PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بیوگرافی و مصاحبه از جواد انصافی | بازیگر تئاتر و تلویزیون، نویسنده و کارگردان



Pariya
1391,10,10, ساعت : 08:39 قبل از ظهر
http://www.theater.ir/files/image/resized/artist-1375.jpg?w=250&h=250

جواد انصافی
تاریخ و محل تولد: 1330 تهران ـ شمیران
تخصص: نویسنده، کارگردان، بازیگر، مدرس تئاتر شادیآور، بازنشسته روابط عمومی مخابرات
تحصیلات: فوق دیپلم راه و ساختمام از مدرسه عالی فنی؛ 1356 ،گذراندن دورههای مختلف تئاتر و موسیقی در کلاسهای استاد مهرتاش، استاد فنیزاده، استاد جنتیعطایی، استاد خجستهکیا
اجراها: بازی در نمایش"از پا نیفتاده" نوشته"غلامحسین ساعدی" به کارگردانی"غلامرضا عزیزی"؛ ارومیه، فرهنگ و هنر و کاخ جوانان؛ 1352
بازی در نمایش"خیبر" نوشته و کارگردانی"غلامرضا عزیزی"؛ ارومیه، فرهنگ و هنر و کاخ جوانان؛ 1352
بازی در نمایش"میراث" نوشته"بهرام بیضایی" به کارگردانی"فروغ جابرزاده"؛ سالن فرهنگ و هنر و کاخ جوانان مرکزی؛ 1356
کارگردان و بازی در نمایش"ما مس کنید" نوشته"ناصر ایرانی"؛ تهران، دانشگاه کامپیوتر، کاخهای جوانان؛ 1354
کارگردان و بازی در نمایش"ماغ" به نویسندگی مشترک"عبدالعلی کمالی"؛ تهران، کاخ جوانان، جشنواره ساری؛ 1355
کارگردان و بازی در نمایش"جانشین" نوشته"غلامحسین ساعدی"؛ تهران، کاخهای جوانان ـ آمل و بابل، سالن شهر؛ 1358

نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"در سینما"؛ شمیران، دبیرستانها، سالن آموزش و پرورش؛ 1350
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"صفر و حضر"؛ تهران، کاخ جوانان؛ 1353
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"قاتل کیست"؛ تهران، کاخ جوانان؛ 1353
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"کلاس هنرپیشگی"؛ تهران، کاخ جوانان؛ 1353
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"مشکل آپارتمان"؛ تهران، کاخ جوانان؛ 1353
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"یک شب در مهمانخانه"؛ تهران، کاخ جوانان؛ 1353
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"امید"(با گروه نابینایان)؛ تهران، روان درمانی تئاتر؛ 1370-1353 (راهیابی این نمایش به جشنواره فجر؛ 1366)
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"خواستگار"(با گروه عقبافتادههای ذهنی)؛ تهران، روان درمانی تئاتر؛ 1370-1353
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"حرکت"(با گروه ناشنوایان)؛ تهران، روان درمانی تئاتر؛ 1370-1353
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"عشق"(با گروه بزهکاران)؛ تهران، روان درمانی تئاتر؛ 1370-1353
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"کودتا"(با گروه سالمندان)؛ تهران، روان درمانی تئاتر؛ 1370-1353
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"کلفت کرهای"؛ تهران، کاخ جوانان؛ 1354
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"بانوایان یا کوچه هردمبیل"؛ تهران، کاخ جوانان؛ 1354
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"دیوار کوتاه"؛ تهران، کاخ جوانان؛ 1355(منتخب بهترین نمایشهای کمدی و سنتی)
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"عشق رنگی"؛ تهران، کاخ جوانان، شمیران، سالنهای شهرداری؛ 1357- 1356-1355
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"کودتا"؛ تهران، شمیران، باغ فردوس؛ 1359
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"بمب"؛ تهران، شمیران، باغ فردوس ـ تئاترشهر، تالار شماره 2 ـ پارکهای سطح شهر؛ 1359- 1358 (ضبط و پخش شبکه اول سیما)
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"دام"؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2 ؛ 1359 (ضبط و پخش شبکه اول سیما)
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"نمک و نمکدان"؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2 ؛ 1360 (ضبط و پخش شبکه اول سیما)
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"دق مرگ"؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2 ؛ 1361
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش خیابانی"زیرک و دیرک"؛ تهران، پارک؛ 1361 (ضبط و پخش شبکه اول سیما)
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"وجدان بیدار"؛ تهران، تئاترشهر، تالار شماره 2 ؛ 1361 تالار تئاتر کوچک، اولین جشنواره فجر؛ 1366 (ضبط و پخش شبکه اول سیما)
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"صندوق"؛ تهران، تالار هنر، تئاتر کوچک تهران؛ 1365
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"شهر وارونه"؛ تهران، تالار محراب، مجموعه چمران؛ 1368-1367 (منتخب اولین جشنواره نمایشهای آئینی ـ سنتی)
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"شلم شوربا"؛ تهران، تئاتر کوچک تهران؛ 1367
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"اجلاس بزرگ"؛ تهران، مجموعه ولیعصر، قصر یخ، مجموعه نیاوران(منتخب دومین جشنواره آئینی سنتی)؛ 1372-1371-1369
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"انسان یا دیو"؛ تهران، تئاترشهر، تالار اصلی، جشنواره آئینی سنتی، (دریافت جایزه بهترین بازیگر)
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"جلسه مهم"؛ تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، کرمان، رفسنجان، کاشان، یزد، بوشهر، مهاباد، زاهدان، بندرعباس، ارومیه، قزوین، گلپایگان؛ 1377-1373-1372
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"بیوجدان"؛ تهران، کارخانهها و فرهنگسراها؛ 1378-1372
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"خواستگاران"؛ تهران، کارخانهها و فرهنگسراها؛1380- 1379-1374
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"طلبکاران"؛ تهران، کارخانهها و فرهنگسراها ـ دبی، باشگاه ایرانیان؛ 1382-1381-1375
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"کلاهبرداران"؛ تهران، کارخانهها و فرهنگسراها؛ 1377-1376
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"خفتگان"؛ تهران، تالار اندیشه، فرهنگسرای خاوران؛ 1382-1381
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"مستاجران"؛ تهران، فرهنگسراها؛ 1387-1384
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"شال جادویی"؛ تهران، فرهنگسراها، نهادها، ارگانها، اولین جشنواره سیاه بازی ساری؛ 1387-1385
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"چله زری"؛ تهران، میراث فرهنگی، اندیشه، فرهنگسرای خاوران؛ 1387-1386
نویسنده، کارگردان و بازی در نمایش"انار"؛ تهران، جشنواره انار، فرهنگسرای اشراق، خاوران، بهمن، اقوام، سلامت، اخلاق، سالمند، صدف، خاتم، مجتمع فرهنگی ـ هنری حکیمیه؛ 1387

نویسنده، کارگردان و بازی در تله تئاتر"دام"؛ شبکه 1 ؛ 1359
نویسنده، کارگردان و بازی در تله تئاتر"بمب"؛ شبکه 1 ؛ 1360
نویسنده، کارگردان و بازی در تله تئاتر"نمک و نمکدان"؛ شبکه 1 ؛ 1360
نویسنده، کارگردان و بازی در تله تئاتر"آقای کج خیال"؛ شبکه 1 ؛ 1363

نویسنده، کارگردان و بازی در میان پرده"زیر ذرهبین"؛ شبکه 1 ؛ 1362
نویسنده، کارگردان و بازی در میان پرده"سوادآموزی"؛ شبکه 1 ؛ 1363
نویسنده، کارگردان و بازی در میان پرده"جنگ هفته"؛ شبکه 1 ؛ 1368-1367
نویسنده، کارگردان و بازی در میان پرده"مخابراتی"؛ شبکه 2 ؛ 1369
نویسنده، کارگردان و بازی در میان پرده"عبدلی و اوستا"؛ شبکه 1 ؛ 1373-1372
نویسنده، کارگردان و بازی در میان پرده"تاکسی"؛ شبکه 1 ؛ 1372

بازی در میان پرده"عبدلی و میرزا" نویسنده، کارگردان"اوزی"؛ شبکه 1 ؛ 1368
بازی در میان پرده"بعد از خبر" نویسنده، کارگردان"اوزی"؛ شبکه 1 ؛ 1372-1371

بازی در سریال"شهر باران" نویسنده، کارگردان"جواد هاشمی"؛ شبکه 2 ؛ 1382
بازی در سریال"میوه ممنوعه" به کارگرانی"حسن فتحی"؛ شبکه 2 ؛ 1386
بازی در سریال"فیتیله" به کارگرانی"مسلمی و مجید قناد"؛ شبکه 2 ؛ 1387
بازی در سریال"نون و پنیر و پسته" به کارگرانی"مسلمی"؛ شبکه 5 ؛ 1387
بازی در سریال"غیر محرمانه" به کارگرانی"مسعود رسام"؛ شبکه 5 ؛ 1387

نویسنده، کارگردان و بازی در سریال"حسامالدوله(بیخبر)"؛ شبکه 1 ؛ 1364
نویسنده، کارگردان و بازی در سریال"شوخی با تلویزیون"؛ شبکه 1 ؛ 1364
نویسنده، کارگردان و بازی در سریال"سراب"؛ شبکه 1 ؛ 1364 و 1366
نویسنده، کارگردان و بازی در سریال"مردم و مسئولان"؛ شبکه 1 ؛ 1365- 1364
نویسنده، کارگردان و بازی در سریال"با زبان بیزبانی"؛ شبکه 1 ؛ 1365- 1364
نویسنده، کارگردان و بازی در سریال"بهار پانزده"؛ شبکه 1 ؛ 1371
نویسنده، کارگردان و بازی در سریال"در آخرین لحظه"؛ شبکه 5؛ 1374
نویسنده، کارگردان و بازی در سریال"شبکه خنده"؛ شبکه 5 ؛ 1375-1374
نویسنده، کارگردان و بازی در سریال"لطایف الحکایات"؛ شبکه 5 ؛ 1376
نویسنده، کارگردان و بازی در گزارش نمایشی"شهر تاش"؛ شبکه 5 ؛ 1379-1378
نویسنده، کارگردان و بازی در جشن رمضان"ارمغان بهشت"؛ شبکه 2 ؛ 1378
نویسنده، کارگردان و بازی در سریال"کارگاه موردی"؛ شبکه 1 ؛ 1379
نویسنده، کارگردان و بازی در سریال"شبی دیگر"؛ شبکه 5 ؛ 1383
نویسنده و بازی در سریال"گل و گلاب"؛ شبکه 2 ؛ 1385
نویسنده، کارگردان و بازی در سریال"بهار آمد"؛ شبکه جام جم؛ 1387

کارگردان و بازی در سریال"خانواده پر جمعیت" نوشته"عبدالعلی کمالی"؛ شبکه 1 ؛ 1367

بازی و گزارشگر در گزارش نمایشی"اما امروز"؛ شبکه 5 ؛ 1383
بازی، گزارشگر و مجری در گزارش نمایشی"سرزمین آشنا"؛ شبکه جام جم ؛ 1383-1382

بازی در برنامه رادیویی"صبح جمعه با شما" نویسنده، کارگردان"اوزی"؛ 1371- 1370

نویسنده، کارگردان و بازی در برنامه رادیویی"عصر جمعه"؛ 1366
نویسنده و بازی در برنامه رادیویی"جمعه به یاد ماندنی" نویسنده، کارگردان"جبرئیلیپور"؛ 1385-1383
نویسنده و بازی در برنامه رادیویی"شما با رادیو تهران" نویسنده، کارگردان"جبرئیلیپور"؛ 1387-1385
نویسنده، کارشناس و بازی در برنامه رادیویی"این جا ایران است" نویسنده، کارگردان"بهروزی"؛ 1384
نویسنده، کارشناس و بازی در برنامه رادیویی"آفتاب و مهتاب" نویسنده، کارگردان"بهروزی"؛ 1385
بازی و گزارشگر در برنامه رادیویی"نقطه سر خط"؛ شبکه سلامت؛ 1387

تهیه کننده در مستند"تلاش" نویسنده و کارگردان"محمودعلیقلی"؛ شبکه 1 ؛ 1367
کارگردان و محقق در مستند"راهی به سوی خودکفایی"؛ شبکه 1 ؛ 1369
کارگردان و محقق در مستند"پست پیامی تو"؛ شبکه 1 ؛ 1369
کارگردان و محقق در مستند"ارتباطات از راه دور"؛ شبکه 1 ؛ 1370

نویسنده در فیلم آموزشی"آقای ترافیک"؛ شبکه 1 ؛ 1367
نویسنده، کارگردان و بازی در فیلم آموزشی"مخابراتی"؛ شبکه 1 ؛ 1368
نویسنده، کارگردان و بازی در فیلم آموزشی"انسان راه وسیله نقلیه"؛ شبکه 1 ؛ 1371

بازی در تله فیلم"دلقک" نوشته و کارگردانی"هوشنگ هدایتی"؛ شبکه ویدئویی تهران؛ 1386
بازی در تله فیلم"ارومان" نوشته و کارگردانی"رضا ایرانمنش"؛ شبکه 2؛ 1387

نویسنده کتاب"سیاه بازی از نگاه یک سیاه باز"؛ نشر حجت اصفهان؛ 1377
نویسنده و تحقیق مشترک با"فروغ یزدان" کتاب"جشنها و نمایشهای زنانه"؛ (انجام مراحل نهایی)
توضیحات: تدریس نمایش"شادیآور و سیاه بازی" در چند مدرسه سینمایی آزاد(ایرا، اندیشه نو، فرهنگسرای خاوران)



http://www.tehrantheatre.com/images/contents/1130094315-galleries-thumb1.jpg (http://www.tehrantheatre.com/images/contents/1130094315-galleries.jpg)

Pariya
1391,10,10, ساعت : 08:40 قبل از ظهر
مصاحبه با بازیگر خاطره انگیز برنام «عبدلی و اوستا»



http://www.pcparsi.com/uploaded/pcaa58c759d819998705fc19b86e8f378f_101962.jpg
برای نخستین بار مجموعه «عبدلی و اوستا» در نوروز سال 68 روانه آنتن شد. «امیر پارسی» بازیگر محبوب دهههای 60 تا 70 تلویزیون است، مقطعی که به گفته او فقط....
امیر پارسی: هیچ گاه به محبوبیت فکر نمیکنم
خراسان شمالی دارای فولکلور ویژه ای است
میگوید قبل از انقلاب دو شخصیت «عبدلی و اوستا» به شکل تئاتر سیاه بازی بود که بعد از انقلاب این نام را برایشان گذاشتند و او از طرف آقای «انصافی» دعوت به کار شد و برای نخستین بار مجموعه «عبدلی و اوستا» در نوروز سال 68 روانه آنتن شد. «امیر پارسی» بازیگر محبوب دهههای 60 تا 70 تلویزیون است، مقطعی که به گفته او فقط 2 شبکه داشتیم و بینندگان مخاطبان پر و پا قرص این مجموعه طنز و انتقادی بودند. او در مجموعه «عبدلی و اوستا» ایفاگر نقش اوستای خسیس و طمع کار بود.
«امیر پارسی» بازیگر نقش محبوب اوستا مجموعه طنز «عبدلی و اوستا» است که با گذشت مدتها از روزهای پخش آن، هنوز در اذهان باقی مانده است. او هم اکنون نیز با «جواد انصافی» (عبدلی) در شبکه جام جم برای ایرانیان خارج از کشور همین مجموعه طنز را اجرا میکند. گفت و گوی صمیمی ما با او را درباره مجموعه به یاد ماندنی «عبدلی و اوستا» در ادامه میخوانید.
جناب «پارسی»، به خاطر میآورید که چه سالی و از چه طریقی وارد حرفه بازیگری شدید؟
من معلم بودم و در کار بازیگری هم دستی داشتم. سال 53 آقای «انصافی» کار تئاتر انجام میداد که من را برای بازی در تئاتر دعوت به کار کرد و به این طریق وارد این حیطه شدم. قبل از انقلاب چندین اجرا در رادیو داشتیم و بعد از انقلاب، تلویزیون از همه بچههای تئاتر دعوت به کار کرد و پذیرفتم و تاکنون هم ادامه دادم.
چتر حمایتی برای هنرمندان وجود ندارد
پس با وجود داشتن دو شغل با مشکل معیشتی رو به رو نیستید؟
خیر، من مدیریت صنعتی خوانده ام و شغل اصلی ام تدریس و معاونت مدرسه بود و دو سال است که بازنشسته شده ام. انسان باید در کنار هنر همیشه شغل دیگری داشته باشد تا اگر در حرفه بازیگری از او دعوت به کار نشد بتواند گذران زندگی کند. من و آقای «انصافی» این اعتقاد را داشتیم و او نیز بازنشسته مخابرات است. بیمه و یک حقوق بخور نمیر دارم. مسئولان وزارت ارشاد از هنرمندان حمایت نمیکنند و چتر حمایتی برای هنرمندان وجود ندارد.
دوست دارم از دهه 60 تا 70 که دوران اوج و درخشش شما و آقای «انصافی» بود بگویید، با توجه به این که با مجموعه طنز «عبدلی و اوستا» در بین بینندگان محبوبیت یافتید؛ بازی در این مجموعه چگونه پیش آمد؟
قبل از انقلاب دو شخصیت «عبدلی و اوستا» به شکل تئاتر سیاه بازی بود که بعد از انقلاب به این نام معروف شد. علت استقبال از این مجموعه این بود که این مجموعه نمایشی از دل مردم بیرون میآید؛ سیاه بازی که در تخت حوضیهای قدیم انجام میشد، وارد کار تئاتر و اجرا شد و ما از سال 53 کار سیاه بازی را انجام میدادیم.
در سال 59 که به تلویزیون دعوت شدیم، یکی از کارهای سیاه بازی مان به نام «دام» درباره صدام بود و بلافاصله بعد از انقلاب روانه آنتن شد منتهی بعدها گفتند بنا به دلایلی سیاه، چهره اش را سیاه نکند و جلوی کار سیاه بازی گرفته شد، بنابراین چاره ای اندیشیدیم که سیاه بدون چهره سیاه باشد اما لهجه سیاه را داشته باشد.
نخستین بار، سال 68 آقایان «عیوضی» و «عبداللهی» تهیه کننده و نویسنده مجموعه «عبدلی و اوستا» بودند و نوروز سال 68 این مجموعه روانه آنتن شد و سپس برنامههایی مانند «جنگ هفته» و «جنگ شب» در ساعتی خوب پخش شد.
در آن مقطع دو شبکه بیشتر نداشتیم و چون «عبدلی و اوستا»، از میان خود مردم بود تصمیم گرفته شد همین برنامه را در برنامه رادیویی «صبح جمعه با شما» اجرا کنیم و تاکنون نیز مشغول اجرا در شبکه جام جم و در برنامه «آفتاب مهربانی» هستیم.
از بداهه هم استفاده میکنیم
چگونه زوج موفق «عبدلی و اوستا» شکل گرفت؟
همان گونه که در سخنانم اشاره کردم از سال 53 از طرف آقای «انصافی» دعوت به کار شدم. تا آن مقطع کار تئاتر نکرده بودم. همیشه به دانش آموزانم در پاسخ به این پرسش که چگونه میتوان وارد حرفه بازیگری شد میگفتم باید ابتدا بازیگری را از تئاتر آغاز کنند و اندک اندک بعد از کسب تجربه و خوردن خاک صحنه وارد کار حرفه ای سینمایی و تلویزیونی شوند. در آن دوران هم آقای «انصافی» احساس کرد ما دو نفر میتوانیم در کنار هم کار کنیم و وارد کار شویم.
من و «جواد انصافی»بیش از 30 سال است که مقابل هم بازی میکنیم و به طور کامل نسبت به هم شناخت داریم و او اگر بگوید «ف» من میگویم «فرخزاد» - میخندد – و بده و بستان خوبی داریم و از بداهه هم استفاده میکنیم.
خط قرمزها را رعایت میکنیم
با توجه به این که مجموعه «عبدلی و اوستا» نقدی به مسائل اجتماعی و مشکلات پیرامون داشت تا چه حد خطوط قرمز را در نظر داشتید و رعایت میکردید؟
بله، همیشه رعایت میکردیم و اکنون هم مدنظر داریم. تهیه کننده برنامه «آفتاب مهربانی» صمیمانه میگوید که میترسد برنامه به شکل زنده روانه آنتن شود و خیلی نگران این مطلب است و دست به عصا راه میرود ولی چون نسبت به ما شناخت کامل و اعتماد دارد، خیالش راحت است و میداند که ما خط قرمزها را رعایت میکنیم. از سال 53 تا 68 حدود 15 سال ما این دو شخصیت را بازی کردیم و خطوط قرمز را آموزش دیدیم و از سال 68 هیچ موردی به ما تذکر داده نشد که خدایی ناکرده جمله ای نامربوط گفته باشیم.
اجرای «عبدلی و اوستا» امروز چه تفاوتی با سال 68 که تازه پخش این مجموعه آغاز شده بود دارد؟
اکنون ما چون برای ایرانیان خارج از کشور اجرا داریم شیوه کار فرق کرده است و چون بازخوردهای آن طرف را میدانیم طنزهای مربوط به مشکلات اجتماعی را در نظر نمیگیریم بلکه به مباحثی هم چون لطف، دوستی و غربت محلههای قدیم تهران میپردازیم.این مسائل چندان طنز انتقادی گزنده و اجتماعی مجموعه ای را که در آن سالها اجرا میکردیم، در بر نمیگیرد.
میگویند «عبدلی و اوستا» نخ نما شده است
چرا حضور شما و آقای «انصافی» در رسانه ملی کم رنگ شده است؛ آیا مسئولان شبکه اجازه کار نمیدهند یا دلیل دیگری دارد؟
بدون رودربایستی بگویم که شبکههای داخلی ما میگویند که موضوع این مجموعه نخ نما شده است.
ما چندی پیش برای شبکه تهران این مجموعه را اجرا کردیم امامدیریت تغییر یافت و سلیقه مدیر جدید هم متفاوت بود و تمایلی به اجرای این مجموعه در شبکه تهران نداشت و شخص دیگری آن را اجرا کرد. بحث ما این است که اگر مجموعه نخ نماست چرا نمایش دیگری را جایگزین کردید و آن هم دوام نداشت و تعطیل شد.
تهیه کننده برنامه جام جم عقیده دارد که ما دو نفر در ذهن مردم جای داریم و در این راستا هم ایمیلهای بسیاری از داخل و خارج کشور داریم. برنامه ما پر بیننده ترین برنامه این شبکه است و بیشتر بینندگان، علاقه مند تکرار حال و هوای دوران کودکی و نوجوانی و جوانی شان هستند و مردم به واسطه خاطرههایشان بیننده برنامه ما هستند و استقبال میکنند. به هر صورت ما علاقه مند اجرای «عبدلی و اوستا» در شبکههای سراسری هستیم ولی مسئولان معتقدند موضوع نخ نماست! دلم برای اجرای آن روزها خیلی تنگ شده است.
نمیتوانیم خود را تحمیل کنیم
در آن مقطع فناوری پیشرفت نکرده بود و مردم تمایل بیشتری به تماشای این مجموعه داشتند.
در آن سالها فقط دو شبکه داشتیم که در زمان محدودی برنامه داشتند، همه کارها را با نظارت مسئولان اجرا میکردیم و آن چه فشرده روانه آنتن میشد دقیق بود. اکنون تعداد شبکهها زیاد شده است و مجبور هستند با هر برنامه ای آنتن را پر کنند و خیلی سخت گیری نمیشود که برنامهها بار فرهنگی دارد یا خیر! یا بار طنز آن کامل است یا خیر! منتهی خطوط قرمز را رعایت میکنند و تصور میکنم روی بحث محتوایی آثار طنز توجهی نمیشود، در حالی که در آن زمان با نظارت کامل مجموعه «عبدلی و اوستا» روانه آنتن میشد. این مجموعه ظرفیت پخش در رسانه ملی را دارد ولی ما نمیتوانیم خود را تحمیل کنیم باید از ما بخواهند. ان شاء ا.. مسئولان برنامه ما را در شبکه جام جم ببینند و ما بتوانیم در رسانه ملی نیز این مجموعه را اجرا کنیم.
دلیل محبوبیت و ماندگار شدن زوج موفق «عبدلی و اوستا» را در چه میدانید؟
به گفته بعضی از دوستان در تلویزیون بازیگرانی مانند من و آقای «انصافی» وجود داشتند ولی مانند ما در تلویزیون دوام نیافتند و به طور معمول 4 تا 5 سال با هم بودند و کنار میرفتند. من و آقای «انصافی» دوستی خانوادگی نیز داریم و برای یکدیگر احترام خاصی قائل هستیم و هیچ وقت دوستی مان خراب نشده است.
پیشنهادی داشته باشم، میپذیرم
آیا تاکنون پیشنهاد بازی در مجموعههای طنز یا فیلمهای سینمایی به شما داده شده است؟
پیشنهادهای زیادی طی این سالها به من داده شده است ولی چون کارمند رسمی آموزش و پرورش بودم و مشغله کاری داشتم نمیتوانستم بپذیرم.
در سینما ما دو نفر معروف شده بودیم که نمیتوانیم بازی کنیم و تهیه کنندگان درک میکردند که نمیتوانیم بازی کنیم ولی از سال 87 که بازنشسته شدم بیشتر به مقوله بازیگری پرداختم.
البته تا سال گذشته هم در مدرسه غیرانتفاعی تدریس میکردم و اکنون هم «آفتاب مهربانی» را اجرا میکنم و مشغله کاری ندارم البته از گذشته با رادیو همکاری داشتم و اکنون هم در برنامه «جمعه ایرانی» حضور دارم. اگر پیشنهاد بازی در سینما یا تلویزیون داشته باشم به طور حتم میپذیرم.
میگویند هنر بی انتهاست و پایانی ندارد و هنرمند تا زنده است به دلیل علاقه اش، به کار خود ادامه میدهد. میخواستم بدانم شما تا کی قصد دارید مجموعه محبوب «عبدلی و اوستا» را اجرا کنید؟
این سخن محبت شما را میرساند، ولی هیچ گاه به محبوبیت فکر نمیکنم. معتقدم هنر در خون آدمهاست و ما هنرمندان نمیتوانیم از آن جدا شویم و هنرمند تا زمانی که زنده است به کارش ادامه میدهد. وقتی که جوان است نقش جوان و با گذشت زمان نقش میانسال، پدربزرگ و همچنان به بازی اش ادامه میدهد و تمامیندارد تا جایی که توان بازی دارد به کارش ادامه میدهد من هم تا زمانی که زنده باشم و عمری باقی باشد کارم را ادامه میدهم.
اگر سخنی درباره اوستای خسیس و طمع کار دارید بگویید.
در اصل «عبدلی و اوستا» تقابل بدی و خوبی و شر و نیکی است که در همه جای دنیا وجود دارد، روی صحنه اجرا میشود و مردم از آن نتیجه گیری خوبی میکنند. به طور معمول شخصیت اوستا این گونه است که او طمع کار است و در زندگی نم پس نمیدهد اما در مقابل عبدلی به او تذکر میدهد و او را آگاه میکند. هیچ زمان این دو شخصیت نمیمیرند.
چه شناختی از خراسان شمالی دارید؟
خراسان شمالی دارای فولکلور ویژه ای است و ساکنانش آداب و رسوم خاصی هم دارند و هنرمندان خوبی در این استان زندگی میکنند. به امید خدا اگر فرصتی فراهم شود به این استان سفر خواهم کرد.

Pariya
1391,10,10, ساعت : 08:45 قبل از ظهر
تصاویری از جواد انصافی بازیگر نقش عبدلی

http://www.tehrantheatre.com/images/contents/1129030403-galleries-thumb1.jpg

http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1391/08/24/100827871964.jpg

http://www.tehrantheatre.com/images/contents/1214031656-news-thumb1.jpg

http://www.artna.ir/Media/Pics/2010/09/a4c8cdf96825cc_ensafi7.jpg

http://img.tebyan.net/big/1388/08/2361212256821323718320539155498501209388.jpg

http://www.theater.ir/files/photo_report/orginal-photo_report11451.jpg

http://axgig.com/images/54428653534135821636.jpg

http://axgig.com/images/23965631322706945421.jpg

Pariya
1391,10,10, ساعت : 08:46 قبل از ظهر
"عبدلی" از کرامات امام رضا (ع) می گوید


همه من را با نام «عبدلي» مي شناسند. بعضي ها فکر مي کنند فاميلم عبدلي است ولي مي گويم فاميلم انصافي است و عبدلي همان نقشي است که با آن ماندگار شدم! به هر حال خيلي ها با همين نام صدايم مي کنند!
مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:

سال ها خنده بر لبان مردم جاري مي کند و با بازي در برنامه هاي مختلفي هم چون «اوستا» و «عبدلي» در دل مردم جا خوش کرده است.«جواد انصافي» سال هاست در عرصه هنر فعاليت مي کند و خود را جزئي از مردم مي داند و همواره از ابراز محبت مردم خوشحال مي شود. وقتي با «انصافي» براي گفت وگو قرار می گذارم، با رويي گشاده از سفرهايش به مشهد و نمايش هايي که اجرا کرده است سخن مي گويد.

نخستين سفري را که به مشهد داشتيد به خاطر داريد؟

آن قدر امام رضا(ع) به من لطف دارد که زياد به مشهد آمده ام. گمان مي کنم دوران نوجواني بود که براي نخستين بار به زيارت آقا امام رضا(ع) آمدم و بعد از آن هم خيلي زياد به زيارت ايشان مي آيم. ارادت خاصي به آقا دارم و ايشان هم همواره من را مي طلبد و سعادت يار است که به پابوسي آقا بيايم.

تا حالا شده است که از آقا امام رضا(ع) حاجت بگيريد؟

بله. از قديم گفته اند که مکه ايرانيان مشهد است و بايد گفت حج فقراست. چون آقا در کشور ما، مدفون هستند همه ايرانيان و عاشقان حضرت براي برآوردن آرزوها و خواسته هايي که در دل دارند به آقا پناه مي برند. بعضي ها با صداي بلند و برخي نيز آهسته با آقا راز و نياز مي کنند.

امام رضا(ع) هم آن قدر بزرگوار هستند که درددل آن ها را مي شنوند، معتقدم اگر نيت کني و از راه دور با آقا ارتباط عاشقانه و عارفانه برقرار کني حاجتت را برآورده مي کنند. آقا تمام نجواهاي دور و نزديک را مي شنوند و به آن عنايت دارند.تاکنون تمام خواسته هاي من برآورده شده است البته چون تعداد خواسته هايم زياد بوده هم چنان ادامه دارد.

مشهد طي اين سال ها تغييرات زيادي کرده است، در اين باره بگوييد.

خيلي فرق کرده است، در آن زمان مشهد سادگي خاصي داشت، يعني صداقت و سادگي خاصي در مشهد به ويژه اطراف حرم به چشم مي آمد چون ما سال هاست که به حرم مطهر مي آييم اين گستردگي و پيشرفت براي ما به گونه اي ديگر است، درست است که اين گستردگي وسعت سبب شده است زائران بيشتري به زيارت آقا بيايند ولي آن زمان سادگي و خلوص ديگري داشت. من در لواسان زندگي مي کنم و هنوز در اين مکان امامزاده هايي داريم و هميشه به زيارتشان مي روم.

چه قدر توانسته ايد از طريق هنر در ترويج فرهنگ رضوي موثر باشيد؟

من در زمينه آيين هاي ايراني، اسلامي و مذهبي کار مي کنم و آيين هايي را که در عين حال شاد است به نمايش مي گذارم آيين هايي که در عين حال گوياي موضوعات انتقادي نيز هست.

به طور مثال جديدترين کاري که روي صحنه برديم مربوط به اجرايمان با موضوع «شب يلدا» بود.در اين شب بحثي داريم که مي گوييم نخستين آجيل (شب يلدا)، دومين آجيل(شب چهارشنبه سوري)، سومين آجيل (شب عيد) و چهارمين آجيل (که آجيل مشکل گشاست) خاص هر فصل مشخصي است.

يعني افرادي که مشکلي دارند به حضرت علي(ع) متوسل مي شوند و آجيل مشکل گشا را هفت شب جمعه بين مردم تقسيم مي کنند، به هر حال اگر چه اين موضوع ها نيت خاص مذهبي دارد اما بحث هاي ديگري هم در اين زمينه وجود دارد، به طور مثال هر يک از اين آجيل ها خاصيت خاص خود را دارند. آجيل مشکل گشا را بايد بين فقرا تقسيم کرد چون ثواب دارد.

تا حالا غذاي نذري حضرت را خورده ايد؟

بله. يک مرتبه که با همسرم به زيارت آقا علي ابن موسي الرضا (ع) آمده بوديم در صحن حرم آقايي 2 غذاي نذري به ما داد و گفت سهم شماست. من هم خيلي خوشحال شدم و آن روز مهمان حضرت بوديم.


http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1391/10/9/671171_650.jpg


با چه اثري بين بينندگان شناخته و مطرح شديد؟

همه من را با نام «عبدلي» مي شناسند. بعضي ها فکر مي کنند فاميلم عبدلي است ولي مي گويم فاميلم انصافي است و عبدلي همان نقشي است که با آن ماندگار شدم! به هر حال خيلي ها با همين نام صدايم مي کنند!

بهترين هديه اي که از مردم مي گيريد چيست؟

شادي و لبخند مردم بهترين هديه اي است که مردم به من مي دهند.

چند دهه اوستا و عبدلي را به همراه امير پارسي اجرا کرديد و محبوب مردم شديد فکر مي کنيد تا چه زماني اين زوج در کنار هم برنامه اجرا مي کنند؟

تلاش مي کنيم و طرحي هم به شبکه ها داديم که اين دو شخصيت در کنار هم حضور داشته باشند. عبدلي و اوستا همان نمايش آييني است، يعني در واقع برگرفته از نمايش سياه بازي است که به روز شده و بحث هاي روز را مطرح مي کند. چون سياه هم لباسش را عوض کرد و به روز شده است دليلي هم ندارد صورتش را سياه کند.

در حال حاضر چه مي کنيد؟

قراردادمان برای اجراي برنامه «آفتاب مهرباني» با تغيير مديريت به پايان رسيد. قرار است ۲ نمايش را به نويسندگي، کارگرداني و بازي خودم روي صحنه ببرم. البته در جشنواره آيين هاي سنتي و کودک هم حضور مي يابم. در نمايشي که شب يلدا بازي کردم رسمي داشت که برايم جالب بود.

در رودسر گيلان شب چله رسمي دارد و چند نفر لباس آهو به تن مي کنند و در شهر و جلوي در خانه ها مي چرخند که پيام شان بسيار زيباست، اين که چرا آهو را انتخاب مي کنند، خيلي جالب است آن ها مي گويند آهو حيوان نجيب و معصومي است و در زمستان نمي تواند روزي خود را به دست آورد. به همين دليل آن زمان به امام رضا (ع) پناه مي برد.

گيلاني ها مي گويند معصوميت آهو سبب مي شود مردم آگاه شوند که به فکر هم نوعان خود که وضعيت مناسبي ندارند، باشند. ما اين قسمت را که خيلي جالب و زيبا بود در نمايش خود آورده بوديم و من بحث ضامن آهو را آن جا مطرح کردم. بايد بگويم هميشه آرزومند شادي هاي مردم هستم چون با روحيه سلامت، رزق و روزي نيز فراهم مي شود.

برنامه اي نوروزي داريم که پژوهش ۵ ساله اي روي آن انجام داديم. پيشنهاد کرده ام اين کار را در مشهد، استان هاي خراسان رضوي، شمالي و جنوبي اجرا کنيم.