PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بیوگرافی و مصاحبه از قاسم افشار | خواننده



* sogand 21 *
1391,09,30, ساعت : 15:03
مصاحبه ویژه با قاسم افشار درباره البوم جدیدش دی 1391

«پس از مدتی دوری، ترجیح دادم آلبوم جدیدم را با فضایی متفاوت و به روز روانه بازار کنم امیدوارم رضایت مخاطبان را به همراه داشته باشد».ترانه های آلبوم جدید توسط بابک صحرایی، داریوش شهریاری، پگاه موسوی، مریم اسدی و افشین مقراضی سروده شده اند و دکتر محمدرضا چراغعلی، تورج شعبانخانی، شهاب اکبری، بهروز لطفی پور، امین قباد، امیر عباس حسن زاده، افشین مقراضی، بهروز علی یاری و بهرنگ قدرتی، ساخت موسیقی این اثر را به عهده داشته اند.گفتنی است قطعه خاطره انگیز «وقف پرنده ها» که از معروف ترین آثار قاسم افشار به حساب می آید، با تنظیم جدید و مدرن بهروز لطفی پور در این آلبوم قرار گرفته است. لطفی پور همچنین میکس و مسترینگ قطعات آلبوم «سکوت خیس» را انجام داده است.از قاسم افشار پیش از این آلبوم های «خواب گریه ها»، «قرمزته»، «برای خاطر تو» و «بازیگر» به بازار آمده بود.

http://s2.picofile.com/file/7589609137/pixee_blogfa_com_1.jpg
دوران ما غیرقابل مقایسه است

واقعا ما فضاي موسيقي دوران خودمان را نمي توانيم با فضاي موسيقي امروز مقايسه كنيم. چون در واقع نه ترانه هايي كه امروزه كار مي شود شبيه كارهاي ماست و نه موسيقي ها و تنظيم ها رنگ و بويي از شكل و فرم سابق در خود دارد. آهنگ هايي كه اين روزها ساخته و پخش مي شود كارهايي كاملا متفاوت با فضاهايي متفاوت تر است. كارهايي كه آن زمان توليد و پخش مي شد تعصب و تعهدي با خود داشت كه شناسنامه كار را تشكيل مي داد اما متاسفانه در آثار جديد هيچ اثري از تعهد و تعصب كه از نظر من پايه كار هنري است ديده نمي شود و به وضوح داريم همه روزه مي بينيم كه با اين همه حجم بالاي كار توليدي و تعداد بي شمار خوانندگان آنها روز به روز تعداد كارهاي خوب كمتر و محبوبيت آنها موقتي تر مي شود.

اولين اجرا؛ بهترين کار

«وقف پرنده ها» اولين كار اجرا شده من به طور حرفه اي بود كه در واقع معرفي خوبي براي من در جامعه موسيقي به حساب مي آمد. اين كار از طريق واحد موسيقي سازمان صدا و سينما براي اجرا در اختيار قرار گرفت.

اين قطعه به علاوه چند كار انگشت شمار ديگري كه همزمان با اين اثر ساخته و پخش مي شدند در آن دوران تازگي عجيبي در فضاي كلي موسيقي داشت كه از رسانه ملي پخش و شنيده مي شد. شعر اين كار از سروده هاي محمدعلي شيرازي و آهنگسازي آن بر عهده اكبر آزاد بود با تنظيم زيباي بهروز صفاريان كه كار را شنيدني تر کرد.

فاکتورهای شنیده شدن

من «وقف پرنده ها» را بسيار دوست داشتم و اين قطعه چه از لحاظ شعر و چه از لحاظ ملودي تنظيم، كاري بود كه در آن زمان واقعا هيچ كاري به اندازه آن شنيده و محبوب نشد. اما اين شنيده شدن مديون چند عامل بود كه مهم ترين آن شگفتي توليد چنين اثري با اين همه ويژگي متفاوت در فضاي موسيقي دهه 70 بود. زيرا تقريبا همه متعجب و مسحور شنيدن كارهايي با اين شكل و شمايل از طريق رسانه ملي شده بودند كه پيش از آن هيچ خبري از آن نبود. دليل ديگر آن حرفه اي بودن كار است. به جرات مي توانم بگويم كه «وقف پرنده ها» كاري قوي و دوست داشتني و به لحاظ فاكتورهايي مثل ترانه، ملودي و تنظيم پرقدرت بود.بنابراين همه عوامل در آن شرايط نبود موسيقي دست به دست هم دادند تا آن كار در زمان خود حسابي گل كند.اما اين را نبايد فراموش كنيم كه مهم ترين مسئله بعد از حرفه اي و زيبا بودن عوامل آن قطعه، پشتوانه خوب پخش آن كار بود. يعني كار در زمان خود آنقدر خوب پخش شد كه بالطبع وقتي كاري خوب پخش شود خوب هم شنيده و شناخته خواهد شد. در واقع همين ها عامل اصلي شناخته شدن من در دنياي موسيقي از طريق رسانه محسوب می شود.

با افزایش کارها، حمایت ها کم رنگ شد

در آن سال ها با نبود ماهواره و شبكه هاي مختلف برون مرزي كارهاي داخلي به خوبي حمايت و شنيده مي شد و به دليل حمايت خوبي كه از اين كارها صورت مي گرفت خود هنرمند و آثارش پررنگ تر مطرح مي شد.اما درست برعكس، امروزه كه ما با هجوم شبكه هاي رنگارنگ ماهواره اي و حجم و سرعت بالاي توليد كارها مواجه هستيم حمايت از كارهاي داخلي هر روز كمرنگ و كمرنگ تر مي شود. با وجود اين اتفاقات، موسيقي بي كيفيت توليد و به خوبي معرفي می شود. در عوض هيچ اتفاقي براي رشد موسيقي نمي افتد.پخش كار و بستر ارائه آن مهم ترين عامل شنيده شدن اثر است. چون در واقع حكم يك ويترين را براي كار يك هنرمند دارد.

بنابراين عدم آن باعث مي شود تا شما بدترين كارها را بشنويد در حالي كه آثار ما و هر هنرمند معتقد به كار خود حتي شنيده هم نشود. متاسفانه هيچگاه در اين چند سال اخير حمايتي كه بايد در جهت پخش از كارهاي فاخر توليد داخل به عمل مي آمد اتفاق نيفتاده و همين خود ضربه بزرگي را به جامعه موسيقي به خصوص كارهاي خوب توليد داخل وارد مي كند.دوستاني كه بايد حمايت كنند و نمي كنند ضربه بزرگي به كارهاي خوب مي زنند و به اين ترتيب آينده خوبي را براي نسل خوب موسيقي پاپ نمي توان متصور شد.

موسیقی رشد مثبتی نداشته

از نظر من در اين چند سال اخير اتفاق چندان خوبي براي موسيقي پاپ نيفتاده و قطعا به جاي پيشرفت كاملا پسرفت داشتيم. دليل آن اين است كه كارهاي خوب توليدشده از دوستان هنرمند متاسفانه با بي رحمي شنيده نشده و در عوض كارهاي بي ارزش كه به اجبار به گوش همه از هر طريقي رسيده فروخته و شناخته شده اند.من اميدوارم به جايي برسيم كه موسيقي پاپ امروز ما همين طور باقي نماند و مسير بهتري را بعد از اين همه فراز و نشيب پيدا و طي كند.

بود و نبودمان تفاوتی نداشت

7-6 سال دوري از فضاي موسيقي براي كسي كه عاشق موسيقي است اصلا ساده نيست اما فضاي موسيقي اين سال ها مرا وادار به اين سكوت اجباري كرد. با روندي كه از سال ها پيش در موسيقي به راه افتاد هيچ وقت از شرايط و اتفاق هاي آن تا به الان راضي نبودم چون به نظرم به جايي رسيده بودم كه احساس مي كردم خواندن و نخواندنم يكي است و هيچ تفاوتي نمي كند. اين هم فقط به دست من و ديگر دوستان هنرمند فعال در اين زمينه درست نخواهد شد بلكه ضعف مديريتي توليد و ارائه كارها بايد به سرعت برطرف شود.اتفاق هاي 7-6 سال اخير، نسل ما را در لاك خود فرو برد به طوري كه ترجيح داديم در اين آشفته بازار كمتر كار كنيم. من و نسل ما چيزي را از موسيقي طلب نداريم. نسل ما حكم نوك پيكان را براي موسيقي داشت كه جاده پيشرو را صاف و هموار كرد تا فضايي را براي موسيقي پاپ و فعالان آن درست كند. اين همه هرج و مرج در كارها و بي سروساماني موسيقي، ما را در اين مسير بي رمق كرده و به نوعي كنار زد.