PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : معرفی و نقد فیلم همبازی | غلامرضا رمضانی



FooLaD
1391،06،22, ساعت : 09:49 قبل از ظهر
کارگردان: غلامرضا رمضانی
تهیه کننده: مهدی کریمی
فیلمنامهنویس: غلامرضا رمضانی
صدابردار: یداله نجفی
صداگذار: امیرحسین قاسمی
طراح صحنه و لباس: عباس بلوندی
چهره پرداز: مهرداد میرکیانی
فیلمبردار: ساعد نیک ذات
تدوینگر: کاوه ایمانی
موسیقی: ناصر چشم آذر
مدیر تولید: مهدی مهابادی.

http://www.cinemakhabar.ir/Picture/image/10%2812%29.jpg

بازیگران : حمید فرخ نژاد ، نیکی کریمی ، پارسوآ پورقبادی ، رضا فیاضی ، خاطره حاتمی و خسرو احمدی

در خلاصه این فیلم آمده: امین پسربچه شش ساله ، مصرانه از والدینش می خواهد تا برای او خواهر یا برادری بیاورند.

FooLaD
1391،06،22, ساعت : 09:51 قبل از ظهر
غلامرضا رمضانی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون درباره تازهترین فعالیتهای خود گفت: طی سه سال گذشته تا به امروز سه بار فیلم سینمایی “گمشده” تا مرحله اکران پیش رفته و حتی برای آن تیزر ساختهایم و با پخش کننده هماهنگ شدهایم اما این موضوع به تعویق افتاده
وی افزود: با این حال پس از این مدت طولانی این بار قرار شده پس از به پایان رسیدن مدت زمان اکران “ضد گلوله”، فیلم “همبازی” روی پرده سینماها برود.
این کارگردان با گلایه از اتفاقاتی که تا امروز مانع از اکران فیلم او شدهاند، اظهار کرد: اگر این بار اتفاق خاصی نیفتد، فیلم ما اکران میشود و قرارداد این کار نیز بسته شده است و عصر جدید سرگروه فیلم سینمایی ما خواهد بود.
فیلم سینمایی “همبازی” با بازی نیکی کریمی و حمید فرخنژاد داستان پسربچهای است که میخواهد از تنهایی بیرون بیاید.
رمضانی ساخت سریال نوروزی شبکه دوم با عنوان “سیر و سرکه” را بر عهده داشت و این روزها مشغول به اتمام رساندن آخرین مراحل فیلم تلویزیونی “عملیات کرکس” برای مرکز سیما فیلم است. وی همچنین فیلمهای سینمایی “حیات”، “قفلساز” و “سبز کوچک” را کارگردانی کرده است

FooLaD
1391،06،22, ساعت : 09:52 قبل از ظهر
http://cinemapress.ir/Images/News/Larg_Pic/21-6-1391/IMAGE634829660683847296.jpg


سازنده آنونس: میثم مولایی
پخش: بنیاد سینمایی فارابی

دانلود فيلم (http://cinemapress.ir/Images/News/AtachFile/21-6-1391/FILE634829628693637561.wmv)

alizee
1391،07،14, ساعت : 05:23 بعد از ظهر
خبرگزاری فارس: «همبازی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی از هفته آینده در طرح سینما مدرسه اکران میشود؛ «دیو و دلبر»، «رویای سینما»، «پنهان» و «ملکه» فیلمهای بعدی هستند که در این طرح اکران میشوند.



http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1390/10/25/13901025000004_PhotoA.jpg





به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، اولین پاسداشت طرح ملی سینما مدرسه با حضور «سید احمد میرعلایی» مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، «سعید هاشمی» مدیر طرح سینما مدرسه و جمعی از مدیران آموزش و پرورش شب گذشته در سینما فرهنگ برگزار شد.

* 250 هزار مخاطب در طرح سینما مدرسه به تماشای فیلم نشستند

سعید هاشمی در ابتدای این مراسم گفت: سینما مدرسه در پی کشف حلقه مفقوده میان تولید و عرضه فیلم برای مخاطبان کودک و نوجوان است. این طرح با اکران فیلم سینمایی «مامان بهروز منو زد» به صورت آزمایشی در تهران و 7 استان آغاز شد و حدود 250 هزار دانش آموز به تماشای فیلمهای این طرح نشستند.

* «همبازی» دومین فیلم اکران سینما مدرسه است

وی ادامه داد: فیلم «همبازی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی از هفته آینده در طرح سینما مدرسه اکران میشود. «دیو و دلبر»، «رویای سینما»، «پنهان» و «ملکه» فیلمهای بعدی هستند که در این طرح اکران میشوند. همچنین اولین فیلم سینمایی پس از انقلاب برای کودکان ابتدایی و پیش دبستان با همکاری آموزش و پرورش و بنیاد فارابی در مرحله تولید قرار دارد.

* سینما مدرسه علاوه بر تولید پیگیر حضور فعال دانش آموزان است

به گفته هاشمی، سینما مدرسه علاوه بر تولید و اکران فیلم پیگیر حضور فعال دانش آموزان در تولید فیلم هم است تا فیلمها با کارشناسی بهتر در اختیار مخاطبانشان قرار گیرند.

* میرعلایی: طرح سینما مدرسه افق روشنی را برای سینمای کودک ترسیم میکند

همچنین «سید احمد میرعلایی» مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی پس از صحبتهای هاشمی گفت: خطر اکران نشدن فیلمها موجب میشود بخش خصوصی از سرمایهگذاری در سینمای کودک هراس داشته باشد. در واقع سینما و فیلم دو موضوع مجزا هستند. زمانی که فیلمی برای سینما ساخته میشود جماعتی برای تماشای فیلم به سالنها جذب میشوند. برخی فیلمها ممکن است در جشنواره ها یا تلویزیون و یا حوزه نمایش خانگی اثر خوبی داشته باشند اما وقتی نام سینما پیش میآید یعنی سالنی پر از مخاطب که فیلم را روی پرده تا انتها دنبال میکنند و احساسات مشترک بروز میدهند.
میرعلایی با تاکید بر این که سرمایه سینما مخاطب است، تصریح کرد: توقع کودکان و نوجوانان به دلیل وجود سرگرمیهای تازه بالا رفته است و گویا ایجاد سینمایی که بتوان به صورت مشترک به تماشای آن نشست، سخت شده است. در دنیا در این جشنواره ها فیلمهایی را نشان میدهند که اصلا به درد این قشر نمیخورد و فرهنگیترین جشنواره کودک در کشور ما برگزار میشود.
وی در ادامه افزود: در مورد جذب مخاطبان سینما تنها درآمدزایی مطرح نیست. میتوان در محیط های اجتماعی همچون سینما رفتارهای اجتماعی را فرا گرفت همان طور که اروپا بخشی از امنیت ملیاش را در سالنهای سینمایش جستجو میکند.
دبیر جشنواره فیلم کودک در پایان سخنانش بیان داشت: این طرح میتواند افقهای روشنی را برای سینمای کودک ترسیم کند.

* عراقی: دانش آموزان دوست دارند در برنامههای فرهنگی و سینمایی نقش داشته باشند

همچنین معاون مدیر کل پرورشی معاونت پژوهشی وزارت آموزش و پرورش هم در این مراسم گفت: دانش آموزان دوست دارند در برنامههای فرهنگی و سینمایی نقش داشته باشند و ما انتظار داریم شاهد جشنوارهای مجزا برای این دانش آموزان باشیم.
عراقی در مورد فعالیتهای طرح سینما مدرسه توضیح داد: اکران و نمایش فیلمهای دانش آموزی، توسعه فعالیتها و برگزاری جشنواره های دانش آموزی، تولید فیلمهای کودک و نوجوان براساس سلایق کودکان و ورود سینما مدرسه به مناطق محروم از برنامههای پیش بینی شده در این طرح است.

* نیکخواهآزاد: فیلمهایی که کودکان از آن لذت ببرند به اندازه کافی نداریم

در ادامه «وحید نیکخواه آزاد» کارگردان سینما گفت: یکی از معضلات سینمای کودک این بوده که 9 ماه از سال مخاطبان اصلی خود را در اختیار نداریم چرا که در اختیار آموزش و پرورش هستند. در حال حاضر با اجرای چنین طرحی بچهها و سالن برای نمایش فیلم وجود دارد اما فیلمهایی که کودکان از آن لذت ببرند به اندازه کافی نداریم. باید راهی باز شود که بخش خصوصی از ساخت فیلم کودک احساس خطر نکند زیرا برای نهادهای دولتی بازگشت سرمایه اهمیت چندانی ندارد و شاید فیلم های تولید شده از این طریق به لحاظ فرهنگی غنی باشند اما جذابیت کافی را نداشته باشند.
وی اظهار کرد: فیلم «کلاه قرمزی و بچه ننه» توسط بخش خصوصی ساخته شده است اما چطور تهیه کنندگان دیگر به فکر معرفی شخصیت دیگری همچون کلاه قرمزی نیستند. در واقع مشکل ترس از عدم بازگشت سرمایه است. مسئولان آموزش و پرورش باید راهکارهایی را ابداع کنند که بخش خصوصی به سینمای کودک بازگردد زیرا این سازمان 12 میلیون مخاطب کودک و نوجوان را در اختیار دارد.
در انتهای این مراسم از افراد و مدارسی که مشارکت فعالی در طرح سینما مدرسه داشتهاند تقدیر شد و با اکران فیلم «همبازی» این مراسم به پایان رسید.

FooLaD
1391،07،19, ساعت : 04:44 بعد از ظهر
سینماپرس-گروه سینما/ فیلم سینمایی «همبازی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی و تهیه کنندگی مهدی کریمی روی پرده سینماها رفت.

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «همبازی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی و تهیه کنندگی مهدی کریمی روی پرده سینماها رفت.

سینما پردیس آزادی تهران - خیابان بهشتی نبش خالد اسلامبولی (وزرا) ، تلفن : 021-84480، سانس: 12:45 16:15 19:45

سینما پردیس راگا تهران - شهرری اتوبان شهید آوینی خ کریم شیرازی جنب شهروند ، تلفن : 021-55907070 ، سانس: 08:00 10:00 12:00 14:00 16:00 20:30

سینما فرهنگ تهران - شریعتی - بالاتراز خیابان دولت ، تلفن : 021-22601205 ، سانس: 12:00 16:00 20:00

سینما اریکه ایرانیان تهران - بلوار شهید فرحزادی نبش ارغوان ، تلفن : 021-22370001، سانس: 15:00 18:45

سینما پردیس ملت تهران - اتوبان نیایش - روبروی کردستان ، تلفن : 021-23162، سانس: 12:15 16:00

در این فیلم: حمید فرخ نژاد – نیکی کریمی – پارسوآ پورقبادی – رضا فیاضی – خاطره حاتمی – خسرو احمدی به ایفای نقش می پردازند.

خلاصه داستان: امین پسر 4 ساله تنها فرزند خانواده برای داشتن همبازی در خانه از پدر و مادرش میخواهد که با آوردن نوزاد به جمع خانواده او را از تنهایی بیرون بیاورد اما پدر و مادر به علت مشکلات مالی نمیپذیرند. امین با اصرارهای فراوان آنها را بر سر دوراهی قرار میدهد که بین آوردن نوزاد یا داشتن یک کره الاغ، یکی را انتخاب کند تا او در خانه همبازی داشته باشد!

سایر عوامل:ساعد نیک ذات(فیلمبردار) - عباس بلوندی (طراح صحنه و لباس) - مهرداد میرکیانی (طراح گریم) - یدالله نجفی (صدابردار) - مهدی مهابادی (مدیر تولید)- صالح غربیجوان (دستیار اول کارگردان و برنامه ریز) - فهیمه کرمی (منشی صحنه)- سعید خادمی (دستیار فیلمبردار) -بهزاد جعفری (مدیر صحنه)- منصورمیرشکاری (دستیار کارگردان) - امیرحسین سعیدی و ساناز سرمدی (مجریان گریم) - مجتبی زندیه (مدیر تدارکات) - جلال حمیدی (عکاس) - علی صمدپور(آهنگساز) - کاوه ایمانی (تدوین).

alizee
1391،07،28, ساعت : 08:23 بعد از ظهر
خبرگزاری فارس: فروش فیلم سینمایی «همبازی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی پس از یک هفته از اکران به رقم ۲۲ میلیون تومان رسید.



http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/04/31/13910431000492_PhotoA.jpg



به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، فروش فیلم سینمایی «همبازی» به کارگردانی غلامرضا رمضانی پس از یک هفته از اکران به رقم 22 میلیون تومان رسید.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000233_PhotoL.jpg





«همبازی» داستان پسربچه شش سالهای را روایت میکند که از والدینش میخواهد یک همبازی برای او به دنیا آورند.
حمید فرخنژاد، نیکی کریمی، پارسوآ پورقبادی، رضا فیاضی، خاطره حاتمی و خسرو احمدی بازیگران این فیلم هستند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000237_PhotoL.jpg





عواملی این فیلم عبارتند از: مهدی کریمی (تهیه کننده) - غلامرضا رمضانی (نویسنده فیلمنامه و کارگردان)- ساعد نیک ذات(فیلمبردار) - عباس بلوندی (طراح صحنه و لباس) - مهرداد میرکیانی (طراح گریم) - یدالله نجفی (صدابردار) - مهدی مهابادی (مدیر تولید)- صالح غربیجوان (دستیار اول کارگردان و برنامه ریز) - فهیمه کرمی (منشی صحنه)- سعید خادمی (دستیار فیلمبردار) - بهزاد جعفری (مدیر صحنه)- منصور میرشکاری (دستیار کارگردان) - امیر حسین سعیدی و ساناز سرمدی (مجریان گریم) - مجتبی زندیه (مدیر تدارکات) - جلال حمیدی (عکاس) - علی صمدپور(آهنگساز) - کاوه ایمانی (تدوین) سایر بازیگران: پارسا پورقبادی - رضا فیاضی - مهران رجبی - خاطره حاتمی - شیوا خسرومهر - جواد عزتی.
فیلم سینمایی همبازی محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و شرکت وراهنر است.

*dorsa*
1391،08،01, ساعت : 03:57 بعد از ظهر
خبرگزاری فارس: فیلم «همبازی» یک شکست دوجانبه است، نه آنقدر جذاب است که بتوان چشم بر روی اشکالات بست و نه آنقدر پرمحتوا که با رغبت بتوان داستان را تا انتها دنبال کرد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/04/31/13910431000492_PhotoA.jpg


امروزه اثرات هنر و به ویژه هنر سینما در تربیت و اصلاح یا ایجاد ناهنجاریهای رفتاری کودک و نوجوان از دید کسی پنهان نیست. هنر درمانی موجب ارتقاء سطح مهارتهای ارتباطی و افزایش پیشرفت و موفقیت تحصیلی دانش آموزان با ناتوانیهای مختلف در مدرسه میشود و به همین دلیل است که گاهی نمایش فیلمی برای کودکان زیر 14 سال یا 12 سال – به عنوان مثال - ممنوع میشود؛ چرا که کودک و نوجوان با الگو قرار دادن رفتارها و حتی افکار قهرمان فیلم، تلاش میکند خود را شبیه او سازد و این دقیقا همان نکتهای است که باید به آن توجه کرد؛ چرا که اگر این شخصیت شبیه او باشد و رفتارهای اشتباه او را ببیند، در یک مسیر منطقی تلاش میکند آن کار زشت را انجام ندهد و شاید این آرمانیترین شکل یک فیلم ویژه کودک یا نوجوان باشد. سرگرمی بعلاوه آموزش به کودک و نوجوان و والدین او؛ چرا که هنر میتواند همراه با سایر درمانهای رفتاری شناختی و پزشکی به عنوان نوعی ساز و کار برای مواجهه و غلبه بر مشکلها مورد استفاده قرار گیرد و البته این مشکل بزرگ سینمای کودک و نوجوان ایران است. گاهی آنچنان غرق در مباحث جدی میشود که دیگر حتی برای تماشاگر خردسالش کشش و جذابیتی ندارد. واژه سینمای درباره کودک و نوجوان اسمی است که بر اینگونه فیلمها نهاده شده، یعنی فیلمی که قهرمان اصلیاش یک کودک یا نوجوان است اما فضای فیلم و مفاهیم موجود در آن برای تماشاگر بزرگسال مناسب است و یا فیلمی است که فقط جنبه تفریحی و وظیفه سرگرم کردن تماشاگر خردسالش را بر عهده دارد و نیاز به ذکر نیست، اسامی اینگونه فیلمها که فراوانند.


http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000239_PhotoL.jpg

فیلم به تنهایی قرار است یک فیلم ویژه کودکان باشد که اتفاقا میخواهد هم تماشاگر خردسال را خرسند کند، هم تماشاگر بزرگسال را و به همین دلیل است که بکارگیری ستارههای سینما و تلویزیون در نقشهای اصلی چندان تعجببرانگیز نیست، اما آیا در برآوردن اهداف خود موفق بوده است؟
بیایید نگاهی به داستان فیلم بیندازیم: امین پسرکی است که دلش خواهر یا برادر میخواهد تا با او بازی کند و مادرش به دلیل اینکه کارمند است مخالف این قضیه است. به هر حال امین شرط دست برداشتن از خواستهاش را نگاهداری یک خر در آپارتمان عنوان میکند و خانوادهاش میپذیرند و در نهایت در سکانس پایانی که فلاش فوروارد است میبینیم که مادر و پدر امین یک خواهر برای او به دنیا آوردهاند.



http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000233_PhotoL.jpg

از منظر روانشناسی کودک، امین یک پسر لجباز است و دلیل لجبازیهای بیمنطق او هم توجه مشروط والدین اوست. این یعنی والدین به او میگویند: اگر فلان کار را کنی آن وقت خیلی بچه خوبی هستی و با این کار خوب بودن یا نبودن کودک را به انجام دادن یا ندادن فقط همان کار مشروط میکنند. از سوی دیگر توجه بسیار زیاد به این کودک نیز میتواند دلیل لجبازی او باشد. نباید از این موضوع غافل شد، والدینی که خود ضد و نقیض صحبت میکنند و خودشان لجباز هستند، در واقع لجبازی را آموزش میدهند و طبیعی است که کودک هم همانطور بار میآید.


http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000230_PhotoL.jpg

با تصویری که فیلم از این خانواده نشان میدهد مثلا برای فرزندشان تئاتر بازی میکنند یا رفتارهای تهاجمی ندارند و تلاش دارند با گفتوگو مساله را حل کنند، دور از ذهن نیست که برای بیننده بزرگسال حداقل راه حلی برای برخورد با این مشکل به تصویر کشیده شود و بیننده خردسال هم بداند که لجبازی او چه ظاهر بدی دارد اما فیلم نه تنها این کار را نمیکند بلکه با روی آوردن به کلیشههای دم دستی و سادهانگارانه و آن پایان نچسب دوستی مدیر ساختمان با لاکپشت و بچه دار شدن خانواده، تمام پیشبینیها را از بین میبرد. دقت کنید که در این فیلم نه تلاش شده دنیا از دید امین به نمایش کشیده شود که بیننده با او همذات پنداری کند و دلش برایش بسوزد و آشکارا قصد آموزش مثلا برخورد با لجبازی کودکان یا آشنا کردن کودک با مشکلات زندگی بزرگسالان را ندارد و نگاهی است که نه به درد آموزش میخورد، نه آنچنان جذاب است که به درد تفریح بخورد! و البته فضاهای عجیب و غریب و روابطی که گاه به حماقت نزدیکتر میشوند، به علاوه دستورالعملها و کلیشههای رایج نخنما شده را به این فیلم اضافه کنید.


http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000243_PhotoL.jpg

بازی کریمی و فرخنژاد در دو نقش اصلی نیز نکته خاص و برجستگی ویژهای ندارد که به آن اشاره شود. به هر روی این فیلم یک شکست دوجانبه است، نه آنقدر جذاب است که چشم بر روی هر چیز دیگر بست و نه آنقدر پرمحتوا که با رغبت داستان را تا انتها دنبال کرد.


نویسنده: لاله محمودی
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران

alizee
1391،08،02, ساعت : 04:45 بعد از ظهر
خبرگزاری فارس: «همبازی» صرفاً به تبعات تک فرزندی نمیپردازد بلکه با پیش کشیدن مسئله تجرد مدیر مجتمع، به لزوم تشکیل خانواده و مشکلات ازدواج نکردن نیز گوشه چشمی دارد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/04/31/13910431000492_PhotoA.jpg

«همبازی» فیلم ساده و سالمی است که میکوشد مشکلات خانوادگی و اجتماعی ناشی از زندگی در پایتخت، برنامههای بهداشت باروری و تنظیم خانواده، پیآمدهای روانی ناشی از ازدواج نکردن و... را دراماتیزه و با زبان طنز به نقد بکشد.
این قبیل مباحث معمولا با زبانی خشک و رسمی در رسانهها و کلاسهای آموزشی انعکاس مییابند. مخاطبین امروز نیز برخلاف همتایان پیشین خود از پیامهای رسانهای رسمی و آموزش مستقیم در این حیطه استقبال چندانی نمیکنند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000242_PhotoL.jpg
«غلامرضا رمضانی» برای طرح این مسائل روش بسیار مناسبی را برگزیده است، او در «همبازی» مباحث پیشگفت را دراماتیزه و رنگی از طنز به آن پاشیده است. مخاطبین این فیلم خود را خواننده صفحه اجتماعی یا علمی یک روزنامه یا فراگیر یک کلاس آموزش بهداشت خانواده فرض نمیکنند بلکه آنها لحظات فرحبخشی را با فیلم، داستان و کاراکترهای آن سپری میکنند و در انتها نیز پیامهای نهفته درون «همبازی» (نقش سازنده خواهر یا برادر در رشد روانی کودکان، فوائد ازدواج، مضرات تجرد، دشواری زندگی در شهرهای بزرگ و مدرن، محدودیتهای آپارتماننشینی و...) را خیلی راحت دریافت میکنند.
امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، آموزش غیرمستقیم و «آموزش از طریق رسانه» بیش از گذشته مورد توجه نظامها و سیستمهای آموزشی واقع شده و از مردم و فراگیران جواب گرفته است اما متأسفانه در مملکت ما این مهم آن چنان که شایسته است، جدی گرفته نمیشود. تصور کنید اگر قرار بود همه پیامهای «همبازی» از طرق مرسوم و متداول مثلا آموزش چهره به چهره یا آموزش کلاسی به مردم ارائه میشد، چقدر احتمال پس زدن مخاطب و عدم درک پارهای از پیامهای سلامت محور فیلم افزایش مییافت.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000237_PhotoL.jpg
در فیلم «همبازی» این فرصت برای مخاطبین ایرانی فراهم آمده تا با تعقیب زندگی زوجی تک فرزند، با گوشهای از مشکلات اجتماعی همراه با راهکارهای غلبه بر این مشکلات آشنا شوند؛ در سینمای ایران که عمدتاً فقط به طرح معلول میپردازد و از طرح علت و راهکار طفره میرود، وجود فیلمی مثل «همبازی» که علاوه بر طرح مشکل به ارائه حل آن مشکل نیز پرداخته، غنیمت است: «امین» پسر بچه بازیگوشی است که به رغم برخورداری از رفاه نسبی، احساس تنهایی میکند و معتقد است که برای غلبه بر این احساس باید خواهر یا برادری داشته باشد اما والدین او منصور (حمید فرخنژاد) و نغمه (نیکی کریمی) که درگیر روزمرگی و امرار معاش شدهاند، داشتن یک بچه را کافی میدانند و اصلاً فرصت فکرکردن به تولد فرزند دوم را ندارند. فیلم در واقع تلنگری است به زوجهای جوان ایرانی که در وانفسای زندگی ماشینی امروز، قدری هم به دور و بر خود نگاه کنند و نیازهای روانی و اجتماعی فرزندان شان را دریابند. «امین» استدلالهای پدر و مادرش برای بچهدار نشدن را نمیپذیرد و از آنها میخواهد تا برای رفع تنهایی، کره الاغی را به خانه بیاورند! همدمگزینی بچهها بالاخص بچههای بدون خواهر و برادر یک امر طبیعی است.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000239_PhotoL.jpg
در فیلم «همبازی» شاهدیم که چگونه تنها فرزند خانواده وقتی از داشتن خواهر یا برادر ناامید میشود، برای پر کردن خلأ عاطفی خود حاضر میشود تا یک حیوان را به جای انسان و به عنوان همدم برگزیند! و به این ترتیب بخشی و نه همه خواسته بحق خود را جامه عمل پوشاند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000233_PhotoL.jpg
«منصور» و «نغمه» سرانجام پس از کلنجارهای فراوان به خواسته «امین» تن میدهند اما وارد کردن کره الاغ به محل سکونتشان که یک مجتمع بزرگ آپارتمانی است باید مخفیانه و دور از چشم مدیر مجتمع (رضا فیاضی) که آدم فضولی است، صورت گیرد.
کره الاغ به لطایف الحیل به داخل آپارتمان منتقل میشود اما با ورود کره الاغ به مجتمع آپارتمانی، دردسرها و اتفاقات ناخوشایندی رقم میخورند.
در این موقعیت جدید «منصور» و «نغمه» باید تمام تلاش خودشان را بکنند تا مزاحمتی برای همسایهها ایجاد نشود، به همین علت به پنهانکاری ناخواسته رو میآورند و در نهایت به این نتیجه میرسند که کره الاغ را از زندگی فرزندشان حذف کنند و با بچهدار شدن مجدد به نیاز و خواسته فطری و بجای او پاسخ شایستهای دهند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000235_PhotoL.jpg
«همبازی» صرفاً به تبعات تک فرزندی نمیپردازد بلکه با پیش کشیدن مسئله تجرد مدیر مجتمع، به لزوم تشکیل خانواده و مشکلات ازدواج نکردن نیز گوشه چشمی دارد. هم مدیر مجتمع و هم «امین» آدمهای تنهایی هستند. معادلسازی نسبی این دو کاراکتر، مفهوم تنهایی در دنیای شلوغ معاصر را به رخ میکشد. «غلامرضا رمضانی» در «همبازی» نشان میدهد که هیچ کدام از این دو آدم خوشبخت نیستند، چون نیاز فطریشان برای اجتماعی زیستن ارضاء نشده است. مدیر مجرد از درک زندگی و نیازهای متأهلین عاجز است. او با سرک کشیدن در زندگی دیگران با تنهایی مبارزه میکند، «امین» نیز تنهاییاش را به جای انسان با حیوان پر میکند! هر دو هم ره به خطا رفته و به مسیر انحرافی کشانده شدهاند. فیلم البته به علت محدودیت زمانی، مانور چندانی روی مسئله ازدواج نکردن نمیدهد، تجرد مدیر مجتمع و موقعیتهای کمیکی که از این بابت خلق میشوند، خود میتواند دستمایه یک فیلم سینمایی قرار گیرد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000230_PhotoL.jpg
زوج تک فرزند «همبازی» نیز آدمهای تنهایی به نظر میرسند. آنها به علت مشغله کاری نه فرصت با هم بودن دارند نه میتوانند به اندازه کافی در کنار فرزندشان باشند. پدرها و مادرهای ایرانی روز به روز فاصله بیشتری از هم و از بچههایشان میگیرند.
«منصور» و «نغمه» ناگزیرند به نوبت در خانه بمانند یا از خانه خارج شوند تا «امین» تنها نماند. میزان همصحبتی و همنشینی این زوج با فرزندشان کافی نیست و این همان مشکل جامعه ما در سال های اخیر است.
حضور «نیکی کریمی» و «حمید فرخنژاد» در فیلمی با حال و هوای «همبازی» دور از انتظار است اما این نکته را از یاد نبریم که برای تغییر نگرش و باورهای مردم از طریق سینما، تنها تولید فیلم کفایت نمیکند و خود فیلم نیز باید آن قدر جذاب باشد که بیننده را تا پایان با خود همراه کند بنابراین در این قبیل تولیدات که ضمن به تصویر کشیدن یک داستان سرگرمکننده و خندهدار، میخواهند ارائه دهنده پیامهای بهداشتی هم باشند باید تا میتوان بر جذابیت فیلم افزود و از چهرههای محبوب، مشهور و آشنا استفاده کرد.
در سینمای ایران معمولا فیلمهایی که نیم نگاهی به مسائل اجتماعی دارند و با تأخیر اکران میشوند، تازگی مضمون خود را از دست میدهند اما به نظر میرسد تأخیر طولانی در اکران «همبازی» به نفع آن تمام شده است زیرا فیلم زمانی ساخته شد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سیاست «فرزند کمتر ، زندگی بهتر» را تعقیب میکرد اما از خوششانسی زمانی بر پرده نشسته است که این وزارتخانه عکس سیاست قبلی خود یعنی ترویج چند فرزندی را تعقیب میکند؛ به این ترتیب «همبازی» عملاً به فیلمی تبدیل شده در راستای سیاستهای روز دولت و وزارت بهداشت! با این حساب «همبازی» فیلم بسیار مناسبی برای جامعه گریزان از ازدواج و در حال پیر شدن ایران محسوب میگردد و پر بیراه نیست اگر توصیه کنیم این فیلم پس از اتمام اکران و عرضه در شبکه نمایش خانگی، بارها و بارها از سیمای جمهوری اسلامی ایران در ساعات پربیننده پخش شود. اگر این امر تحقق یابد، آن گاه نقش مثبت و سازنده هنر هفتم در تحقق بخشیدن به سیاست های بهداشتی و تبلیغ غیرمستقیم پیامهای سلامت محور بیش از پیش آشکار و شناخته خواهد شد.
نویسنده:
شهرام خرازیها
عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران

*dorsa*
1391،08،04, ساعت : 12:04 قبل از ظهر
خبرگزاری فارس: کارگردان «همبازی» با اشاره به شیوه نمایش سانسی این فیلم در برخی سینماها و عدم تبلیغات مناسب، در اعتراض به شرایط نامساعد اکران فیلمش درخواست کرد مسئولین فارابی از ادامه اکران «همبازی» صرف نظر کنند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/08/03/13910803000497_PhotoA.jpg


به گزارش خبرگزاری فارس، مراسم نمایش خصوصی فیلم سینمایی «همبازی» با حضور کارگردان، جمعی از عوامل فیلم، منتقدان و اهالی رسانه شامگاه روز سهشنبه دوم آبانماه در سالن نمایش بنیاد سینمایی برگزار شد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/08/03/13910803000500_PhotoL.jpg

غلامرضا رمضانی کارگردان فیلم «همبازی»

* رمضانی: «همبازی» همه شاخصههای یک فیلم را خوب را دارد

در این مراسم قبل از آغاز فیلم، «غلامرضا رمضانی» کارگردان فیلم سینمایی «همبازی» با اعتراض به وضعیت کنونی اکران در سینماها گفت: «همبازی» به اعتقاد من همه شاخصههای یک فیلم خوب را دارد؛ از تیم بازیگری تا فیلمنامه فانتزی که برای کودک و نوجوان جذاب است و حتی ساختار و تکنیک آن. اما متاسفانه در اکران عمومی که آن هم بعد از سه سال اتفاق افتاده، شرایطی رخ میدهد که فیلم نتواند به جایگاه واقعی خودش در فروش برسد.
http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/08/03/13910803000510_PhotoL.jpg
بر پایه این گزارش، بیان مشکلاتی درباره تبلیغات فیلم و عدم همیاری مناسب نهادی مثل شهرداری تهران، عدم حمایت کافی در زمینه پخش تیزرهای حمایتی فیلمهای کودک و نوجوان در صدا و سیما و لزوم توجه بیشتر رسانه ملی به این گونه سینمایی، عدم همکاری مناسب آموزش و پرورش و طرح سینما مدرسه با این فیلم از دیگر محورهای گلایه «رمضانی» از شرایط اکران فیلم بود.
وی در خاتمه سخنانش با اشاره به نوع و شیوه نمایش سانسی در برخی سینماها و عدم تبلیغات مناسب از سوی سینماداران در اعتراض به شرایط نامساعد اکران فیلمش در خواست کرد تا مسئولین بنیاد فارابی از ادامه اکران «همبازی» صرفنظر نمایند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/08/03/13910803000502_PhotoL.jpg

همچنین «ساعد نیکذات» مدیر فیلمبرداری و «رضا فیاضی» یکی از بازیگران
«همبازی» نیز که در مراسم یاد شده حضور داشتند، با اشاره به وضعیت نامطلوب سینمای کودک و نادیده انگاشتن این گونه سینمایی از سوی سینمای بدنه و همچنین بیتوجهی بخش خصوصی به سینمای کودک در ساخت و اکران، ضمن تقدیر از بنیاد فارابی در زمینه پخش فیلمهای فرهنگی و سینمای کودک خواستار توجه بیشتر بنیاد سینمایی فارابی به وضعیت اکران اینگونه فیلمها شدند.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/08/03/13910803000498_PhotoL.jpg

* حسن نجاریان: پخش فیلمها توسط فارابی صرفا یک اقدام حمایتی است

همچنین حسن نجاریان قائم مقام بنیاد سینمایی فارابی نیز در سخنان کوتاهی ضمن خیر مقدم به حاضران اظهار امیدواری کرد تا برنامه نمایش خصوصی فیلمهای ایرانی و خارجی بنیاد برای اهالی رسانه و منتقدان سینمایی تداوم یابد و دستاندرکاران رسانههای گروهی در گزارشها و نقدهای خود توجه بیشتری به سینمای کودک و فیلم های فرهنگی داشته باشند.
قائم مقام بنیاد فارابی با تاکید بر این نکته که نقش بنیاد حمایت از ساخت آثار ارزشمند در گونههای مختلف سینمایی است تصریح کرد: بنیاد قصد نداشته و ندارد که در بحث اکران ورود پیدا کند اما متاسفانه شرایط نا عادلانهای که در حوزه اکران حاکم بوده و سبب شده تا فیلمهای فرهنگی، مخاطب خاص و بخش اعظم سینمای کودک و نوجوان مورد بیمهری قرار گیرند باعث شد تا بنیاد فارابی پس از مدتها سیستم پخش خود را مجددا فعال سازد تا مجالی هر چند اندک برای دیده شدن این گونه فیلمها برای مخاطبان سینما فراهم آید.
حسن نجاریان در بخش دیگری از مراسم قبل از شروع نمایش فیلم نیز به روی صحنه آمد و ضمن قابل تعمق خواندن سخنان غلامرضا رمضانی اظهار امیدواری کرد تا نهادها و سازمانهای مختلف همچون شهرداری تهران، سازمان صدا و سیما، آموزش و پرورش و ... با همیاری همدیگر توجه افزونتری به سینمای فرهنگی و به ویژه فیلمهای کودک و نوجوان داشته باشند.

* رضا *
1391،08،04, ساعت : 12:12 قبل از ظهر
من یکی که از نیکی بدم میاد:-2-31-:

alizee
1391،08،06, ساعت : 05:19 بعد از ظهر
خبرگزاری فارس: غلامرضا رمضانی کارگردان فیلم «همبازی» با انتشار دلنوشتهای از بیتوجهی به سینمای کودک گلایه گرد.




http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/08/03/13910803000497_PhotoA.jpg





به گزارش خبرگزاری فارس، «غلامرضا رمضانی» کارگردان فیلم سینمایی «همبازی» در دل نوشتهای که در اختیار پخش بنیاد سینمایی فارابی قرار داده است، نسبت به برخی بیتوجهیها به سینمای کودک گلایه گرد.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000239_PhotoL.jpg
بخشهایی از این یادداشت به شرح زیر است:
چه یادداشتی بنویسم؟ دلم گرفت! از اینکه همه شعار میدهند که از سینمای کودک حمایت میکنند. همه میگویند سینمای کودک حیاتیترین گونه سینماست. دلم میسوزد برای فیلم سینمایی «همبازی» که تلاش میکند بگوید بچهها با همبازی بزرگ میشوند. بچهها بیهمبازی خموده، گوشهگیر و انزواطلب میشوند. وای به روزی که بچهها سنگ صبوری برای عاطفهها و احساساتشان نداشته باشد! صد حیف که فیلم «همبازی» را مردم نمیبینند تا اهمیت خطر را متوجه بشوند!؟ ... پس حمایت از فیلم کودک چه میشود؟ این فیلم با دو ستاره، فضای شاد و شنگولش لایق این فروش نیست.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000237_PhotoL.jpg

به گزارش فارس، «همبازی» قصه زندگی امین پسر 4 ساله تنها فرزند خانوادهای را روایت میکند که برای داشتن همبازی در خانه از پدر و مادرش میخواهد با آوردن نوزاد به جمع خانواده او را از تنهایی بیرون بیاورد اما پدر و مادر به علت مشکلات مالی نمیپذیرند. امین با اصرارهای فراوان آنها را بر سر دوراهی قرار میدهد که بین آوردن نوزاد یا داشتن یک کره الاغ، یکی را انتخاب کند تا او در خانه همبازی داشته باشد!

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/07/14/13910714000233_PhotoL.jpg
نیکی کریمی، حمید فرخ نژاد، پارسا پورقبادی، جواد عزتی، رضا فیاضی و خسرو احمدی بازیگران جدیدترین ساخته غلامرضا رمضانی هستند.

bahar fcr
1392،05،17, ساعت : 03:11 بعد از ظهر
بدک نبود:-2-31-:

pari8maah7
1392،05،19, ساعت : 05:06 بعد از ظهر
ازش خوشم میاد نکه حمید فرخ نژاد توشه:mrgreen:

p@rmis
1393،02،22, ساعت : 10:43 بعد از ظهر
تحلیلی از : حسین پاشاپور

فیلم " همبازی " را به سختی می توان در ژانر خاصی قرار داد چرا که این فیلم معجونی ست که صرفا نمیتوان گفت که در ژانر کودک ساخته شده یا در محدوده تعریف ژانر اجتماعی می گنجد یا از آن به عنوان فیلمی نام برد که بوی کمدی میدهد .

داستان فیلم از آنجایی آغاز می گردد که پسر یکدانه کوچک خانواده فرخ نژاد و نیکی کریمی از تنهایی رنج می برد و اصرار او نیز بر داشتن برادر و یا خواهری که با وجودش از تنهایی خلاصی یابد بدلیل کمبود وقت شدید پدر و مادر در فرزند داری مورد توجه قرار نمی گیرد و او در آخرین وعده ی مادرش که به او می گوید به جز خواهر یا برادر هرچه که دلش بخواهد میتواند داشته باشد و علیرغم زندگی آپارتمان نشینی تقاضای داشتن یک کره الاغ را مطرح میکند و ...

فیلمنامه فیلم "همبازی" گرچه مانند بسیاری از فیلمنامه هایی که متاسفانه درفیلمهای سینمایی ساخته شده این چندساله سینمای ایران مشاهده می کنیم دارای چهارچوب و اسکلت استاندارد یک فیلم حتی متوسط هم نیست بلکه پارا از این قضیه هم فراتر گذاشته و منطق و باور پذیری قصه حتی برای کودکان رویایی را هم زیر پا گذاشته است گرچه که واقعا نمی دانیم و تا آخر فیلم هم نمی فهمیم که این قصه زنگ خطری برای والدینی ست که تنهایی کودک خود را بواسطه تک فرزندی درک نمی کنند و آیا هر کودکی که تنها شد آنقدر تنهاست که آرزوی داشتن یک کره الاغ در آپارتمان و اطاق خوابش را در سر می پروراند.

اصولا آیا داشتن یک کره الاغ آنهم در آپارتمانی لوکس در بهترین موقعیت شهر با کمترین شعور کودکانه تطابق دارد ؟

آیا ما پدر و مادرها میتوانیم تصور کنیم که اگر فرزندمان تنها شد هوس داشتن یک کره الاغ در اطاق خوابش می کند؟

گرچه مضمون اصلی فیلم یعنی توجه به کودکان که روحی حساس دارند و نیازمند توجه بسیار والدین هستند و اینکه در واقعیت زندگی امروزه پدرها و مادرها آنقدر با کار و پیشه شان پیوند خورده است که گاهی از فرزندانشان نیز غفلت میکنند و این امریکی از علل نابسامانیهای روحی فرزندان برخی از ما والدین است مسئله ای ست در خور توجه که بعضی اوقات ما بزرگترها از آن غافل می شویم وامری ست بسیار مهم که باید به آن توجه کرد و جامعه را نسبت به خطر این معضل بزرگ توجه داد در کل موضوعی ست که جای کار فراوان دارد اما مطرح کردن آن در یک فیلم برای مخاطبینی از جنس ایرانیان فهیم با قصه ای اینچنین بدون مایه یک بی تدبیری ست که میتواند بیش از پیش مخاطبین سینمای ایران را از گیشه ها فراری دهد .

بازی بازیگرانی مانند " حمید فرخ نژاد" و نیکی کریمی " که از وزنه های حرفه بازیگری سینمای ما هستند هم در این فیلم تبدیل به یکی از عجایب در سینمای ایران شده است و ناخوداگاه این سئوال را در ذهن مخاطبینی که با بازیهای این دو بازیگر آشنایی دارند ایجاد می کند که واقعا چرا این بازیگران مطرح سینما حاضر به پذیرفتن بازی در این فیلم شده اند ؟ آیا انگیزه اقتصادی صرف محرک پذیرفتن نقش در این فیلم برای آنان بوده است یا قضیه چیز دیگری ست که حالا حالاها نمیتوانیم آنرا درک کنیم؟

نویسنده و کارگردان این فیلم "غلامرضا رمضانی " در تجربه اول خود در سینما با ساخت "همبازی " ذهن مخاطبین نسبت به خود را در گیر چالشهایی از این دست کرده است که :

آیا این کارگردان باز هم در تجربه های آتی خود باز هم موضوعات ارزشمند اجتماعی را با زبانی چنین الکن بازگو خواهد کرد؟

آیا با توجه به دقتی که در امر اعطای مجوز ساخت و اکران در مراجع ذیصلاح ساخت فیلم اعمال می گردد فیلمنامه این فیلم بررسی نشده است؟ و بدون آنکه به پیام و محتوای این فیلمنامه توجه شود برای ساخت و اکران آن مجوز صادر شده؟

آیا تهیه کننده این فیلم که سرمایه ای حتی اگر فرض کنیم کم را در این فیلم هزینه کرده است نمی دانسته فروشی نخواهد داشت و مسلما در اکران فیلم دچار شکست تلخی خواهد شد که شاید برای همیشه فکر ساخت فیلم را در سرش نپروراند؟

در شرایطی که دنیای هنر هفتم در کشور ما نیازمند فیلمهایی ست که در این قحط فیلم از ارزشهای انسانی ما دفاع کند و در کنار آن چشمان ناظر هنرمندان جهان سینما را که تولیدات سینمایی ما را به دقت دنبال می کنند به دیدن فیلمهایی دعوت کند که ارزش هنر والای ایرانیان را به تصویر می کشد ، ساخت و اکران چنین فیلمهایی می تواند ضربه سختی به پیکره سینمای ایران وارد کند.

اما نکاتی که باید به عنوان نقاط قوت فیلم به آن اشاره کرد فیلمبرداری خوب آن و شارپ بودن فیلم و کیفیت بالای تصویر است .

در آخر امیدواریم که آقای غلامرضا رمضانی پس از تجربه اول و پر اشکال خود در "همبازی" با نگاهی واقع بینانه تر دست به ساخت فیلم خوش ترکیبی دیگر بزند که خاطره بد ساخت فیلم اولش را از ذهن مخاطبین فهیم سینمای ایران بزداید.

r!ma
1393،04،13, ساعت : 12:30 بعد از ظهر
کارگردان : علامرضا رمضانی
تهیه کننده : مهدی کریمی
بازیگران : حمید فرخ نژاد ، نیکی کریمی ، پارسا پورقبادی ، مهران رجبی ، جواد عزتی ، خاطره حاتمی

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/fa/thumb/a/a6/Hambazi.jpg/250px-Hambazi.jpg





آسیبهای پنهان تک فرزندی

امین مختاری هنوز به مدرسه نرفته و دوران آمادگی را میگذراند. نیمی از روز را در مهدکودک میگذراند و باقی روز را در منزل است. از کنشهای ابتدایی امین به نظر میرسد افسرده و دلزده از شرایط زندگی خویش است و هیچ چیزی نمیتواند او را خوشحال کند. او باقی اوقات روز را پس از آمدن به خانه در مقابل کامپیوترش سپری میکند و با پیشفرضهای اندک و ناقص نمایشی که در درام پدیدار میشود مشخص است انگیزههای افسردگی مزمن آپارتمانی در امین تاثیرات فراوانی دارد. تنهایی مفرط امین و روزمرگی کودکانه و غرق شدن در دنیای بازیهای رایانهای آزارش میدهد. در همان ابتدای روایت فیلم زمانی که امین از مهدکودک بازمیگردد به مادرش میگوید که احساس تنهایی میکند و کودک از مادرش مطالبه برادر و خواهر دیگری دارد. اینجاست که مخاطب متوجه میشود با کودکی مواجه است که به بیشفعالی ذهنی دچار است، یعنی از طرفی امین بیشفعال ذهنی و از سوی دیگر روزمرگی و تنهایی متاثر از زندگی آپارتمانی آزارش میدهد. برخی کودکان بیشفعال فیزیکی هستند اما امین از دسته کودکانی به شمار میرود که بیشفعال ذهنی است. نشانهای از این بیشفعالی را در چند نمای بعدی میبینیم که دختر همسایه (خاطره حاتمی) به خانه آنها مراجعه میکند و از امین میخواهد در احیای نرمافزاری رایانهای او را یاری کند. اما همین امین باهوش که بیشفعالی ذهنیاش پیشفرضهای دراماتیک اثر را دربر میگیرد، کمی بعد وقتی در مقابل مادرش درخواست تنهایی و نداشتن همدم و همبازی را مطرح میکند و نیاز به داشتن خواهر و برادری را در کنار خود با مادر مطرح میکند، از نغمه، مادرش، پاسخ منفی میشنود و در جدال و چالش خواسته خود را محقق نیافته میانگارد و به مادرش میگوید تنها داشتن الاغ در آپارتمان است که میتواند او را راضی کند. او با مادرش این نکته را در میان میگذارد که اگر نمیتوانند خلأ تنهایی او را برآورده کنند بهتر است برایش الاغ بخرند. البته یک مشکل دراماتیک اثر این است که اگر امین پسر باهوشی است و بیشفعالی ذهنی او سبب شده در سن 6 سالگی رایانه همسایه را تعمیر کند چرا از پدر و مادرش درخواست میکند در آپارتمان نقلی خود یک الاغ داشته باشد؟ در جایی دیگر منصور، پدرش، این موضوع را مطرح میکند که این موضوع ممکن است نوعی اعتراض امین به شرایط موجود زندگیاش باشد. پدر امین که از مادرش به او نزدیکتر است سعی میکند چند و چون این خواسته را در واکنشهای امین جستوجو کند اما تلاش پدر به جایی نمیرسد و او به خواسته نامعقول امین تن درمیدهد و مخفیانه بچهالاغی سفیدرنگ را برای امین تهیه میکند و آن را به آپارتمان نقلی خود میآورند تا در مقابل این پرسش امین که هیچ خواستهای غیرقابل برآورده شدن نیست پاسخی عملیاتی داده باشند و به تدریج به امین ثابت کنند که این خواسته وی تقریبا خواسته نامعقولی است. تا اینجای قصه یک موضوع روانشناختی با عنوان نحوه برخورد با خواستههای کودکان پیش میآید. هنوز بسیاری از والدین، مهارتهای کنترل مناسب این شرایط را نیاموختهاند. شکی نیست که منطقی بودن با کودک لجباز کار سختی است و گاهی اوقات موجب میشود صبر والدین سرریز شود اما راههای موثری برای حل مشکل لجبازی بچهها وجود دارد تا خانه از یک منطقه جنگی به بهشتی آرام تبدیل شود. لجبازی در کودک کاملا طبیعی است. هر کودکی تا حدی لجبازی میکند، چون این طبیعت آنهاست که اطرافشان را آزمایش کنند و بفهمند که تا کجا میتوانند پیشروی کنند. با این حال، بچهها حد و مرز خود را نمیشناسند و این وظیفه والدین آنهاست که محدودیتها را برای آنها مشخص کند. اینجاست که نقش مدیریتی پدر و مادر شروع میشود که هرچه زودتر باشد، بهتر است. «نظم موثر»، بهترین راه پیشگیری و همکاری با یک کودک لجباز است. برای به کار بردن این روش میباید از 2 قانون استفاده کرد. در رفتار با کودک باید ثابتقدم بود، یعنی اینکه والدین باید از قبل درباره اینکه فرزندتان مجاز به داشتن چه خواستههایی است و میزان مطالباتش باید چگونه باشد را درک کنند، در صورتی که فرزندان فراتر از حدود خود مطالبه کردند، باید آرام اما محکم و ثابت قدم بود. اگر این 2 قانون درست اجرا شود، کودک حد و حدود خود را درک میکند. داشتن برنامهریزی روزانه برای کودک موجب میشود شرایطی که باعث تنش شده کم شود و کودک بفهمد در نوع، میزان و ارائه خواستهاش باید شرایط والدین را درک کند و البته والدین هستند که با شیوه تربیتی نظم موثر به وی بیاموزند که حدود خواستههای فرزند چگونه باشد. تاحدودی که فرزند موظف است بدون سوال، برنامه مورد نظر والدین را اجرا کند اما منصور، پدر امین از شیوه نظم موثر استفاده نمیکند. والدین باید آنقدر نفوذ کلام در فرزند خود داشته باشند که بتوانند توصیفی معقول از شرایط زندگی را در ذهن او ایجاد کنند تا در مقابل مطالبات نامحدود کودک ایستادگی کنند و برای ایجاد چنین شرایطی باید شیوه نظم موثر را در توصیف شرایط زندگی از حدود 3 سالگی درباره کودک اجرا کرد اما این بخش از تحلیل در مقابله خواسته نامعقول امین کاربرد دارد. در پس این خواسته اعتراضی، مطالبه مهمتری پنهان و مستتر است و نیاز به همزاد به صورت خواست عاطفی در فضای آپارتمانیزده امروز مطرح میشود. در واقع همبازی با همان درام نصفه و نیمهاش به والدین هشدار میدهد که با توجه به چارچوب حقنه شده به شهرنشینان، زندگی تکفرزندی آسیبهای روحی- روانی را برای کودک به همراه خواهد داشت. در سکانس پایانی در خواهیم یافت که امین با حضور فرزند دیگری در خانواده به آرام و قراری اجتماعی دست پیدا میکند و این پیام فیلم که از فیلتر درام عبور کرده موثر و کارگر میافتد. از ویژگیهای مثبت درام بذل توجه به آسیبهای زندگی شهری است. در بخشی از فیلم که پروین، دوست نغمه (مادر امین)، میهمان آنهاست با نمایشی از حضور امین همراه والدینش در روستا، به آپارتمانزدگی زندگی شهری و تاثیر آن بر رفتارهای امین پی میبریم و واکنشهای عصیانزده امین به قالب زندگی شهری محدود بازمیگردد. در نمای پایانی حضور امین و فرزند جدید را در محیط طبیعت درک میکنیم که همین نمای ساده موید طبیعتگرایی همسالان امین است و محدودیت در جهان بازیهای رایانهای و دوری از طبیعت و عزم انجام حرکات فیزیکی بالاخره زیانآور خواهد بود و در کنشها و واکنشهای کودک بروز پیدا خواهد کرد اما معایب درام با وجود پر و پیمان بودن فیلم از حیث روانشناختی به چالشهای دراماتیک منصور با پروین و دخترش هنگام خداحافظی بازمیگردد که یقینا غیرضروری مینماید و شخصیت اضافه دایی و مردی که الاغ را به منصور فروخته بسیار تیپیکال و زاید است و اگر نبود درام فیلم قواره بهتری پیدا میکرد.



علي رضا پور صباغ
كافه نقد