PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : جزوه روسازی راه : رشته عمران



صفحه ها : [1] 2 3 4 5

feedback
1390,03,24, ساعت : 19:53
این جزوه طبق نشریه 234 مقررات روسازی راه و آسفالتی ایران تدوین شده است. جزوه ارائه شده طبق گفته های آموزشی دکتر ابراهیم صفا استاد دانشگاه و مدرس هیئت علمی چندین دانشگاه من جمله دانشگاه ماست. منبع ارائه این درس ذکر شد حال به سراغ سرفصل های آن می رویم :

فصل 1 : کلیات
فصل 2 : بستر روسازی
فصل 3 : زیر اساس (ساب بیس)
فصل 4 : اساس (بیس)
فصل 5 : قیر در راهسازی
فصل 6 : اندودهای نفوذی و سطحی
فصل 7 : آسفالت گرم (بتن آسفالتی)
فصل 8 : ترافیک در روسازی و راه
فصل 9 : آزمایشات قیر
فصل 10 : مسائل

feedback
1390,03,24, ساعت : 19:56
فصل 1 : کلیات

تعریف روسازی راه :
سازه ای که روی آخرین لایه متراکم شده خاک زمین طبیعی موجود یا اصلاح شده ، خاکریزی ها ، یا کف برش های خاکی و یا سنگی که به طور کلی بستر روسازی نامیده می شود ، قرار می گیرد و شامل قشرهای مختلفی نظیر زیر اساس ، اساس و لایه های آسفالتی یا بتنی و یا ترکیبی از آنهاست ، روسازی راه نامیده می شود.
هدف از روسازی :
تحمل بار کافی برای راه
عملکرد روسازی :
مقاومت کافی در راه : 1. مقاومت در برابر تنش 2. کاهش تنش برای لایه های زیرین
لایه های روسازی راه :
1. بستر راه
2. زیر اساس
3. اساس
4. پی

feedback
1390,03,24, ساعت : 19:58
زیر اساس : اولین لایه اجرایی روسازی راه (نخستین قشر)
زمین طبیعی قبل و بعد از بارگذاری به طوری است که قبل از بارگذاری تغییری در آن داده نمی شود اما بعد از بارگذاری دچار خم یا انحنا به طرفین یا به سمت پایین خواهد شد.
در سیستم روسازی علاوه بر عملکرد عمومی سازه ای خصوصیات زیر را نیز داریم :
1. دانه بندی : به صورت پیوسته ای
2. مقاومت در برابر یخبندان : حساسیتی نداشته باشد.
3. خاصیت زهکشی : جلوگیری از نفوذ آب های سطحی و تراوشی در لایه روسازی راه
تنش کششی و تنش فشاری نیز دو عضوی هستند که در زمین طبیعی بعد از بارگذاری مشاهده می شوند.
اساس : آخرین لایه اجرایی شنی راه می باشد.

feedback
1390,03,24, ساعت : 19:59
* آسفالت سرد احتیاجی به حرارت ندارد.
آسفالت به دو صورت است :
1. سرد : حفاظتی
2. گرم : بتن آسفالتی (با 175 درجه سانتی گراد حرارت)
* آسفالت باید فضای خالی داشته باشد و نباید 100% آنرا بکوبیم. (95 یا 96 درصد و در همین حدود بکوبیم کافیست.)
خصوصیات کلی قشرهای آسفالتی :
1. تاب سایشی
2. همواری سطح و تاب لغزشی
3. ناتراوایی (نفوذ ناپذیری)
4. مقاومت
5. نیمرخ روسازی آسفالتی

feedback
1390,03,24, ساعت : 20:03
عوامل مؤثر در طرح روسازی راه :
1. ویژگی های خاک بستر : نوع ، طبقه بندی ، مقاومت ، قابلیت تراوایی ، حساسیت در برابر تغییر حجم و یخبندان ، نشست و تحکیم ، شاخص تراکم نسبی
2. ویژگی های لایه های روسازی : جنس ، کیفیت ، مقاومت فشاری و کششی ، دوام تراوایی ، زهکشی و پایداری در برابر دوره های یخبندان و ذوب
3. شرایط جوی : رطوبت ، یخبندان ، عمق نفوذ آن ، حرارت محیط و تغییرات آن
4. شرایط جغرافیایی : شیب های تند طولی مسیر که باعث تغییر شکل قشر رویه می گردد.
5. ترافیک : نوع ، وزن ، ترکیب و تعداد محورهای وسایل نقلیه عبوری
6. عمر طرح : هرچه بیشتر باشد ضخامت نیز بالاتر می گردد. (عمر بیست ساله برای جاده های آسفالته در نظر گرفته می شود.)
7. هزینه طرح : طبق فهرست بهاء ، هزینه های مراحل ساخت ، بهره برداری و نگهداری

feedback
1390,03,24, ساعت : 20:05
انواع روسازی :
1. شنی (رویه) : مختلط ، سخت و قابل انعطاف مثل روسازی فرودگاهها که همان روسازی ترکیبی است.
2. آسفالتی (سرد و گرم) : دارای تاب برشی مناسب و تاب کششی بسیار کم است که سه نوع می شود : مصالح متمایز زیر اساس ، اساس و آسفالت در روسازی آسفالتی و نقش تعیین کننده ای در مقاومت و کیفیت خاک بستر در پایداری روسازی آسفالتی دارد. تمام آسفالت برای مناطق مرطوب و یا یخبندان زیاد است.
3. بتنی (صلب) : بتن سیمانی که دارای تاب فشاری و کششی زیادی است و بار ترافیک را بدون تغییر شکل زیاد صفحه بتنی در سطح گسترده تری به خاک بستر منتقل می سازد. روسازی بتنی معمولاً برای ترک نخوردن به صورت مسلح طرح و اجرا می گردد.

feedback
1390,03,24, ساعت : 20:10
آئین نامه های بین المللی روسازی :
1. استاندارد ای اس تی ام (ASTM) : روش طراحی ASTM چندان معروف نیست.
2. راهنما و استانداردهای آشتو (AASHTO) : معروفترین روش طراحی است.
3. استاندارد ای سی آی (ACI) : طراحی رویه های بتنی آن معروف است.
4. استاندارد بی اس (B.S) : آئین نامه انگلستان است که معروف نیست.
5. انیستیتو آسفالت : همانند روش آشتو معروف است.
6. روش نشانه گروه : روش جامعی نمی باشد.
7. روش سی بی آر (CBR) : براساس خاک بستر ، مقاومت اساس و زیر اساس طراحی می شود.
8. روش مؤسسه ملی مصالح سنگی شکسته (NCSA) : معروف نیست.
9. روش شل (Shell) : آزمایشات کنترل کیفی مواد نفتی که در سه قسمت بررسی می شود :
الف) سیستم چند لایه ای الاستیک
ب) تعیین دمای محیط
پ) خصوصیات مکانیکی مصالح و مواد منتخب در محاسبات
10 روش ب ث ا ام (BCEOM) : روش آزمایشگاهی آن معروف است.

feedback
1390,03,24, ساعت : 20:14
فصل 2 : بستر روسازی

بستر روسازی راه ، سطح لایه متراکم شده خاکریزها ، برش ها و یا زمین طبیعی موجود و یا اصلاح شده است. (تحمل کلیه بارهای وارده ناشی از جسم روسازی و وسایل نقلیه روی آن)
سطح کف برش ها که براساس نیمرخ های عرضی برداشت می شود :
1. برش های خاکی : رعایت کیفیت لازم برای قشر بستر روسازی با توجه به مقاومت و تراکم آن با توجه به بند 2-2-1
2. استفاده از Cut Rock در جاهایی که مواد منفجره ممنوع است و همچنین در برش های سنگی کف ترانشه ها حداقل به میزان 15 سانتی متر ، اضافه بر رقوم تعیین شده برای پی روسازی ، برداشته و با مصالح منتخب خاکریزی ، آب پاشی و کوبیده (به منظور تأمین مقاومت لازم برای سطح بستر روسازی) می شود. دقت شود که فاصله سوراخها از یکدیگر 2 متر است.
* مقاومت خاک و ترافیک راه در طراحی روسازی راه مؤثر هستند.

feedback
1390,03,24, ساعت : 20:17
* در راههای فرعی درجه 2 ، به جای دو لایه 15 سانتی متری ، می توان از یک لایه به ضخامت 20 سانتی متر استفاده نمود.
وزن مخصوص برابر با وزن تقسیم بر حجم است که برای درصد تراکم میتوان وزن مخصوص را بر وزن مخصوص حقیقی تقسیم کرده و حاصل را در 100 ضرب نمود تا عدد مورد نظر طبق درصد به دست آید.
نوع راه طبق آزادراهها ، بزرگراهها ، راههای اصلی و فرعی درجه یک و همچنین راههای فرعی درجه 2 و روستایی تعیین می شود. خاک نیز به دو صورت درشت دانه (A1 - A3) و زیر دانه (A4 - A7) در نظر گرفته می شوند.
* برای آزادراهها ، بزرگراهها ، راههای اصلی و فرعی درجه یک خاک درشت دانه 100% و خاک ریز دانه 95% است.
* برای راههای فرعی درجه 2 و روستایی خاک درشت دانه 95% و خاک ریز دانه 90% می باشد.

feedback
1390,03,24, ساعت : 20:20
* نمونه ها باید معرف حداقل 60 سانتی متر از خاک لایه زیر بستر روسازی باشد.
* انتخاب سی بی آر طرح به میزان ترافیک راه بستگی دارد.
* درصدهای سی بی آر طرح به شرح جدول موجود در آئین نامه می باشد که این جدول بر اساس آئین نامه انیستیتو آسفالت تدوین شده است. در این جدول تعداد محور منفرد هم ارز استاندارد به سه حالت 10000 یا کمتر ، 10000 تا 1000000 و بیش از 1000000 نشان داده شده اند که درصد سی بی آر به ترتیب مساوی یا بیشتر از 60 ، 75 و 87.5 درصد هستند.

feedback
1390,03,24, ساعت : 20:22
* برای حل جدول ذکر شده به صورت زیر عمل می کنیم :
1. ابتدا تعداد مقادیر را در ردیف اول از شماره اول تا آخر مرتب می کنیم ؛
2. از شماره آخر به اول نیز تعداد مقادیر نمونه را می نویسیم ؛
3. CBR طرح را برای هر نمونه می نویسیم (جلوی هر نمونه) ؛
4. اعداد ردیف 2 را همگی بر عدد اول (بزرگتر) تقسیم کرده تا درصد CBR به دست آید ؛
5. مقادیر 60 ، 75 و 87.5 درصد را طبق جدول یافته و به ترتیب مساوی 10000 یا کمتر ، 10000 تا 1000000 و 1000000 یا بیشتر قرار می دهیم ؛
6. مقادیر هم شماره را حذف می کنیم.

feedback
1390,03,24, ساعت : 21:09
فصل 3 : زیر اساس (ساب بیس)

* انجام لایه بندی و سپس تست گرفتن روی لایه
معمولاً اولین قشر است که روی بستر آماده شده روسازی قرار می گیرد. این قشر با مشخصات و ضخامت معین در تمام عرض بستر روسازی پخش و کوبیده می شود.
درصد شیب در اطراف رویه 2% و در کناره تر (اساس و زیر اساس که لایه های پایین تر هستند) 4% می باشد.
عملکرد زیر اساس در روسازی :
1. تعدیل فشارهای وارده
2. خاصیت تراوایی (سیل کت یا درزگیری) : از اطراف جاده آب را عبور می دهد.
3. تقلیل ضخامت قشر اساس
4. کاهش اثر یخبندان
* اجرا کردن زیر اساس کم هزینه تر است.

feedback
1390,03,24, ساعت : 21:14
غلتک های 8 تا 12 تنی در این مورد استفاده می شود یا 6 تا 16 تن.
اولین لایه شنی روسازی راه که روی بستر روسازی قرار می گیرد ، زیر اساس است.
انواع زیر اساس :
1. با شن و ماسه رودخانه ای : سرند کردن به وسیله سرندهای مکانیکی
2. با سنگ شکسته کوهی و قلوه سنگ شکسته : شکستگی از طریق سنگ شکن
3. زیر اساس تثبیت شده : در این زیر اساس اگر بستر ضعیف باشد ، آنرا تثبیت می کنیم یا در مورد مصالح که حمل می کنیم با اضافه کردن مواد تثبیت کننده مثل سیمان و آهک یا قیر آن را می توان پایدار کرد.
* اگر مصالح نامرغوب باشد ، درصد سایش بالا می رود.

feedback
1390,03,24, ساعت : 21:16
دانه بندی زیر اساس بین صفر تا 37.5mm است.
دانه بندی مصالح زیر اساس با توجه به شرایط محلی باید با یکی از دانه بندی های I تا V مطابقت داشته باشد.
زیر اساس آهکی : از اختلاط خاک محل و یا خاک قرضه با آهک و آب به مقدار معین حاصل می شود. افزودن آهک موجب افزایش قابلیت باربری و مقاومت خاک ، کاهش حد روانی و نشانه خمیری خاکهای رس دار می شود.

feedback
1390,03,24, ساعت : 21:20
در جدول مشخصات مصالح زیر اساس داریم :
نشانه خمیری با حد مشخصات حداکثر 6
حد روانی با حد مشخصات حداکثر 25
ارزش ماسه ای با حد مشخصات حداقل 30
درصد سایش با حد مشخصات حداکثر 50
درصد سی بی آر با حد مشخصات حداقل 25
درصد افت وزنی با حد مشخصات حداکثر 12
ضخامت ها به ترتیب 9.5mm ، 12.5mm ، 19.5mm ، 25mm ، 37.5mm ، 50mm ، 63mm ، 75mm و 6mm هستند که در سینی (Pan) معمولاً ضخامت 6mm دیده می شود. بعد از این مقادیر الک های 4 ، 10 ، 40 و 200 را خواهیم داشت که به ترتیب 0.425mm ، 2mm ، 4.75mm و 0.075 ضخامت دارند.

feedback
1390,03,24, ساعت : 21:24
انتخاب روش براساس آئین نامه شامل زیر است :
1. روش آشتو
2. آزمایش سی بی آر
3. آزمایش مقاومت فشاری
4. روش نشانه خمیری
اجرای انواع زیر اساس :
1. زیر اساس با شن و ماسه طبیعی و سنگ شکسته
2. اجرای زیر اساس آهکی :
الف) کنترل سطح بستر روسازی
ب) آماده کردن خاک
پ) آماده کردن آهک
ت) اختلاط و آب پاشی
ث) کوبیدن مخلوط
ج) سایر توصیه ها در زیر اساس آهکی

feedback
1390,03,24, ساعت : 21:27
سایر توصیه ها در زیر اساس آهکی :
1. مصرف شفته آهکی در مناطق گرم بهتر از مناطق سرد نتیجه می دهد.
2. آهک با خاک ریز دانه زودتر عکس العمل نشان می دهد.
3. مقدار آب لازم برای شفته آهکی بستگی به مقدار خاک و دانه بندی آن و گرما و خشکی هوا دارد.
4. هرچه شفته بیشتر ورز داده شود و بهتر متراکم گردد تاب فشاری آن زیادتر خواهد شد.
5. هرچه جنس آهک بهتر باشد ، تاب شفته آهکی زیادتر می شود.
6. با افزودن آهک به خاک رس ، نشانه خمیری آن چندین برابر کم می شود. زیرا حد خمیری آن اضافه و حد روانی آن کم می گردد.
7. در گرما و محیط مرطوب تاب شفته آهکی افزایش می یابد. لذا شفته آهکی مناسب برای جاهای گرم و مرطوب است.
8. استفاده از آهک شکفته ، به علت کم خطر بودن مناسب تر از آهک زنده است.

feedback
1390,03,24, ساعت : 23:05
فصل 4 : اساس (بیس)

تعریف : دومین قشر از روسازی راه که با مشخصات و ضخامت معین روی قشر زیر اساس و در تمام عرض آن اجرا می شود.
* آخرین لایه اجرایی شنی راه است. با دانه بندی صفر تا 25mm و ارتفاع 10 تا 15 سانتی متر.
عملکرد قشر اساس در روسازی راه :
1. تحمل بارهای وارده : تنش مجاز وارده ، سبب نشست و یا تغییر شکل غیر مجاز آن نمی شود.
2. خاصیت تراوایی : خاصیت تراوایی بیشتری نسبت به قشر زیر اساس دارد.

feedback
1390,03,24, ساعت : 23:06
انواع اساس :
1. اساس شن و ماسه ای شکسته (رودخانه ای)
2. اساس سنگ کوهی شکسته یا قلوه سنگ شکسته (کوهی)
3. اساس ماکادامی
4. اساس قیری
* ویبره دانه بندی را به هم می زند.

feedback
1390,03,24, ساعت : 23:09
1. اساس شن و ماسه ای شکسته (رودخانه ای) : شن و ماسه حاصل از رودخانه که می توان از سنگ شکن عبور داد و با دانه بندی لازم در قشر اساس به کار برد.
2. اساس سنگ کوهی شکسته یا قلوه سنگ شکسته (کوهی) : سنگ استخراج شده از معادن و یا قلوه سنگ های درشت رودخانه ای در سنگ شکن ها را شکسته و سپس سرند کرده و بر اساس مشخصات تعیین شده در قشر اساس به کار می برند.
3. اساس ماکادامی : از سنگ کوهی یا رودخانه ای شکسته تشکیل می شود. مصالح دانه درشت بر اساس مشخصات پخش و سپس مصالح ریز دانه بر روی آن پخش شده و به روش خشک یا مرطوب کوبیده می شود.
4. اساس قیری : کف قیر که شامل قیر + آب + سیمان است. ترکیب قیر و آب امولسیون قیری نام دارد.
* یک دانه بندی خوب طبق جدول 4-1 برای مصالح اساس با شماره الک 25 م م (1 اینچ) است.