش، شرکت فرش ایران 600 کارگر شامل 500 بافنده را برای مدت سه سال به کار گمارد. این گروه موفق شد بافت فرش را با صرف حدود 12 میلیون نفر ساعت بپایان ببرد. وزن این فرش حدود 22 تن است و در حال حاضر زینت بخش صحن اصلی بزرگ ترین مسجد جهان در شهر مسقط پایتخت عمان می باشد.


  20. 6 کاربر از پست sama33 تشکر کرده اند .


صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

موضوعات مشابه

  1. آموزش #C
    توسط shamim در انجمن برنامه نویسی
    پاسخ ها: 3
    آخرین نوشته: 1392,06,28, ساعت : 20:38
  2. آموزش خط میخی
    توسط Guest2 در انجمن آموزش های متفرقه
    پاسخ ها: 6
    آخرین نوشته: 1390,12,04, ساعت : 20:46
  3. آموزش گام به گام کتابخوانی
    توسط zizi در انجمن متفرقه
    پاسخ ها: 6
    آخرین نوشته: 1388,09,16, ساعت : 00:16
  4. از منفی بافی دوری کنی
    توسط samane7 در انجمن دانستنیها
    پاسخ ها: 1
    آخرین نوشته: 1388,07,01, ساعت : 18:57

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •