PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : جزوه روسازی راه : رشته عمران



feedback
2011,06,14, ساعت : 07:53 PM
این جزوه طبق نشریه 234 مقررات روسازی راه و آسفالتی ایران تدوین شده است. جزوه ارائه شده طبق گفته های آموزشی دکتر ابراهیم صفا استاد دانشگاه و مدرس هیئت علمی چندین دانشگاه من جمله دانشگاه ماست. منبع ارائه این درس ذکر شد حال به سراغ سرفصل های آن می رویم :

فصل 1 : کلیات
فصل 2 : بستر روسازی
فصل 3 : زیر اساس (ساب بیس)
فصل 4 : اساس (بیس)
فصل 5 : قیر در راهسازی
فصل 6 : اندودهای نفوذی و سطحی
فصل 7 : آسفالت گرم (بتن آسفالتی)
فصل 8 : ترافیک در روسازی و راه
فصل 9 : آزمایشات قیر
فصل 10 : مسائل

feedback
2011,06,14, ساعت : 07:56 PM
فصل 1 : کلیات

تعریف روسازی راه :
سازه ای که روی آخرین لایه متراکم شده خاک زمین طبیعی موجود یا اصلاح شده ، خاکریزی ها ، یا کف برش های خاکی و یا سنگی که به طور کلی بستر روسازی نامیده می شود ، قرار می گیرد و شامل قشرهای مختلفی نظیر زیر اساس ، اساس و لایه های آسفالتی یا بتنی و یا ترکیبی از آنهاست ، روسازی راه نامیده می شود.
هدف از روسازی :
تحمل بار کافی برای راه
عملکرد روسازی :
مقاومت کافی در راه : 1. مقاومت در برابر تنش 2. کاهش تنش برای لایه های زیرین
لایه های روسازی راه :
1. بستر راه
2. زیر اساس
3. اساس
4. پی

feedback
2011,06,14, ساعت : 07:58 PM
زیر اساس : اولین لایه اجرایی روسازی راه (نخستین قشر)
زمین طبیعی قبل و بعد از بارگذاری به طوری است که قبل از بارگذاری تغییری در آن داده نمی شود اما بعد از بارگذاری دچار خم یا انحنا به طرفین یا به سمت پایین خواهد شد.
در سیستم روسازی علاوه بر عملکرد عمومی سازه ای خصوصیات زیر را نیز داریم :
1. دانه بندی : به صورت پیوسته ای
2. مقاومت در برابر یخبندان : حساسیتی نداشته باشد.
3. خاصیت زهکشی : جلوگیری از نفوذ آب های سطحی و تراوشی در لایه روسازی راه
تنش کششی و تنش فشاری نیز دو عضوی هستند که در زمین طبیعی بعد از بارگذاری مشاهده می شوند.
اساس : آخرین لایه اجرایی شنی راه می باشد.

feedback
2011,06,14, ساعت : 07:59 PM
* آسفالت سرد احتیاجی به حرارت ندارد.
آسفالت به دو صورت است :
1. سرد : حفاظتی
2. گرم : بتن آسفالتی (با 175 درجه سانتی گراد حرارت)
* آسفالت باید فضای خالی داشته باشد و نباید 100% آنرا بکوبیم. (95 یا 96 درصد و در همین حدود بکوبیم کافیست.)
خصوصیات کلی قشرهای آسفالتی :
1. تاب سایشی
2. همواری سطح و تاب لغزشی
3. ناتراوایی (نفوذ ناپذیری)
4. مقاومت
5. نیمرخ روسازی آسفالتی

feedback
2011,06,14, ساعت : 08:03 PM
عوامل مؤثر در طرح روسازی راه :
1. ویژگی های خاک بستر : نوع ، طبقه بندی ، مقاومت ، قابلیت تراوایی ، حساسیت در برابر تغییر حجم و یخبندان ، نشست و تحکیم ، شاخص تراکم نسبی
2. ویژگی های لایه های روسازی : جنس ، کیفیت ، مقاومت فشاری و کششی ، دوام تراوایی ، زهکشی و پایداری در برابر دوره های یخبندان و ذوب
3. شرایط جوی : رطوبت ، یخبندان ، عمق نفوذ آن ، حرارت محیط و تغییرات آن
4. شرایط جغرافیایی : شیب های تند طولی مسیر که باعث تغییر شکل قشر رویه می گردد.
5. ترافیک : نوع ، وزن ، ترکیب و تعداد محورهای وسایل نقلیه عبوری
6. عمر طرح : هرچه بیشتر باشد ضخامت نیز بالاتر می گردد. (عمر بیست ساله برای جاده های آسفالته در نظر گرفته می شود.)
7. هزینه طرح : طبق فهرست بهاء ، هزینه های مراحل ساخت ، بهره برداری و نگهداری

feedback
2011,06,14, ساعت : 08:05 PM
انواع روسازی :
1. شنی (رویه) : مختلط ، سخت و قابل انعطاف مثل روسازی فرودگاهها که همان روسازی ترکیبی است.
2. آسفالتی (سرد و گرم) : دارای تاب برشی مناسب و تاب کششی بسیار کم است که سه نوع می شود : مصالح متمایز زیر اساس ، اساس و آسفالت در روسازی آسفالتی و نقش تعیین کننده ای در مقاومت و کیفیت خاک بستر در پایداری روسازی آسفالتی دارد. تمام آسفالت برای مناطق مرطوب و یا یخبندان زیاد است.
3. بتنی (صلب) : بتن سیمانی که دارای تاب فشاری و کششی زیادی است و بار ترافیک را بدون تغییر شکل زیاد صفحه بتنی در سطح گسترده تری به خاک بستر منتقل می سازد. روسازی بتنی معمولاً برای ترک نخوردن به صورت مسلح طرح و اجرا می گردد.

feedback
2011,06,14, ساعت : 08:10 PM
آئین نامه های بین المللی روسازی :
1. استاندارد ای اس تی ام (ASTM) : روش طراحی ASTM چندان معروف نیست.
2. راهنما و استانداردهای آشتو (AASHTO) : معروفترین روش طراحی است.
3. استاندارد ای سی آی (ACI) : طراحی رویه های بتنی آن معروف است.
4. استاندارد بی اس (B.S) : آئین نامه انگلستان است که معروف نیست.
5. انیستیتو آسفالت : همانند روش آشتو معروف است.
6. روش نشانه گروه : روش جامعی نمی باشد.
7. روش سی بی آر (CBR) : براساس خاک بستر ، مقاومت اساس و زیر اساس طراحی می شود.
8. روش مؤسسه ملی مصالح سنگی شکسته (NCSA) : معروف نیست.
9. روش شل (Shell) : آزمایشات کنترل کیفی مواد نفتی که در سه قسمت بررسی می شود :
الف) سیستم چند لایه ای الاستیک
ب) تعیین دمای محیط
پ) خصوصیات مکانیکی مصالح و مواد منتخب در محاسبات
10 روش ب ث ا ام (BCEOM) : روش آزمایشگاهی آن معروف است.

feedback
2011,06,14, ساعت : 08:14 PM
فصل 2 : بستر روسازی

بستر روسازی راه ، سطح لایه متراکم شده خاکریزها ، برش ها و یا زمین طبیعی موجود و یا اصلاح شده است. (تحمل کلیه بارهای وارده ناشی از جسم روسازی و وسایل نقلیه روی آن)
سطح کف برش ها که براساس نیمرخ های عرضی برداشت می شود :
1. برش های خاکی : رعایت کیفیت لازم برای قشر بستر روسازی با توجه به مقاومت و تراکم آن با توجه به بند 2-2-1
2. استفاده از Cut Rock در جاهایی که مواد منفجره ممنوع است و همچنین در برش های سنگی کف ترانشه ها حداقل به میزان 15 سانتی متر ، اضافه بر رقوم تعیین شده برای پی روسازی ، برداشته و با مصالح منتخب خاکریزی ، آب پاشی و کوبیده (به منظور تأمین مقاومت لازم برای سطح بستر روسازی) می شود. دقت شود که فاصله سوراخها از یکدیگر 2 متر است.
* مقاومت خاک و ترافیک راه در طراحی روسازی راه مؤثر هستند.

feedback
2011,06,14, ساعت : 08:17 PM
* در راههای فرعی درجه 2 ، به جای دو لایه 15 سانتی متری ، می توان از یک لایه به ضخامت 20 سانتی متر استفاده نمود.
وزن مخصوص برابر با وزن تقسیم بر حجم است که برای درصد تراکم میتوان وزن مخصوص را بر وزن مخصوص حقیقی تقسیم کرده و حاصل را در 100 ضرب نمود تا عدد مورد نظر طبق درصد به دست آید.
نوع راه طبق آزادراهها ، بزرگراهها ، راههای اصلی و فرعی درجه یک و همچنین راههای فرعی درجه 2 و روستایی تعیین می شود. خاک نیز به دو صورت درشت دانه (A1 - A3) و زیر دانه (A4 - A7) در نظر گرفته می شوند.
* برای آزادراهها ، بزرگراهها ، راههای اصلی و فرعی درجه یک خاک درشت دانه 100% و خاک ریز دانه 95% است.
* برای راههای فرعی درجه 2 و روستایی خاک درشت دانه 95% و خاک ریز دانه 90% می باشد.

feedback
2011,06,14, ساعت : 08:20 PM
* نمونه ها باید معرف حداقل 60 سانتی متر از خاک لایه زیر بستر روسازی باشد.
* انتخاب سی بی آر طرح به میزان ترافیک راه بستگی دارد.
* درصدهای سی بی آر طرح به شرح جدول موجود در آئین نامه می باشد که این جدول بر اساس آئین نامه انیستیتو آسفالت تدوین شده است. در این جدول تعداد محور منفرد هم ارز استاندارد به سه حالت 10000 یا کمتر ، 10000 تا 1000000 و بیش از 1000000 نشان داده شده اند که درصد سی بی آر به ترتیب مساوی یا بیشتر از 60 ، 75 و 87.5 درصد هستند.

feedback
2011,06,14, ساعت : 08:22 PM
* برای حل جدول ذکر شده به صورت زیر عمل می کنیم :
1. ابتدا تعداد مقادیر را در ردیف اول از شماره اول تا آخر مرتب می کنیم ؛
2. از شماره آخر به اول نیز تعداد مقادیر نمونه را می نویسیم ؛
3. CBR طرح را برای هر نمونه می نویسیم (جلوی هر نمونه) ؛
4. اعداد ردیف 2 را همگی بر عدد اول (بزرگتر) تقسیم کرده تا درصد CBR به دست آید ؛
5. مقادیر 60 ، 75 و 87.5 درصد را طبق جدول یافته و به ترتیب مساوی 10000 یا کمتر ، 10000 تا 1000000 و 1000000 یا بیشتر قرار می دهیم ؛
6. مقادیر هم شماره را حذف می کنیم.

feedback
2011,06,14, ساعت : 09:09 PM
فصل 3 : زیر اساس (ساب بیس)

* انجام لایه بندی و سپس تست گرفتن روی لایه
معمولاً اولین قشر است که روی بستر آماده شده روسازی قرار می گیرد. این قشر با مشخصات و ضخامت معین در تمام عرض بستر روسازی پخش و کوبیده می شود.
درصد شیب در اطراف رویه 2% و در کناره تر (اساس و زیر اساس که لایه های پایین تر هستند) 4% می باشد.
عملکرد زیر اساس در روسازی :
1. تعدیل فشارهای وارده
2. خاصیت تراوایی (سیل کت یا درزگیری) : از اطراف جاده آب را عبور می دهد.
3. تقلیل ضخامت قشر اساس
4. کاهش اثر یخبندان
* اجرا کردن زیر اساس کم هزینه تر است.

feedback
2011,06,14, ساعت : 09:14 PM
غلتک های 8 تا 12 تنی در این مورد استفاده می شود یا 6 تا 16 تن.
اولین لایه شنی روسازی راه که روی بستر روسازی قرار می گیرد ، زیر اساس است.
انواع زیر اساس :
1. با شن و ماسه رودخانه ای : سرند کردن به وسیله سرندهای مکانیکی
2. با سنگ شکسته کوهی و قلوه سنگ شکسته : شکستگی از طریق سنگ شکن
3. زیر اساس تثبیت شده : در این زیر اساس اگر بستر ضعیف باشد ، آنرا تثبیت می کنیم یا در مورد مصالح که حمل می کنیم با اضافه کردن مواد تثبیت کننده مثل سیمان و آهک یا قیر آن را می توان پایدار کرد.
* اگر مصالح نامرغوب باشد ، درصد سایش بالا می رود.

feedback
2011,06,14, ساعت : 09:16 PM
دانه بندی زیر اساس بین صفر تا 37.5mm است.
دانه بندی مصالح زیر اساس با توجه به شرایط محلی باید با یکی از دانه بندی های I تا V مطابقت داشته باشد.
زیر اساس آهکی : از اختلاط خاک محل و یا خاک قرضه با آهک و آب به مقدار معین حاصل می شود. افزودن آهک موجب افزایش قابلیت باربری و مقاومت خاک ، کاهش حد روانی و نشانه خمیری خاکهای رس دار می شود.

feedback
2011,06,14, ساعت : 09:20 PM
در جدول مشخصات مصالح زیر اساس داریم :
نشانه خمیری با حد مشخصات حداکثر 6
حد روانی با حد مشخصات حداکثر 25
ارزش ماسه ای با حد مشخصات حداقل 30
درصد سایش با حد مشخصات حداکثر 50
درصد سی بی آر با حد مشخصات حداقل 25
درصد افت وزنی با حد مشخصات حداکثر 12
ضخامت ها به ترتیب 9.5mm ، 12.5mm ، 19.5mm ، 25mm ، 37.5mm ، 50mm ، 63mm ، 75mm و 6mm هستند که در سینی (Pan) معمولاً ضخامت 6mm دیده می شود. بعد از این مقادیر الک های 4 ، 10 ، 40 و 200 را خواهیم داشت که به ترتیب 0.425mm ، 2mm ، 4.75mm و 0.075 ضخامت دارند.

feedback
2011,06,14, ساعت : 09:24 PM
انتخاب روش براساس آئین نامه شامل زیر است :
1. روش آشتو
2. آزمایش سی بی آر
3. آزمایش مقاومت فشاری
4. روش نشانه خمیری
اجرای انواع زیر اساس :
1. زیر اساس با شن و ماسه طبیعی و سنگ شکسته
2. اجرای زیر اساس آهکی :
الف) کنترل سطح بستر روسازی
ب) آماده کردن خاک
پ) آماده کردن آهک
ت) اختلاط و آب پاشی
ث) کوبیدن مخلوط
ج) سایر توصیه ها در زیر اساس آهکی

feedback
2011,06,14, ساعت : 09:27 PM
سایر توصیه ها در زیر اساس آهکی :
1. مصرف شفته آهکی در مناطق گرم بهتر از مناطق سرد نتیجه می دهد.
2. آهک با خاک ریز دانه زودتر عکس العمل نشان می دهد.
3. مقدار آب لازم برای شفته آهکی بستگی به مقدار خاک و دانه بندی آن و گرما و خشکی هوا دارد.
4. هرچه شفته بیشتر ورز داده شود و بهتر متراکم گردد تاب فشاری آن زیادتر خواهد شد.
5. هرچه جنس آهک بهتر باشد ، تاب شفته آهکی زیادتر می شود.
6. با افزودن آهک به خاک رس ، نشانه خمیری آن چندین برابر کم می شود. زیرا حد خمیری آن اضافه و حد روانی آن کم می گردد.
7. در گرما و محیط مرطوب تاب شفته آهکی افزایش می یابد. لذا شفته آهکی مناسب برای جاهای گرم و مرطوب است.
8. استفاده از آهک شکفته ، به علت کم خطر بودن مناسب تر از آهک زنده است.

feedback
2011,06,14, ساعت : 11:05 PM
فصل 4 : اساس (بیس)

تعریف : دومین قشر از روسازی راه که با مشخصات و ضخامت معین روی قشر زیر اساس و در تمام عرض آن اجرا می شود.
* آخرین لایه اجرایی شنی راه است. با دانه بندی صفر تا 25mm و ارتفاع 10 تا 15 سانتی متر.
عملکرد قشر اساس در روسازی راه :
1. تحمل بارهای وارده : تنش مجاز وارده ، سبب نشست و یا تغییر شکل غیر مجاز آن نمی شود.
2. خاصیت تراوایی : خاصیت تراوایی بیشتری نسبت به قشر زیر اساس دارد.

feedback
2011,06,14, ساعت : 11:06 PM
انواع اساس :
1. اساس شن و ماسه ای شکسته (رودخانه ای)
2. اساس سنگ کوهی شکسته یا قلوه سنگ شکسته (کوهی)
3. اساس ماکادامی
4. اساس قیری
* ویبره دانه بندی را به هم می زند.

feedback
2011,06,14, ساعت : 11:09 PM
1. اساس شن و ماسه ای شکسته (رودخانه ای) : شن و ماسه حاصل از رودخانه که می توان از سنگ شکن عبور داد و با دانه بندی لازم در قشر اساس به کار برد.
2. اساس سنگ کوهی شکسته یا قلوه سنگ شکسته (کوهی) : سنگ استخراج شده از معادن و یا قلوه سنگ های درشت رودخانه ای در سنگ شکن ها را شکسته و سپس سرند کرده و بر اساس مشخصات تعیین شده در قشر اساس به کار می برند.
3. اساس ماکادامی : از سنگ کوهی یا رودخانه ای شکسته تشکیل می شود. مصالح دانه درشت بر اساس مشخصات پخش و سپس مصالح ریز دانه بر روی آن پخش شده و به روش خشک یا مرطوب کوبیده می شود.
4. اساس قیری : کف قیر که شامل قیر + آب + سیمان است. ترکیب قیر و آب امولسیون قیری نام دارد.
* یک دانه بندی خوب طبق جدول 4-1 برای مصالح اساس با شماره الک 25 م م (1 اینچ) است.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:05 AM
مصالح اساس ماکادامی :
جابجایی در این نوع مصالح وجود ندارد.
مصالح درشت دانه :
1. سنگ کوهی
2. قلوه سنگ های درشت رودخانه ای
* بیش از 1.5 برابر اندازه دانه ها در نظر گرفته می شوند.
جدول مشخصات مصالح اساس :
نشانه خمیری : حد مشخصات حداکثر 4
حد روانی : حد مشخصات حداکثر 25
ارزش ماسه ای پس از کوبیدگی : حد مشخصات حداقل 40 ؛ هرچه بیشتر بهتر
درصد سایش (لوس آنجلس) : حد مشخصات حداکثر 45
درصد افت وزنی با سولفات سدیم : حد مشخصات حداکثر 12
درصد سی بی آر : حد مشخصات حداقل 80
درصد شکستگی در دو جبهه : حد مشخصات حداقل 75 ؛ مانده روی الک 9.5mm (برای لایه اساس) که 2 جبهه دارد.
درصد ضریب تورق مصالح : حد مشخصات حداکثر 35 ؛ ضریب تطویل و تورق

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:08 AM
توضیحات :
1. دانه بندی با روش آشتو T-27
2. سایش با روش لوس آنجلس و درصد افت وزنی
3. روش B.S.812
4. حداقل 75% وزنی مصالح مانده روی الک 4.75mm (شماره 4)
5. سنگ شکن های چکشی یا مخروطی
دانه بندی با روش آشتو (T-27) :
دانه بندی 1 : 38-50-63-75 میلی متر
دانه بندی 2 : 25-38-50-63 میلی متر
دانه بندی مصالح ریز دانه :
اندازه الک ها : به ترتیب 9.5 ، 4.75 و 0.15 میلی متر با درصد وزنی رد شده از الک به ترتیب 100 ، 100-85 و 30-10

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:10 AM
مصالح ریز دانه :
ماسه شسته
ماسه شکسته
مخلوطی از ماسه شسته و شکسته
که دارای مشخصات زیر است :
1. حد روانی T-89 : حداکثر 30%
2. دامنه خمیری T-90 : حداکثر 60%
3. ارزش ماسه ای T-176 : حداقل 30%

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:11 AM
اجرای انواع اساس :
1. شن و ماسه شکسته یا سنگ کوهی شکسته :
ضخامت هر قشر اساس کوبیده شده می تواند بین 10 تا 15 سانتی متر انتخاب شود و در هیچ حالتی از 20 سانتی متر تجاوز نکند. کوبیدن مصالح با غلتک های استاتیک و یا لرزنده چرخ فلزی یا چرخ لاستیکی از طرفین محور راه شروع و مصالح به قدری کوبیده می شود که تراکم آن به میزان 100% روش آشتو اصلاح شده T180 نوع D برسد.
* توجه : چنانچه پس از کوبیدن تراکم مورد نظر به دست نیاید ، مصالح باید شخم زده شده و مجدداً آبپاشی و متراکم گردد ، به طوریکه نتایج منطبق با مشخصات به دست آید.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:15 AM
اجرای انواع اساس :
2. اساس ماکادامی :
الف) آماده کردن سطح راه : همانند شن و ماسه شکسته و اساس سنگ کوهی شکسته عمل می کند.
ب) قشر جدا کننده : میزان مصالح رد شده از الک 200 مصالح ماسه ای مورد نظر باید حداقل 5 و حداکثر 8 درصد باشد. ضخامت قشر جدا کننده توسط دستگاه نظارت و با تأیید کارفرما تعیین می شود.
پ) پخش ماکادام : مصالح اساس به گونه ای پخش می شود که ضخامت کوبیده شده هر لایه کمتر از 5/4 و یا بیشتر از دو برابر حداکثر درشتی مصالح نباشد. در صورت استفاده از غلتک لرزشی ، ضخامت لایه متراکم شده را تا 2.5 برابر حداکثر درشتی دانه ها می توان افزایش داد. پخش سنگدانه های ماکادام نباید با عملیات ماسه پاشی و غلتک زنی بیش از 600 متر طول فاصله داشته باشد. عملیات تراکم آنقدر ادامه می یابد تا در تمام قشر ماکادام ، شرایط زیر تأمین گردد :
1. دانه های سنگی کاملاً در یکدیگر قفل و بست شود.
2. فضای خالی قشر ماکادام به حداقل برسد.
3. هیچ خزش یا حرکتی در حین غلتک زنی در قشر ماکادام مشاهده نشود.
4. ناهمواری های احتمالی به وجود آمده در سطح اساس ماکادامی در صورت اندازه گیری با شمشه چهارمتری از 1.5 سانتی متر تجاوز نکند.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:19 AM
اجرای انواع اساس :
2. اساس ماکادامی :
ت) پخش مصالح ریز دانه و کوبیدن نهایی :
مصالح ریز دانه را با پخش کننده مکانیکی یا بیل به تدریج و به طور یکنواختی روی سطح راه در لایه های نازک پخش می کنیم تا فضای خالی بین دانه های ماکادام ، تحت اثر حرکت غلتک توسط ماسه پر شود.
ث) آب پاشی : آب پاشی و غلتک زنی آنقدر ادامه می یابد تا یک قشر متراکم و تحکیم شده به وجود آید. مصرف آب بیش از اندازه به هیچ وجه مجاز نمی باشد.
ج) آزمایش کنترل کوبیدگی (بارگذاری صفحه) : صفحه با 700 سانتی متر مربع (قطر صفحه 30 سانتی متر) کنترل می شود. هر آزمایش معادل سطحی به اندازه 2000 متر مربع در هر خط عبور و حداقل قابل قبول ، مقدار E نیز 2500 کیلوگرم بر سانتی متر مربع می باشد.
* در آخر نیز کنترل سطح تمام شده ، هموارد بودن ، یکنواختی ، انطباق با نیمرخ های طولی و عرضی ، حفاظت کار انجام شده و آزمایش های کنترل کیفیت را خواهیم داشت.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:22 AM
فصل 5 : قیر در راهسازی

چسباننده های سیاه مصرفی در راهسازی ، شامل مواد قیری و قطرانی ، دارای این خاصیت اصلی می باشد که دانه های سنگی را به یکدیگر چسبانده و به جسم یکپارچه تبدیل می کند. قیر جسمی است به رنگ سیاه که از شمار زیادی هیدروکربور ساخته شده است. قیر را از عهد باستان در ایران می شناختند و واژه آن ممکن است ایلامی یا بابلی باشد.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:24 AM
انواع قیر :
1. قیر مصرفی به صورت طبیعی (از معدن به دست می آید.)
2. قیر مصرفی به صورت نفتی (از پالایش نفت خام حاصل می شود.)
قیر معدنی یا طبیعی :
1. قیر سنگ ها : عمدتاً سنگهای آهکی و ماسه ای که نفت خام در آنها نفوذ کرده و با گذشت زمان ، مواد فرّار آن تبخیر شده و قیر در این سنگها باقیمانده است.
2. قیرهای دریاچه ای : منابع آن در اغلب نقاط جهان و از جمله ایران یافت می شود. در کرمانشان (پاتاق و گشان) ، پشتکوه و پیشکوه لرستان (قلعه قیران) ، تشان بهبهان ، فهلیان ، قیر دره مغان و خرامه فارس.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:28 AM
آزمایش نفوذ قیر :
وزنه 100 گرمی را در نظر می گیریم که براساس میزان نفوذ سوزن در قیر این آزمایش به دست می آید. میزان نفوذ سوزن در قیر عبارت است از اعداد زیر :
150-120
200-180
250-220 (محلول یا مخلوط که فقط در اصفهان و شیراز این قیر تولید می شود.)
320-280
.
.
.
* هرچه عدد کوچکتر شود قیر سفت تر و هرچه عدد بزرگتر شود قیر شل تر خواهد بود.
قیر محلول (مخلوط) : شامل تک کت ، پریمکت ، سیلکت ، درزگیری و آسفالت سرد است.
قیرهای مختلف با اعداد مختلف :
20-10
30-20
40-30
50-40 (در نواحی گرمسیر)
70-60 (در نواحی معتدل)
100-85 (در نواحی سرد سیر)
به قیرهای 50-40 ، 70-60 و 100-85 قیرهای خالص می گویند.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:32 AM
قیر نفتی :
از پالایش نفت خام در برج های تقطیر به دست می آید و آنچه در ته برج باقی می ماند قیر خالص نفتی است. با درجه سفتی متفاوت برای مصارف مختلف راهسازی که با تنظیم درجه حرارت و فشار داخل برج های تقطیر به دست می آید ، دیده می شود. ساختار شیمیایی آنها نیز به این صورت است :
درصد وزنی آنها در مولکولهای قیر به ترتیب 87-70 و 15-10 درصد است. (منظور از آنها هیدروکربورهای شناور در قیر است.)
علاوه بر کربن و هیدروژن ، عناصر دیگری مثل ازت (کمتر از 1%) ، گوگرد (تا 1.5%) ، اکسیژن (حدود 2%) ، فسفر ، هالوژنها و مقادیر بسیار ناچیزی از فلزات مانند نیکل ، آهن ، کبالت و وانادیم در قیر یافت می شود.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:34 AM
مهم : پارافین خاصیت انگمی و چسبندگی قیر را کم می کند. لذا باید از استفاده از قیرهای حاوی پارافین زیاد (بیش از 2%) خودداری کرد.
انواع قیرهای نفتی :
1. خالص
2. دمیده
3. محلول
4. قیرابه ها (امولسیون های قیری)

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:36 AM
خالص : مستقیماً در برج تقطیر در خلاء در پالایشگاه به دست می آید و یا مختصری در جریان فرآیند هوادهی قرار می گیرد. قیر استحصال مستقیم در فرآیند پالایش (قیر خالص باید همگن و فاقد آب بوده و در حرارت 176 درجه سانتی گراد کف نکند.)
مشخصات قیرهای خالص :
1. درجه نفوذ 0.1 میلیمتر
2. درجه اشتعال برحسب سانتی گراد
3. خاصیت انگمی یا کش آمدن قیر در 25 درجه سانتی گراد
در قیرهای خالص داریم :
1. حرارت قیر حدوداً 163 درجه سانتی گراد
2. آسفالت حدوداً 175 درجه سانتی گراد در کارخانه آسفالت
3. درحین پخش 150 درجه سانتی گراد
4. کوبیدن 120 درجه سانتی گراد
5. توقف 80 درجه سانتی گراد
6. ترافیک 60 درجه سانتی گراد

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:38 AM
نفت : mc (medium curing) به طور متوسط 48-24 ساعت با 66 درجه سانتی گراد حرارت که کندگیر بوده و در پالایشگاه اصفهان و شیراز تولید می شود.
بنزین : re (rapid curing) به طور متوسط 12-6 ساعت با 27 درجه سانتی گراد حرارت که زودگیر می باشد.
گازوئیل : sc (slow curing) به طور متوسط حداقل 72 ساعت با 79 درجه سانتی گراد حرارت که دیرگیر می باشد.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:57 AM
قیرهای دمیده :
قیرهای خالص را تحت فشار و درجه حرارت 200 تا 300 درجه سانتی گراد هوا می دهند تا اتم های هیدروژن موجود در مولکول های قیر با اکسیژن هوا ترکیب شده و با ایجاد واکنش های پلیمریزاسیون ، هیدروکربورهای سنگین تری به دست آید که درجه نفوذ کمتر و نقطه نرمی بیشتری نسبت به قیر خالص اولیه داشته باشد. (قیرهای دمیده در راهسازی خیلی مصرفی ندارند.)
قیرهای محلول :
این قیرها که پس برگشته نیز خوانده می شوند ، از حل کردن قیرهای خالص در حلال ها و یا روغن های نفتی به دست می آید. هر چقدر مقدار حلال های نفتی در قیر محلول زیادتر باشد ، روانی آن بیشتر است. برحسب سرعت گیرش و نوع حلال به سه دسته تقسیم می شود :
1. قیرهای زودگیر
2. قیرهای کندگیر
3. قیرهای دیرگیر

feedback
2011,06,15, ساعت : 10:00 AM
قیرهای زودگیر :
اگر از بنزین برای حل کردن قیر خالص استفاده شود قیر محلول را زودگیر می نامند. زیرا حلال موجود در قیر ، در مدت کمی بعد از مصرف قیر محلول زود تبخیر شده و قیر اصلی برجای می ماند. (این قیرها طبق کند روانی 4 دسته اند ؛ Rc - 70 ، Rc - 250 ، Rc - 800 و Rc - 3000. اعدا پسوند معرف کند روانی قیر برحسب سانتی استکس است.
قیرهای زودگیر برای مصرف در راهسازی باید با مشخصات فنی آئین نامه مطابقت داشته باشد.
نقطه اشتعال (ظرف روباز) در Rc - 250 (زودگیر) ، Mc - 250 (کندگیر) و Sc - 250 (دیرگیر) به ترتیب 27 ، 66 و 79 می باشد.

feedback
2011,06,15, ساعت : 10:02 AM
قیرهای کندگیر :
این قیرها از حل کردن قیر خالص در موادی که خصوصیات آن در حد نفت سفید است ، تهیه می شود که سرعت تبخیر نفت از بنزین کندتر و طولانی تر است. کند روانی قیرهای کندگیر در 60 درجه سانتی گراد از حداقل 30 تا حداکثر 600 سانتی استکس تغییر می کند.

feedback
2011,06,15, ساعت : 10:03 AM
قیرهای دیرگیر :
قیرهای محلول دیرگیر را علاوه بر حل کردن قیر خالص در روغن ها و حلال های دیرگیر نفتی ، مانند گازوییل و یا نفت سیاه می توان مانند قیرهای خالص مستقیماً از تقطیر نفت خام به دست آورد.

feedback
2011,06,15, ساعت : 10:05 AM
قیرابه ها (امولسیون های قیر) :
از مخلوط کردن قیر و آب با یک ماده قیرابه ساز (امولگاتور) ، قرابه (امولسیون قیر) به دست می آید. ماده امولسیون ساز ترکیب قیر + آب + امولگاتور است.
قیرابه های به دلایل زیر مناسبترین و باصرفه ترین جایگزین برای قیرهای محلول محسوب می شوند :
1. انرژی مصرفی برای گرم کردن آنها به مراتب کمتر از قیرهای محلول است.
2. به جای تبخیر و تصعید حلال های نفتی موجود در قیرهای محلول و انتشار آنها در محیط زیست که موجب آلودگی شدید می گردد ، در قیرابه ها فقط آب تبخیر می شود.
3. هزینه حدود 25 درصد وزنی حلال های نفتی موجود در قیرهای محلول ، در شرایط جاری بحران انرژی ، به مراتب بیشتر از هزینه حدود 0.5 درصد ماده امولسیون ساز در قیرابه ها می باشد.

feedback
2011,06,15, ساعت : 10:08 AM
قیرابه ها با توجه به نوع بار دنده ای ایجاد شده در سطح دانه های شناور قیر به دو گروه اصلی تقسیم می شوند و زیر گروههای زیر :
1. قیرابه های آنیونیک شامل : زود شکن ها (RS) ، کند شکن ها (MS) ، دیر شکن ها (SS)
2. قیرابه های کاتیونیک شامل : زود شکن ها (CRS) ، کند شکن ها (CMS) ، دیر شکن ها (CSS)
گرم کردن قیر :
برای جلوگیری از قیر زدگی عمل چیپنگ انجام می دهند. یا تراشیدن با تیغه گریدر و یا تراشیدن با آسفالت تراش. (عمل چیپنگ در بهترین حالت است.)

feedback
2011,06,15, ساعت : 10:11 AM
کاربرد افزودنی های قیر (مخلوط های آسفالتی) :
1. جلوگیری از عریان شدن سنگدانه های مخلوط های آسفالتی
2. جلوگیری از ایجاد ترکهای حرارتی و انقباضی در رویه های آسفالتی
3. کاهش پدیده های تغییر شکل و قیر زدگی رویه های آسفالتی (مصالح 100% شکسته را با غلتک صاف می کنند.)
4. جلوگیری از روآمدن ترک های آسفالتی
5. کاهش پدیده سخت شدن و کهنه شدن قیر
6. افزایش تاب خستگی آسفالت

feedback
2011,06,15, ساعت : 10:13 AM
انواع افزودنی ها :
1. قیرهای اصلاح شده با پلیمر نوع I
2. قیرهای اصلاح شده با پلیمر نوع II
3. قیرهای اصلاح شده با پلیمر نوع III
4. قیرهای اصلاح شده با پلیمر نوع IV
5. قیرهای اصلاح شده با پودر لاستیک (تقویت قیر و بالا بردن کیفیت آن با پودر لاستیک)
خواص پودر لاستیک مصرفی برای تهیه قیر اصلاح شده با پودر لاستیک :
1. رطوبت آن کمتر از 0.75 درصد باشد.
2. 100 درصد از الک 2.36 میلی متر (شماره 8) عبوری داشته باشد.
3. وزن مخصوص آن در محدوده 0.05 + 1.15 یا 0.05 - 1.15 باشد.
4. فاقد ضایعات فلزی غیرآهنی بوده و همچنین میزان ذرات آهن آن کمتر از 0.01 درصد وزنی باشد.

feedback
2011,06,15, ساعت : 11:09 AM
فصل 6 : اندودهای نفوذی و سطحی

تعریف : پخش یک لایه قیر با کندروانی کم و یا متوسط ، روی سطح شنی راه ، اندود نفوذی و روی سطح آسفالتی یا بتنی راه ، اندود سطحی نامیده می شود.
اندود نفوذی : به منظور آماده کردن سطح شنی راه جهت پخش لایه آسفالتی ، اعم از آسفالت سطحی ، آسفالت سرد یا آسفالت گرم انجام می شود.
اندود سطحی : جهت آغشته کردن سطح آسفالتی یا بتنی موجود و ایجاد چسبندگی با لایه آسفالتی که روی آن پخش می گردد ، اجرا می شود.
اندودها به طور کلی شامل 3 بخش هستند :
1. نفوذی
2. سطحی
3. سیل کت ها

feedback
2011,06,15, ساعت : 11:30 AM
عوامل مؤثر در انتخاب قیر مناسب :
1. دمای محیط
2. رطوبت نسبی و باد
3. درجه حرارت سطحی که قیرپاشی می شود.
4. بافت سطحی بستری که قیرپاشی می شود.
5. طول زمان عمل آمدن قیر (48-24 ساعت)
ماشین قیرپاشی عملیات را انجام می دهد. حرارت هم برای قیرپاشی و هم آسفالت زیر 10 درجه سانتی گراد نباید باشد.

feedback
2011,06,15, ساعت : 11:33 AM
دما برای آسفالت :
1. مرحله تهیه 175 درجه سانتی گراد
2. مرحله پخش 150 درجه سانتی گراد
3. مرحله کوبیدن 120 درجه سانتی گراد
4. مرحله توقف 80 درجه سانتی گراد
5. مرحله ترافیک 60 درجه سانتی گراد
* استفاده از قیرابه ها منحصراً محدود به سطوح قابل نفوذ مانند اساس ماکادامی و مصالح شنی با دانه بندی باز می باشد.

feedback
2011,06,15, ساعت : 11:35 AM
اندود سطحی برای تأمین چسبندگی بین دو لایه آسفالتی امری ضروری است.
کنترل دمای پخش و موارد رعایت کردن و احتیاط در آن :
1. شعله و آتش نباید به هیچ وجه به این قیرها نزدیک شود ، ضمن آنکه برای گرم کردن قیر باید از وسایل قابل کنترل و مطمئن استفاده کرد.
2. برای کنترل و بازرسی مخازن قیرهای محلول ، نباید از آتش مشعل یا چراغ های شعله ای و یا کبریت استفاده کرد.
3. ماشین قیرپاشی برای پخش این قیرها ، باید بدون استثناء به کپسول های آتش نشانی و وسایل ضد حریق مجهز باشد.

feedback
2011,06,15, ساعت : 11:36 AM
میزان پخش قیر (تک کت و پریمکت) :
اگر سطح شنی زیاد متخلخل باشد به 200gr/m2 می رسد.
اندود سطحی : برای اندودهای سطحی ، مقدار قیر محلول حدود 400 - 200 گرم در متر مربع و برای قیرابه 600 - 300 گرم در متر مربع می باشد.

feedback
2011,06,15, ساعت : 11:38 AM
مشخصات قیرپاش :
1. دستگاه قیرپاش باید روی چرخ های لاستیکی به عرض و وزن خاصی نصب شود.
2. مخزن قیرپاش باید به یک دستگاه گرم کننده مجهز باشد.
3. باید یک دماسنج روی مخزن نصب شود.
4. لوله بارگیری دستگاه به یک صافی مجهز باشد.
5. دستگاه به یک پمپ مجهز باشد.
6. یک سرعت سنج برای سنجش نیازمند است.
7. طول لوله قیرپاش به طور عادی 4 متر باشد.
8. قیر در سطح راه به طور یکنواختی پخش شود.
9. قیرپاش مجهز به لوله پخش کننده دستی باشد.
10. دقت در قیرپاش با توجه به گرم کردن قیر ، کارآیی پمپ ها ، چگونگی تخلیه و پرکردن مخزن ، تمیز کردن و شناسایی انواع قیری که مصرف می شود.
11. پس از خاتمه کار با نفت سفید یا مواد مشابه کاملاً شستشو گردد.
12. پخش قیر به گونه ای باشد که انحراف آن از مقدار قیری که باید در هر متر مربع از سطح راه پخش شود ، از 10 درصد تجاوز نکند.

feedback
2011,06,15, ساعت : 11:40 AM
سرعت قیرپاش که همواره قبل از قیرپاشی محاسبه می شود از رابطه V = MQ/WA محاسبه می گردد.
V : سرعت در موقع پخش برحسب متر در دقیقه
M : ضریب اصلاح حجم قیر نسبت به درجه حرارت پخش
Q : مقدار قیر قابل تخلیه از لوله قیرپاش برحسب لیتر در دقیقه
W : عرض لوله قیرپاش برحسب متر
A : مقدار قیر برحسب لیتر در متر مربع

feedback
2011,06,15, ساعت : 05:20 PM
فصل 7 : آسفالت گرم (بتن آسفالتی)

بتن آسفالتی گرم مخلوطی از سنگدانه های شکسته و دانه بندی شده و فیلر است که در کارخانه آسفالت حرارت می دهیم و با قیر گرم در درجه حرارت های معین مخلوط و به همان صورت گرم برای مصرف در راه ، حمل ، پخش و کوبیده می شود.
* از پودر سنگ به عنوان فیلر (پرکننده) استفاده می کنند.
قیر در 163 درجه سانتی گراد حرارت داده می شود. حرارت بخش های مختلف آسفالت از تهیه تا ترافیک نیز در فصول قبل ذکر شد.

feedback
2011,06,15, ساعت : 05:22 PM
توپکا (رویه) با دانه بندی 19.5-0 میلی متر و ضخامت اجرایی 5-4 سانتی متر
بیندر (آستر) با دانه بندی 25-0 میلی متر و ضخامت اجرایی 7-5 سانتی متر
بلک بیس (اساس آسفالتی) با دانه بندی 37.5-0 میلی متر و ضخامت اجرایی 9-8 سانتی متر
اساس (بیس)
زیر اساس (ساب بیس)
* مجموع 17 سانتی متر به بالا بلک بیس خواهیم داشت.
در باند فرودگاه امام خمینی 5 سانتی متر توپکا (5*1) ، 18 سانتی متر بیندر (6*3) و 32 سانتی متر بلک بیس (8*4) خواهیم داشت.

feedback
2011,06,15, ساعت : 05:24 PM
ماسه آسفالت : در مکانهایی استفاده می شود که رفت و آمد زیاد نباشد و در محوطه های خانگی.
* ماسه آسفالت یک لایه باربر نیست و جزء بتن آسفالتی نمی باشد.
* دانه بندی باز بتن آسفالتی همان دانه بندی ناپیوسته است.
* با دانه بندی ناپیوسته ، آسفالت متخلخل (اسفنجی) ایجاد می شود.
جدول 9-1 در نشریه 234 دانه بندی های پیوسته بتن آسفالتی را شامل می شود که شماره دانه بندی های 2 (بلک بیس یا اساس آسفالتی) ، 3 (بیندر یا آستر) و 4 (توپکا یا رویه) در آن مد نظر ماست.

feedback
2011,06,15, ساعت : 05:27 PM
فیلر : در صورتیکه از شکستن سنگدانه ها به مقدار کافی فیلر به دست نیاید بایستی فیلر جداگانه تهیه و در کارخانه آسفالت به مصالح افزوده گردد. انتخاب نوع فیلر ، میزان مصرف و دانه بندی آن در انواع بتن آسفالتی اهمیت ویژه ای دارد.
* فیلر اضافی را می توان از گرد سنگ های آهکی (بهترین آن پودر سنگ کربنات کلسیم) ، آهک شکفته ، سیمان و یا سایر سنگ های معدنی تهیه نمود.
* حدود دانه بندی فیلر مورد استفاده در آسفالت طبق جدول تعیین می شود که طبق آن اندازه الک و درصد وزنی رد شده از الک مد نظر است :
اندازه الک 0.6mm (شماره 30) با درصد وزنی 100
اندازه الک 0.3mm (شماره 50) با درصد وزنی 100 - 95
اندازه الک 0.075mm (شماره 200) با درصد وزنی 100 - 70
هرچه فیلر کمتر شود فضای خالی بیشتر و هرچه فیلر بیشتر می شود فضای خالی کمتر خواهد بود.

feedback
2011,06,15, ساعت : 05:28 PM
فضای خالی :
توپکا (رویه) : 5-3 درصد
بیندر (آستر) : 6-3 درصد
بلک بیس (اساس آسفالتی) : 8-3 درصد

feedback
2011,06,15, ساعت : 05:52 PM
قیر در سه منطقه :
1. گرمسیر : 50-40
2. معتدل : 70-60
3. سردسیر : 100-85
* قیر نباید با شعله مستقیم گرم شود ، زیرا موجب سوخته شدن موضعی تیر و در نتیجه کاهش خواص چسبندگی آن می شود.
* حداقل مقاومت مارشال 800kg است.
دو نمودار به همراه گراف داریم که در ان درصد مقاومت مارشال را در کنار درصد قیر بیان می کند. بین دو نمودار اگر هر دو برابر شدند عدد برابر را انتخاب می کنیم. اگر عدد نمودار 2 بیشتر باشد ، آنرا در نظر می گیریم و اگر عدد نمودا 1 بیشتر باشد ، آنرا فرض خواهیم کرد.
10 نمونه به طور مثال انتخاب می کنیم و توسط آن گراف را رسم می کنیم. لازم به ذکر است که در قسمت افقی درصد قیر (در هر دو نمودار) و در قسمت قائم مقاومت مارشال (در نمودار 1) و درصد فضای خالی (در نمودار 2) مشاهده می شوند. پس طبق دو حالت مقاومت مارشال و درصد فضای خالی می توان محاسبات را منظور نمود. همچنین در مقاومت مارشال باید به نیروی P وارد بر قالب و درصد قیر توجه لازم شود. قطر قالب نیز معمولاً 5 اینچ (با 75 ضربه) در نظر گرفته می شود.

feedback
2011,06,15, ساعت : 05:53 PM
* بیشترین جریمه برای درصد فضای خالی است.
* سنگدانه ها ، مقاومت مارشال ، میزان دانه بندی و ... نیز مورد نظر است.
طرح مخلوط های بتن آسفالتی :
شامل ویژگی های مختلوط سنگدانه و قیر برای پوشش های بتن آسفالتی است که در 6 بند ذکر خواهد شد.

feedback
2011,06,15, ساعت : 05:59 PM
1. مقدار قیر کافی داشته باشد که دوام آسفالت را تأمین کند.
2. استحکام مخلوط طوری باشد که بارهای وارده ناشی از ترافیک سنگین را بدون تغییر شکل تحمل کند.
3. دارای مقدار کافی فضای خالی در آسفالت کوبیده شده باشد تا در اثر تراکم حاصل از عبور ترافیک سنگین که اوج شدت آن در اولین تابستان پس از اجراست ، قیرزدگی یا افت مقاومت پیدا نکند.
4. میزان حداکثر فضای خالی مجاز محدود باشد تا موجب نفوذ آب و هوای بیش از حد به جسم آسفالت نگردد.
5. کارآیی کافی داشته باشد به طوری که به آسانی پخش و کوبیده شده و سبب جدا شدن مصالح از هم و کمبود مقاومت نگردد.
6. آسفالتهای قشر رویه دارای چنان مصالحی باشد که بافت سطحی آسفالت و سختی دانه ها ، ضریب اصطکاک کافی را در شرایط نامناسب جوی فراهم نماید.

feedback
2011,06,15, ساعت : 06:02 PM
روش های طرح :
1. روش مارشال (D1519 ای اس تی ام) : در تمام دنیا از این روش استفاده می شود. در طرح اختلاط و کنترل عملیات آسفالتی برای سنگدانه های با حداکثر اندازه 25 میلی متر و دانه بندی متراکم و پیوسته کاربرد دارد.
2. روش اصلاح شده مارشال (D5581 ای اس تی ام) : در سنگدانه های با حداکثر اندازه 50 میلی متر و با قالبهای 15 سانتی متری کاربرد دارد.
3. روش ویم (D1560 ای اس تی ام) : در سنگدانه های با حداکثر اندازه 25 میلی متر برای تهیه طرح و کنترل عملیات کاربرد دارد.
4. روش تحقیقات شارپ (SHARP) : که توسط آشتو به صورت استاندارد موقت ارائه گردیده است.

feedback
2011,06,15, ساعت : 06:39 PM
مشخصات فیزیکی و مقاومتی مخلوط های آسفالتی گرم با روش مارشال D1559 ای اس تی ام : از بین بردن ترافیک سنگین ، متوسط و کم که در ایران از ترافیک سنگین استفاده می شود.
در جدول 9-11 فضای خالی مصالح سنگی آورده شده است. با توجه به آن ترافیک سنگین (EAL بزرگتر مساوی 10) به صورت حداقل و حداکثر مشاهده خواهد شد. همچنین نوع آسفالت مورد نظر اعم از توپکا ، بیندر و بلک بیس به همراه درصد فضای خالی و درصد بهینه مصرفی آمده است.
* در الک 63 میلی متر (5/2 اینچ) با توجه به درصد فضای خالی مصالح سنگی برای فضای خالی بیان می شود. آسفالت مورد نظر با مقادیر 3% ، 4% و 5% به ترتیب شامل 9% ، 10% و 11% خواهد بود. آسفالت در حرارت 175 درجه سانتی گراد تهیه می شود. در میکسر هر بار 1500kg مخلوط داریم.
همچنین VMA به طور میانگین 14% را از میان مقادیر 13% و 15% توصیه می کند.

feedback
2011,06,15, ساعت : 06:40 PM
مراحل روش مارشال :
1. تعداد ضربات در دو طرف نمونه
2. مقاومت مخلوط برحسب کیلوگرم
3. روانی برحسب میلی متر
4. درصد فضای خالی آسفالت قشر رویه
5. درصد فضای خالی آسفالت آستر
6. درصد فضای خالی اساس آسفالتی

feedback
2011,06,15, ساعت : 06:43 PM
آزمایشگاه نتایج طرح اختلاط را به شرح زیر به کارفرما یا دستگاه نظارت ارائه می نماید :
1. منحنی دانه بندی هریک از مصالح سنگی دانه درشت ، دانه متوسط و دانه ریز و فیلر به صورت جداگانه ؛
2. نتایج آزمایشات مصالح سنگی به شرح جدول آن ؛
3. درصد وزنی هریک از سنگدانه های درشت ، متوسط ، ریز و فیلر مصرفی در طرح اختلاط و مقایسه دانه بندی حاصل با دانه بندی کارگاهی پیشنهادی پیمانکار ؛
4. مناسب ترین درصد قیر نسبت به کل مخلوط ؛
5. درصد فضای خالی آسفالت کوبیده شده ؛
6. درصد فضای خالی سنگدانه ها (VMA) ؛
7. درصد فضای خالی سنگدانه هایی که با قیر پر می شود (VFB) ؛
8. استحکام مارشال (حداقل 800) ؛
9. روانی مارشال ؛
10. میانگین وزنی مخصوص حقیقی سنگدانه ها ؛
11. درصد جذب قیر مصالح ؛
12. سایر خصوصیات مخلوط آسفالتی طرح با قیر بهینه مطابق بندهای موجود در آئین نامه.

feedback
2011,06,15, ساعت : 06:48 PM
سرند طبقاتی به صورت قسمت های مختلفی با اندازه های 37.5-25 ، 25-19.5 ، 19.5-12.5 ، 12.5-6 و 6-0 بیان می شود. در ضمن این بخش ها به تدریج دپو خواهند شد. 3.5-2 نیز محدوده روانی مارشال است. در معدن سرند اولیه صورت می گیرد و تسمه نقاله ها و سنگ شکن ها نیز در طی مراحل مختلفی که به سرندهای (الک های) طبقاتی منجر می شود انتقال یافته و عملیات خود را انجام می دهند. همچنین برای شستن مصالح رودخانه ای از دوش آب استفاده می شود. عمل میکس 65-25 ثانیه طبق آئین نامه زمان می برد. بیشتر پیمانکاران مدت زمان اختلاط آسفالت را 45-35 ثانیه در نظر می گیرند. در اکثر جاها برای اختلاط به طور میانگین 40 ثانیه در نظر گرفته می شود.
دقت شود که تسمه نقاله باعث می شود که مصالح اضافی بیرون ریخته شوند و درایه یا واحد خشک کننده نیز با انتقال آن به سمت کاسه هایی که هم زیر آن شعله است و هم برجک و مصالح در ان هستند به سوی سیلوهای گرم انتقال یافته و سرانجام داخل میکسر و پس از اختلاط وارد کامیون می شود. یک اتاقک کنترل اپراتور نیز وجود دارد تا مراحل اجرای کار را کنترل کند.

feedback
2011,06,15, ساعت : 08:19 PM
فصل 8 : ترافیک در روسازی و راه

طراحی روسازی :
مقاومت خاک بستر : CBR صحرایی و آزمایشگاهی (CBR صحرایی در مکان های صعب العبور امکان پذیر نمی باشد.)
ترافیک
CBR آزمایشگاهی :
روش خشک
روش تر (اشباع) : در طراحی روسازی راه از این روش استفاده می کنند.

feedback
2011,06,15, ساعت : 08:22 PM
ضرایب تبدیل ضخامت آسفالت به دست آمده به لایه های مختلف طبق جدول ارائه شده در نشریه است :
مصالح اساس ماسه آسفالت (آسفالت سرد) با ضخامت هم ارز بتن آسفالتی 1.3
مصالح اساس تثبیت شده با قیر با ضخامت هم ارز بتن آسفالتی 1.4
مصالح اساس شن و ماسه ای با ضخامت هم ارز بتن آسفالتی 2
مصالح زیر اساس شن و ماسه ای با ضخامت هم ارز بتن آسفالتی 2.7
* در طرح روسازی محورهای وسایل نقلیه به دو نوع ساده و مرکب هستند.
* همه بارها را به بار محوری معادل 8.2t تبدیل می کنیم.

feedback
2011,06,15, ساعت : 08:23 PM
محورها شامل 4 مورد زیر هستند :
1. محور ساده تک چرخ با نیروی متمرکز 13T و نیروهای کناری 6.5T
2. محور ساده جفت چرخ با نیروی متمرکز 13T و نیروهای کناری 6.5T
3. محور مرکب تک چرخ با نیروی متمرکز 16-18-20 تن
4. محور مرکب جفت چرخ با نیروی متمرکز 16-18-20 تن

feedback
2011,06,15, ساعت : 08:27 PM
جدول ضرایب تبدیل مصالح لایه های روسازی :
شرایط و جنس لایه روسازی :
خاک بستر
خاک بستر با دامنه خمیری کمتر از 10
لایه زیر اساس
لایه اساس و رویه آسفالتی با ترک زیاد
لایه آسفالت با ترک متوسط
رویه آسفالتی با ترک ریز
رویه آسفالتی بدون ترک یا خیلی کم
تبدیل ضریب ها (آلفا با اندیس i) به ترتیب :
0
0.2 - 0
0.3 - 0.2
0.5 - 0.3
0.7 - 0.5
0.9 - 0.7
1 - 0.9

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:18 PM
طرح روکش آسفالتی به روش افت و خیز :
یکی از روشهای اندازه گیری افت و خیز با استفاده از تیر بنکلمن می باشد. برای تعیین قدرت باربری روسازی از طریق آزمایش تعیین افت و خیز روسازی یک محور با وزن مشخص استفاده می شود.
2 پایه داریم در هر طرف و مجموعاً 4 پایه در این تیر مشاهده می گردد. تیر متحرک و تیر ثابت وجود دارند که به ترتیب در پایین و بالا قرار داشته و سطح جاده در وسط انها دیده می شود.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:20 PM
عواملی که در تعیین شاخص سرویس دهی یا نشانه خدمت مؤثر هستند :
1. ناهمواری روسازی
2. شیار مسیر چرخهای وسائط نقلیه
3. ترکهای سطح جاده و نوع آنها
4. مقدار لکه گیری شده در سطح جاده
5. عمر روسازی موجود
مقدار افت و خیز مجاز با دلتا نشان داده می شود که با اندازه های دلخواه 1 ، 1.25 و 1.5 نشان داده می شود.
در روش آمریکایی مقدار PSI را بین 5-0 و در سایر روش ها نیز آن را 20-0 یا 100-0 در نظر می گیرند.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:22 PM
انواع ترکهای سطوح آسفالته به شرح زیر هستند :
1. ترکهای پوست سوسماری یا موزائیکی
2. ترکهای تیغه ای
3. ترکهای لبه ای
4. ترکهای دوبندی
5. ترکهای انعکاسی
6. ترکهای چروکی
7. ترکهای لغزشی
8. ترکهای تعریضی

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:32 PM
مرز نشانه خدمت در آزادراهها 3 ، در راههای اصلی 2.5 و در راههای درجه 2 و فرعی 2 می باشد.
ترک دوبندی : علت پیدایش این ترک بیشتر به رابطه عدم رعایت نحوه پخش و کوبیدگی قشر آسفالت می باشد. راه ترمیم این ترک به این صورت است که بایستی به کمک قیر یا امولسیون درزگیری کرد و ترکهای بزرگتر را می توان توسط قیر شل یا کمی ماسه ریزدانه مرمت نمود.
ترک موزائیکی : با ابعاد خیلی زیاد نیست. راه ترمیم آن : برداشت آن و ایجاد آسفالت جدید (لکه گیری)
ترک انعکاسی (پراکنده) : در سطح جاده آسفالتی است که در واقع انعکاس ترکهای قشرهای زیرین راه دلیل آن است. بر روی آسفالتهای قدیمی که آسفالت جدید ریخته شود و به خوبی مرمت نشده باشد ، ملاحظه می گردد. راه ترمیم این ترک توسط قیر شل یا کمی ماسه ریزدانه است. ترکهای انعکاسی شامل طولی ، عرضی ، سوسماری و ... هستند. (به صورت پراکنده)
ترک چروکی : همانند انعکاسی است. به سختی می توان علل عارض شدن این ترکها را تعیین کرد زیرا این ترکها به خاطر تغییر حجم قشر آسفالت یا قشر اساس یا قشر زیر اساس و بالاخره بستر راه ممکن است عارض شود. راه ترمیم آنها نیز به طریق درزگیری است.
ترک لغزشی : علت پیدایش این ترک بیشتر به واسطه فقدان چسبندگی کافی مابین دو لایه آسفالت است و یا در اثر کوبیدگی ضعیف قشر آسفالت نیز می باشد. راه ترمیم آن برداشتن لایه رویی و سپس با پخش آسفالت جدید تسطیح کردن آن است.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:34 PM
علت به وجود آمدن ترکهای تیغه ای و لبه ای : اشباع شدن لایه زیر جاده
سیل کت یا درزگیری در جاده روی قشر مورد نظر انجام می شود. ترک های لبه ای ، تیغه ای ، موزائیکی و سیل کت ها به طور کامل در نشریه توضیح داده شده اند اما در جزوه درس روسازی کارشناسی عمران همین موارد کفایت می کند.
ترک تعریضی : در فصل مشترک قسمت تعریض راهها ملاحظه می شود. آن دسته از راهها که تعریض و سپس لابلای ترکها را تمیز کرده و سپس قیر شل و کمی ماسه ریزدانه مرمت می نمایند.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:36 PM
فصل 9 : آزمایشات قیر

1. آزمایش تعیین درجه نفوذ قیر :
تعیین سختی قیرها با وزنه 100 گرمی در مدت زمان 5 ثانیه با حرارت 25 درجه سانتی گراد ؛
هرچه درجه نفوذ کمتر شود ، نشانه قیر سخت است و اگر درجه نفوذ بیشتر شود ، نشانه قیر نرم تر است.
قیر با درجه نفوذ کمتر در آب و هوای گرم و تعداد وسایل نقلیه بالا مشاهده می شود.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:40 PM
2. آزمایش کند روانی :
برای تعیین خاصیت روانی قیرها در درجه حرارت های بالا که معمولاً درجه حرارت هایی که آسفالت ساخته می شود ، به کار می روند.
الف) کند روانی سنج سینماتیکی : مدت زمانیکه طول می کشد در 135 درجه سانتی گراد قیر این مسیر را طی کند. (تحت اثر حرارت) که دستگاه آن حاوی دماسنج ، مایع گلیسیرین (یا آب مقطر) ، شیشه آزمایش ، نمونه قیر و شعله است.
ب) کند روانی سنج سی بولت فیورول : مدت زمانیکه طول می کشد در 135 درجه سانتی گراد قیر در این ظرف تقطیر شود (با 60 سانتی متر مرکب وزن) که دستگاه آن حاوی گلیسیرین ، نمونه قیر ، دماسنج و شعله است.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:43 PM
3. آزمایش قابلیت شکل پذیری یا خاصیت انگمی :
در این آزمایش قالب برنجی با نمونه قیر دیده می شود. خاصیت انگمی حداقل باید 100 باشد. (بالاتر از 100 نیز خوب است ولی زیر 100 نباید باشد.)
4. آزمایش تعیین نقطه نرمی :
آب با دمای 27 درجه سانتی گراد و سرعت 50 میلی متر در دقیقه که هرجا شکسته شد دستگاه را خاموش کرده و عدد آن را می خوانند. دستگاه این آزمایش شامل گلیسیرین ، قیر ، ساچمه و شعله است.
5. آزمایش تعیین نقطه اشتعال :
در آسفالت با درجه حرارت 232 درجه سانتی گراد و دستگاهی که شامل پایه ، دماسنج ، نمونه قیر و شعله است می باشد. از حرارت 16.7 درجه سانتی گراد کاهش می دهیم تا به 5 درجه سانتی گراد برسیم.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:49 PM
فصل 10 : مسائل

مسائل روسازی راه فقط چند نکته اساسی دارد که در ذیل ذکر می شود. کلیه مسائل رو باید از روی نشریه و طبق آئین نامه و جداول محاسبه نمود و مسائل ثابت و مشخص هستند که فقط به نکات مهم آن پرداخته می شود :
1. تعیین لایه های مختلف روسازی راه با توجه به CBRهای مختلف که طبق درصدهای ارائه شده در فصل دوم محاسبه می شود. در این مسائل یا راه موجود نیست یا موجود است. اگر راه موجود نباشد باید ضریب رشد را طبق فصل 10 صفحه 3 جدول 10-2 تعیین کنیم (با توجه به طراحی چند ساله با رشد ترافیک سالیانه طبق درصد ارائه شده در مسئله) و سپس تعداد کل ترافیک با بار را محاسبه کنیم. در مورد موجود بودن راه نیز باید T را از طریق فرمول فصل 10 در آئین نامه به دست آوریم و سپس طبق اعداد به دست آمده توپکا ، بیندر یا بلک بیس را با در نظر گرفتن ضخامت های موجود آن تعیین کنیم.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:51 PM
2. تعیین لایه های مختلف روسازی راه به روش CBR در حالیکه CBRهای بستر ، زیر اساس و اساس ارائه شود و تعداد وسایل نقلیه سنگین در روز نیز مشخص باشد. آن وقت می توان بستر راه ، زیر اساس ، اختلاف زیر اساس و بستر ، اساس و اختلاف اساس و زیر اساس را تعیین کرد.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:53 PM
3. میزان ناهمواری ثبت شده توسط دستگاه ناهمواری سنج (B) و تعداد دور چرخ (W) که با استفاده از انها میزان ناهمواری سطح جاده طبق فرمول RI = B/W * R* 2.5 به دست می آید و واحد آن mm/km است.
* I در RI اندیس است.
طبق جدول از نوع بتن آسفالتی موجود بسته به شرایط آن برای RI باید انتخاب کنیم و نوع راه نیز طبق راههای اصلی یا فرعی برای R مشخص خواهد شد.

feedback
2011,06,15, ساعت : 09:55 PM
4. با دستگاه افت و خیز سنج و اطلاعات موجود مبنی بر تعداد داده ها ، خطای پراکندگی ، میانگین افت و خیز و شاخص های موجود در جدول و آئین نامه ، مقدار افت و خیز مجاز را می توان به دست آورد.
این مسئله بسته به مقدار ترافیک سنگین در روز نیز می تواند مطرح شود که بستگی به تعداد وسیله نقلیه در روز دارد.


پایان روسازی راه

feedback
2011,06,19, ساعت : 04:33 PM
این هم لینک آئین نامه روسازی راه ایران یا همون نشریه 234 برای دانلود که رفرنس کار دکتر صفا هستش :

http://s1.picofile.com/file/6828853118/Code234_www_icivil_ir_.rar.html

dadash amin
2011,11,12, ساعت : 07:07 PM
http://s2.picofile.com/file/7181826983/00.pdf.html

dadash amin
2011,11,12, ساعت : 07:10 PM
http://s2.picofile.com/file/7181831612/01.pdf.html

dadash amin
2011,11,12, ساعت : 07:13 PM
http://s2.picofile.com/file/7181833224/02.pdf.html

dadash amin
2011,11,12, ساعت : 07:16 PM
http://s2.picofile.com/file/7181837204/04.pdf.html

dadash amin
2011,11,12, ساعت : 08:37 PM
http://s2.picofile.com/file/7181913973/12.pdf.html

dadash amin
2011,11,12, ساعت : 08:38 PM
http://s2.picofile.com/file/7181916020/13.pdf.html

dadash amin
2011,11,12, ساعت : 08:39 PM
http://s2.picofile.com/file/7181917197/14.pdf.html

dadash amin
2011,11,12, ساعت : 08:44 PM
http://s2.picofile.com/file/7181920963/15.pdf.html

dadash amin
2011,11,12, ساعت : 08:49 PM
http://s2.picofile.com/file/7181925799/16.pdf.html

dadash amin
2011,11,12, ساعت : 08:50 PM
http://s2.picofile.com/file/7181926234/17.pdf.html

dadash amin
2011,11,12, ساعت : 09:49 PM
http://s2.picofile.com/file/7181985692/pey2.pdf.html